آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

ژاپن در صورت موافقت ایران به تنگه هرمز می آید



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,تنگه هرمز
روزنامه یومیوری ژاپن روز سه شنبه به نقل از مقامات آگاه گزارش داد که دولت ژاپن نه در پاسخ به دعوت رئیس جمهوری آمریکا، بلکه در صورت موافقت ایران به تنگه هرمز نیرو می فرستد. 

این روزنامه به نقل از برخی منابع دولت این کشور که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کرد که این کشور صرفا برای قبول دعوت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به برای پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا برای حفاظت از شناورهای تجاری در آب‌های جنوبی ایران به آب های ایران نمی آید؛ بلکه ممکن است یک ماموریت مستقل در خلیج عدن و باب‌المندب را طرح‌ریزی و پیگیری کرده و چنانچه دولت ایران موافقت کند این ماموریت را تا آب های ایران نیز گسترش می دهد.

 

براساس این گزارش، اگرچه احتمالا توکیو به‌طور مستقل نیروهای دفاع از خود را به منطقه اعزام خواهد کرد، با این وجود همچنان در حال بررسی گزینه‌ دیگری‌ برای حفاظت از کشتیرانی تجاری‌ است؛ و آن این که احتمالا نیروهای دفاعی خود را برای شرکت در یک ماموریت مستقل از دیگر کشورها برای جمع‌آوری اطلاعات، به‌طور مستقل به پهنه آبی تنگه هرمز تا باب‌المندب بفرستد که محدوده دربرگیرنده سواحل یمن، جیبوتی و اریتره نیز خواهد شد.

 

اگرچه پیشتر نیز گزارش مشابهی از تمایل ژاپن به اعزام نیرو به سواحل یمن، به جای شرکت در ائتلاف به رهبری آمریکا منتشر شده بود، با این وجود ۱۸ مرداد ماه نیز خبرگزاری کیودوی ژاپن به نقل از یک مقام ژاپنی گفته بود دولت آبه شینزو به دلیل روابط دوستانه ای با ایران دارد تمایلی به اعزام نیروهای دفاعی خود به تنگه هرمز ندارد.

 

براساس این گزارش، دولت ژاپن قرار نیست به زودی این نیورها را به منطقه اعزام کند و تصمیم نهایی خود برای اجرایی کردن این طرح را به بعد از برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل در توکیو منوط کرد.

 

براساس این گزارش، یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن نیز در این خصوص گفته است: "این که دولت ژاپن چه گامی را برای تضمین امنیت تردد کشتی‌های ژاپنی در خاورمیانه موثر تشخیص دهد، منوط به توجه به مسائل از زوایای گوناگونی همچون ثبات عرضه نفت، مناسبات ژاپن با آمریکا و همچنین مناسبات این کشور با ایران است".

 

سوگا تاکید کرده است که اصل راهبردی سیاست خارجی ژاپن در این منطقه، بر تنش‌زدایی و ایجاد ثبات در خاورمیانه استوار است.

 

 آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن قرار است در حاشیه نشست سازمان ملل با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در باره تنش زدایی در منطقه و مذاکره رو در روی وی با رئیس جمهوری آمریکا گفت‌ و گو کند.

 

روزنامه استرالیایی «فایننشال ریوو» نیز امروز گزارش داده بود که «ماریس پاین» وزیر خارجه این کشور قرار است در دیداری رو در رو با همتای ایرانی خود در باره تصمیم استرالیا برای پیوستن به ائتلاف نظر تنگه هرمز بگوید که حضور استرالیا به منزله قبول دعوت ترامپ در چنین ائتلافی نیست.

 

این گزارش بدون اشاره به زمان دقیق این دیدار نوشت: او شب گذشته عازم بنگلادش شد تا ضمن شرکت در اجلاس اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند در داکا، در همانجا با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار و ضمن تبادل نظر در باره علایق و نگرانی مشترک دوکشور، به او بگوید که حضور استرالیا در این ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا صرفا به ارسال هواپیماهای شناسایی نظامی به تنگه هرمز برای یک ماه در طول سال جاری محدود خواهد شد.

 

پاین انتظار دارد به ظریف بگوید که حضور استرالیا در تنگه هرمز صرفا برای اعلام پایبندی به اصل آزادی کشتی رانی است و ایران نباید آنرا به منزله قبول دعوت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر ایران تلقی کند.

 

آمریکا پیشنهاد کرده است تا ائتلافی برای محافظت از مسیر حیاتی انتقال نفت در تنگه هرمز تشکیل شود که با وجود فشارهای واشنگتن برای پیوستن جامعه بین الملل به چنین ائتلافی، اما با مخالفت بیشتر کشورها مواجه شده است .

 

 

  ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------