آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

طالبان دو مرزبان ایران را به اسارت گرفتند؟



  طالبان,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
پس از شهادت یک نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی در منطقه «میلک» توسط مهاجمان ناشناس، برخی کاربران افغانستانی از درگیری نیروهای طالبان با مرزبانان ایران خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند دو تن از نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی نیز توسط طالبان به اسارت درآمده‌اند. 

به گزارش تسنیم: پس از شهادت یک نیروی مرزبانی جمهوری اسلامی در منطقه «میلک» توسط مهاجمان ناشناس، برخی کاربران افغانستانی از درگیری نیروهای طالبان با مرزبانان ایران خبر داده‌اند و مدعی شده‌اند دو تن از نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی نیز توسط طالبان به اسارت درآمده‌اند.

 

به دنبال شهادت گروهبان یکم محمد صیادی از نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی در منطقه «میلک» که به دست مهاجمان ناشناس از آن سوی مرز رخ داده است، برخی کاربران افغانستانی در فضای مجازی از درگیری نیروهای مرزبانی ایران با نیروهای طالبان خبر داده‌اند.

 

این کاربران مدعی شده‌اند در پی این درگیری، دو تن از نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی نیز توسط طالبان به اسارت درآمده‌اند.

 

در همین ارتباط سرپرست فرمانداری شهرستان هیرمند گفت: در جریان درگیری مرزی در حوزه استحفاظی شهرستان هیرمند و شهادت شهید صیادی، اخباری در شبکه‌های اجتماعی افغانستان مبنی بر درگیری نیروهای طالبان با مرزبانی جمهوری اسلامی ایران منتشر شده، اما ابعاد موضوع و هویت مهاجمان در دست بررسی است».

 

در حالی که به گفته مرزبانی جمهوری اسلامی، هویت نیروهای متعرض آن سوی مرز به سمت برجک یک مرزبانی در نقطه صفر مرزی شهرستان هیرمند و به وجود آمدن درگیری، مشخص نیست، علاقه وافر طیف خاصی از کاربران افغان به نشان دادن موضع متخاصم بین دو کشور، قابل تأمل است.

 

شواهد بیانگر این مطلب است که هر گاه رویدادهایی مانند کمک‌رسانی اخیر جمهوری اسلامی به زلزله‌زدگان استان‌های شرقی افغانستان، در صدر اخبار رسانه‌ها قرار می‌گیرد و نشان از پیوند عمیق و دوستی دو ملت می‌دهد، برخی افراد و رسانه‌های وابسته به غرب، با دستور از اتاق فرمان واحد، درصدد شایعه‌افکنی و فضاسازی برای کمرنگ نمودن ارتباطات بین دو کشور و یا بحرانی نشان دادن این روابط برمی‌آیند.

 

به دنبال زلزله دهشتناک چهارشنبه هفته گذشته که به کشته شدن ۱۰۰۰ نفر و مصدوم شدن بیش از ۱۵۰۰ نفر در استان‌های پکتیا، خوست و پکتیکا منجر شد، جمهوری اسلامی ایران، اولین کشوری بود که کمک‌های بشردوستانه خود را به این مناطق ارسال نمود و نیروهای هلال احمر ایران، مشغول امدادرسانی به زلزله‌زدگان شدند.

 

از سوی دیگر، بعد از چهارماه گمرک «ابونصر فراهی» که یکی از بزرگ‌ترین گذرگاه‌های تجاری بین افغانستان و ایران است، بازگشایی شده است که به مراودات اقتصادی بین دو کشور رونق خواهد بخشید. مسئله‌ای که به مذاق بسیاری از غرب‌زده‌ها خوش نمی‌آید، درحالی‌که شرایط اقتصادی مردم افغانستان به گونه‌ای است که نیازمند گشایش‌های بیشتر در داد و ستدهایشان هستند.

 

قابل ذکر اینکه در پی این بازگشایی، حدود سه هزار تن از کارگرانی که بیکار شده بودند، مجدداً کارشان را در بخش‌های مختلف از سر گرفتند. بخش زیادی از نیازهای سوختی افغانستان از طریق گمرک شیخ ابونصر فراهی از طریق ایران وارد آن کشور می‌شود و مسدود شدن آن مشکلات فراوانی را برای تجار و مرزنشینان افغانستان به وجود آورده بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------