آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آلمان: ناکارآمدی «اینستکس» تقصیر ایران است!/ واکنش بانک مرکزی به ادعای آلمانی‌ها



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
وزارت خارجه آلمان در ادعایی جدید، ناکارآمدی ساز و کار مالی اینستکس را که قرار بود در چارچوب برجام تراکنش های مالی را تسهیل کند، تقصیر ایران انداخت.

به گزارش مهر به نقل از دویچه وله، وزارت خارجه آلمان می گوید که ساز و کار مالی اتحادیه اروپا موسوم به «اینستکس» که با هدف تسهیل مبادلات تجاری با ایران، ایجاد شد؛ همچنان بی اثر است و از زمان تأسیس آن از دو سال قبل تا کنون؛ فقط یک مبادله موفقیت ‌آمیز از طریق آن صورت گرفته است.

 

در پی خروج آمریکا از برجام، کانال مالی اینستکس در ژانویه سال ۲۰۱۹ با هدف ایجاد امکان مبادلات تجاری محدود با ایران به رغم تحریم های آمریکا، توسط فرانسه، آلمان و انگلیس تأسیس شد.

 

جالب آنکه «آنتیه لندرت زه» یک مقام وزارت خارجه آلمان، در پاسخ به سوال یکی از اعضای پارلمان این کشور، مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران مسئول عمکرد ناموفق اینستکس بوده است!

 

وی در این باره مدعی شد: پس از راه اندازی اینستکس، شمار زیادی از شرکت‌ های اروپایی نسبت به همکاری تجاری از طریق این سامانه ابراز علاقه کردند و وارد مذاکره شدند. اما مبادله تجاری وابسته به عوامل زیاد و اغلب بسیار پیچیده ای است و طرف ایرانی تاکنون با هیچ‌ کدام از معاملات بعدی موافقت نکرده است.

 

 واکنش بانک مرکزی به ادعای آلمانی‌ها درباره اینستکس/ عدم شجاعت اروپایی‌ها علت اصلی موفق نبودن اینستکس

بانک مرکزی در حساب رسمی توییتری خود ضمن رد ادعای قائم مقام وزارت امور خارجه آلمان در خصوص عدم موفقیت کانال اینستکس اعلام کرد: 

 

کانال اینستکس برای نجات برجام طراحی شد اما کار نکرد چون کشورهای اروپایی شجاعت کافی برای اعمال قدرت اقتصادی ملی و مستقل خویش را نداشتند‌. 

 

همچنین آنان هیچ راهی برای تامین مالی اینستکس نیافتند. مشخص است که ایران تنها برای حفظ کانال اروپایی و واردات کالاهایی که قادر است از کانال های دیگر تامین کند، حاضر به جابه جایی منابع مالی خود نیست.

 

اینستکس قرار بود روابط تجاری ایران و اروپا را فارغ از تحریم‌های آمریکا شکل دهد نه آن که آن را تحت تحریم‌ها تعریف کند.

 

قائم مقام وزارت امور خارجه آلمان اخیرا ادعا کرده بوده که ساز و کار مالی اینستکس که دو سال پیش با هدف میسر کردن مبادله تجاری بین اروپا و ایران ایجاد شده بود، موثر نبوده و ایران مسئول عملکرد ناموفق اینستکس است چون با معاملات موافقت نکرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------