آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

وزارت خارجه امریکا: برجام همچنان در دستور کار نیست



 وزارت خارجه امریکا ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد که برجام در دستور کار نیست اما دیپلماسی همچنان بهترین راه در قبال ایران است. 

به گزارش تجارت‌نیوز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با شبکه الجزیره قطر از طرحی در مجلس برای تعیین سقف مذاکرات هسته‌ای خبر داد و خطاب به اروپایی‌ها گفت: درهای مذاکره برای همیشه باز نخواهد ماند.

 

وزیر خارجه ایران گفت که ایران به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متعهد است . او با تمجید از نقش قطر اعلام کرد که دوحه همیشه در مسیر درست حرکت می کند و در مذاکرات تبادل زندانیان و توافق هسته ای نقش داشته است.

 

 

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره سخنان وزیر خارجه ایران گفت: برجام در دستور کار نیست.

 

این مقام وزارت خارجه آمریکا با تکرار اتهامات ضد ایرانی واشنگتن مدعی شد که درحال حاضر نقض حقوق بشر حکومت ایران و مقابله با ارسال سلاح به روسیه جهت استفاده در حملات بی رحمانه علیه زیرساخت‌ها و غیرنظامی اوکراینی در دستورکار آمریکا است.

 

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در تداوم هراس واشنگتن از پیشرفت برنامه هسته ای ایران و تکرار ادعاها ادامه داد: ما همچنان بسیار نگران پیشرفت‌های هسته ای ایران هستیم و جو بایدن رئیس جمهور آمریکا کاملا متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

 

به گزارش ایرنا، پاتل ادامه داد: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه دستیابی به این هدف است اما به صراحت اعلام کرده ایم که هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نکرده ایم.

 

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌ها، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

 

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما همچنان سیاست های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته و به بهانه حقوق بشری در حمایت از ناآرامی ها در ایران و نیز قدرت پهپادی ایران و ادعای بکارگیری این پهپادها از سوی روسیه در جنگ علیه اوکراین تحریم هایی را وضع کرده است.

 

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران، سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------