آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

واکنش‌های بین المللی به ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , هواپیمای اوکراینی

ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (شنبه)اعلام کرد: بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیر عمد، هواپیمای مسافربری اوکراینی مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی شد. 

 

 روحانی: اشتباه پدافند سپاه موجب سقوط هواپیمای اوکراینی شد

در توئیتر حجت الاسلام روحانی آمده است: در نهایت تأسف و بنا بر اعلام ستاد کل نیروهای مسلح، خطای انسانی و شلیک اشتباه پدافند سپاه موجب سقوط هواپیمای اوکراینی و قربانی شدن ۱۷۶ انسان بی‌گناه شده است.

 

تحقیقات تکمیلی برای شناسایی و پیگرد قانونی کلیه علل و مسببین این فاجعه بزرگ و اشتباه نابخشودنی ادامه دارد.

 

ظریف: عمیقا پشیمانیم

یک روز غم انگیز. نتیجه گیری اولیه تحقیقات داخلی توسط نیروهای مسلح: خطای انسانی در زمان بحران ناشی از ماجراجویی ایالات متحده منجر به فاجعه شد.

 

عمیقا پشیمانیم، پوزش و عرض تسلیت به مردم ما، به خانواده‌های همه قربانیان و سایر ملل تحت تأثیر.

 

واکنش رییس‌جمهوری اوکراین به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران

رئیس جمهور اوکراین: ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک منتظر معذرت‌خواهی رسمی از ایران هستیم.

 

- ایران باید «جبران خسارت» کند.

 

- ما انتظار داریم که ایران به طور کامل این اشتباه را به رسمیت بشناسد و کسانی را که در پشت این حادثه قرار دارند، به عدالت بسپارند

 

نخست‌وزیر کانادا: ایران باید پاسخگو باشد

در پی اعلام نتایج بررسی علل سقوط هواپیمای بویینگ از سوی ایران، نخست‌وزیر کانادا گفت که ایران باید پاسخگو باشد. شبکه اسکای نیوز عربی در خبری فوری اعلام کرد که جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا گفته است که پس از اعتراف مسئولان ایران به  هدف‌گیری هواپیمای اوکراینی، این کشور باید پاسخگو باشد.

 

واکنش روس هابه ساقط شدن هواپیما

رئیس کمیته روابط خارجی روسیه به اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، واکنش نشان داد.

 

روزنامه نیوز ایندیا اکسپرس، کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان روسیه در پی اعلام نتایج علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران گفت: اگر آشکارسازی جعبه‌های سیاه و تحقیق انجام شده ثابت نمی‌کند که نیروهای مسلح ایران، این کار را عمدا انجام داده‌اند و هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود ندارد، [موضوع] این رخ‌داد باید پایان یابد.

 

او در ادامه اظهار کرد: امیدواریم که همه طرف‌ها درس بگیرند و اقداماتی انجام دهند.

 

وزیر امور خارجه لتونی: کسانی که مسئول بوده‌اند باید پاسخگو باشند

وزیر امور خارجه لتونی در واکنش به اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، آن را اشباهی غم‌‎‌انگیز تلقی کرد.

 

 ادگار رینکویکس، وزیر امور خارجه لتونی در پی اعلام علل سقوط هواپیمای اوکراینی در ایران، در صفحه توییترش نوشت: مهم است که ایران اعلام کرده است، نیروهای مسلح آن به طور غیرعمدی پرواز بین‌المللی PS۷۵۲ اوکراینی را سرنگون کردند. این یک اشتباه بسیار غم‌انگیز بود، باید تحقیقات بی‌طرفانه انجام گرفته و کسانی که مسئول آن بوده‌اند، پاسخگو باشند.

 

 عارف: شاهد عدم صداقت با افکار عمومی در حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و بی مسئولیتی در این موضوع بودیم

- رئیس شورای عالی سیاست گذاری جبهه اصلاح طلبان  در یادداشت اینستاگرامی با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی ضمن انتقاد شدید از عدم صداقت برخی مسئولان با مردم،خواستار استعفا ، برکناری و برخورد در خور با مقصران، پنهان کاران و ناصادقان با ملت شد.

- به اعتماد ملت و حاکمیت لطمات جبران ناپذیر وارد آمد

- در جمهوری اسلامی مورد پذیرش ملت ، مصلحتی فراتر از اخلاق، امنیت و اصول اخلاقی و انسانی نداریم.

- خواستار استعفا ، برکناری و برخورد در خور با مقصران، پنهان کاران و ناصادقان با ملت می باشم.

 

صادق زیبا کلام: ما سه روز به عالم و آدم دروغ گفتیم!

صادق زیباکلام در یادداشتی نوشت؛ در شرایطی که هواپیمای اوکراین مورد هدف قرار گرفت بی شباهت با وضعیت ایرباس ما نبود.با این تفاوت که آمریکایی ها بلافاصله که متوجه اشتباه اسفناک شان شدند اعتراف کردند.اما ما سه روز به عالم و آدم دروغ گفتیم و بلندگوهای تبلیغاتی مان طبق معمول یکسری تئوریهای توطئه بمردم تحویل دادند.

 

علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی: مقصران سقوط هواپیمای اوکراینی استعفا دهند و مجازات شوند

 

سیده فاطمه ذوالقدر، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس: با پنهان‌کاران برخورد شود/ارائه اطلاعات غلط از هزاران بمب و موشک خطرناک‌تر است

 

حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی: با مسببین شلیک به هواپیمای اوکراین برخورد شود

 

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: حقیقت در همان ابتدا باید به مردم اعلام می‌شد

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران خبر داد که از مجموع ۱۴۷ مسافر ایرانی جانباخته هواپیمای اوکراینی، بستگان ۱۳۰ جان باخته برای نمونه برداری به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کرده اند. بقیه نیز مراجعه کنند.

 

دستور رئیس قوه قضائیه برای تسریع در اقدامات قضایی حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی

- رئیس قوه قضاییه طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، ضمن اعلام تسلیت مجدد به بازماندگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاکید قرار داد.

 

تابش: مقصرین سقوط هواپیمای اوکراینی معرفی و مجازات شوند /قلوب ایرانیان جریحه‌دار شد، عزای عمومی اعلام شود

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خواستار معرفی و مجازات مقصرین حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین برگزاری مراسم باشکوه برای قربانیان و اعلام عزا و تعطیلی عمومی شد.

 

محمدرضا تابش اظهار کرد: مجددا به خانواده‌های داغدار و مصیبت‌زده جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی عرض تسلیت دارم ما سال‌هاست که فریاد می‌زنیم یکی از علل نارضایتی مردم ساختارهای فرسوده است که نیاز به اصلاحات اساسی دارد اما ما را با ضدیت با نظام متهم می‌کنند.

 

وی ادامه داد: آنچه تجلی تجلی آن را در سقوط هواپیمایی اوکراینی دیدیم بارها خود را در حوادث مشابه نشان داده است چرا عبرت نگرفته و نمی‌گیریم؟ چرا به فکر چاره‌جویی نیستیم؟ چرا مصلحت‌سنجی‌های بی‌حاصل  اعتماد عمومی را به باد داده است؟ این مردم چه گناهی کرده‌اند که ما مسئولانشان هستیم آنها منابع، امکانات و مقدرات کشور را به دست ما سپرده‌اند تا برایشان عزت، رفاه، آسایش و آرامش به ارمغان بیاوریم.

 

پارسایی: خطاکاران در هر رده‌ای یا استعفاء دهند یا عزل شوند/ مسئولان دنبال بیانیه دادن نباشند/ جو بی‌اعتمادی به علت تناقض‌گویی‌های اخیر ایجاد شده است

نماینده شیراز گفت: آقای روحانی و بقیه عزیزان به دنبال بیانیه دادن نباشند یک جو بی‌اعتمادی به علت تناقض‌گویی چند روز گذشته پیش آمده است، ابتدا آمدند و گفتند به ۱۲ دلیل امکان ندارد موشک به هواپیما خورده باشد اما این اتفاق افتاده است.

 

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره ساقط شدن هواپیمای تهران-کیف بر اثر خطای انسانی گفت: این اتفاق یک ضایعه دردناکی بود که زبان از بیانش قاصر است، اگر کسی خودش را جای خانواده‌های جان‌باختگان بگذارد به عمق دردشان پی می‌برد. این عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با بیان‌ این‌که اتفاق رخ داده یک فاجعه انسانی و مدیریتی بزرگ است، عنوان کرد: در حال حاضر که قبول شده است نقص فنی نبوده است و اتفاق دیگری رخ داده است؛ معتقدم آقای روحانی به جای بیانیه دادن مسئولان مربوطه را عزل کند.وی تاکید کرد: این مسئولانی که خطا کردند در هر رده‌ای که هستند یا استعفاء دهند و یا عزل شوند و بعد از آن باید پاسخگوی این بی‌دقتی و خطای نابخشودنی باشند.

 

پارسایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فقط خطای انسانی مطرح نیست، خطای سیستمی که خریداری شده هم وجود دارد به هرحال آن سیستمی که خریداری و نصب شده است باید آنقدر دقتش بالا و به روز باشد که حتی خطای انسانی را تشخیص دهد تا شلیکی صورت نگیرد؛ بنایراین کشوری که از آن سیستم خریداری شده است باید پاسخگو باشد.وی تاکید کرد: نباید اعلام نظر شتاب‌زده و غیرحرفه‌ای از سوی رئیس سازمان هواپیمایی و کمیته بررسی که از طرف شخص آقای رئیس انتخاب شدند، صورت می‌گرفت. 

 

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که خطاهای انسانی و سیستمی هر دو باهم باعث به وجود آمدن این فاجعه شده است، اظهار کرد: آقای روحانی و بقیه عزیزان به دنبال بیانیه دادن نباشند یک جو بی‌اعتمادی به علت تناقض‌گویی چند روز گذشته پیش آمده است، ابتدا آمدند و گفتند به ۱۲ دلیل امکان ندارد موشک به هواپیما خورده باشد اما این اتفاق افتاده است.وی ادامه داد: تناقض‌گویی باعث تشدید فضای بی‌اعتمادی بین مردم و مسئولان و تضعیف کارهای کارشناسی در مجامع بین‌المللی می‌شود. امروز سازمان هواپیمایی و تیم بررسی سانحه اعتبارش مخدوش شده است.

 

وی ادامه داد: مدیران سازمان هواپیمایی افرادی هستند که به نظر من اهل فن نیستند، در مصاحبه هم مشخص بود با دستپاچگی و شتابزدگی بر خلاف قانون ایکائو قبل از باز شدن جعبه سیاه صحبت کردند.

 

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس سازمان هواپیمایی و افرادی که همراه ایشان بودند  در اعلام نقص فنی فکر می‌کردند که فقط مخاطب‌شان افکار عمومی داخلی است و می‌توانند مانند سایر موارد دیگر  به نوعی بر روی عملکردشان سرپوش بگذارند اما این دفعه طرفشان سازمان‌های تخصصی جهانی بودند که باید پاسخ می‌دادند.  وی ادامه داد: قطعا افکار عمومی خواهان استعفاء مسببان این اتفاق تلخ هستند ما هم به عنوان نماینده مجلس در کنارشان هستیم.

 

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران: وقتی از حادثه هواپیمای اوکراینی مطمئن شدم آرزوی مرگ کردم/ همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم

 سردار امیرعلی حاجی‌زاده در نشست خبری که پیرو اعلام ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، اظهار کرد: بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده آرزوی مرگ کردم.

 

وی افزود: ما یک عمر خودمان را پیش مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خدا معامله می‌کنیم و در شرایط سخت مقابل دوربین ها حاضر می‌شویم.

 

حاجی زاده تاکید کرد: ارزیابی ها و بررسی های این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه ان‌شاءالله انجام می‌شود و اطلاعات کامل می‌شود و همین ابتدا باید بگویم که ما گردن مان را از مو باریکتر است.

 

فرمانده هوافضای سپاه تصریح کرد همه مسئولیت‌های این کار را می پذیریم و هرگونه تصمیمی مسیولان بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.

 

لاریجانی: نباید از شناسایی عوامل سقوط هواپیمای اوکراینی غفلت شود

رییس مجلس شورای اسلامی در پیامی با ابراز همدردی با جان‌باختگان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین، اعلام کرد: بررسی ابعاد این خطا، وظیفه مهمی است که باید در اولویت کار دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد همچنین شناسایی عوامل قصور یا تقصیر در ایجاد این واقعه تاسف‌بار مطالبه به حقی است که  نباید از آن غفلت گردد.

 

«علی لاریجانی» روز شنبه در پیامی خاطرنشان کرد: اطلاع از نتیجه تحقیقات در خصوص سانحه دلخراش سقوط  هواپیمای مسافربری اوکراینی و اثبات دخالت خطای انسانی در آن بار سنگین اندوه و  مصیبت این حادثه را  فزونی مضاعف بخشید.

 

رییس مجلس شورای اسلامی در این پیام آورده است: از این رو تاثر و تالم عمیق خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از وقوع این خطای فاجعه‌بار اعلام و ضمن ابراز همدردی خالصانه با یکایک بازماندگان این عزیزان به ایشان صمیمانه تسلیت عرض کرده و از درگاه احدیت برای آنان صبر و آرامش طلب می‌کنم.  

 

وی افزود: بررسی ابعاد این خطا، وظیفه مهمی است که باید در اولویت کار دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد. همچنین شناسایی عوامل قصور یا تقصیر  در ایجاد این واقعه تاسف‌بار مطالبه به حقی است که  نباید از آن غفلت گردد.

 

لاریجانی افزود: مجموعه دستگاه‌های مرتبط باید تدبیری اتخاذ کنند تا راه بر تکرار چنین سانحه تلخی بسته شود و خطایی از این دست تحت هیچ شرایطی به وقوع نپیوندد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری:

مسئله سقوط هواپیمای اوکراینی باید به دقت بررسی شود 

 نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماجرای هواپیمای اوکراینی گفت: اگر این حادثه در نتیجه نقص فنی بود، قابل توجیه و اقناع بود و می‌شد تحمل کرد، مثل سایر بلایای طبیعی اما معلوم شد اشتباه پدافندی بوده و غم و غصه را افزون کرد.

 

آیت‌الله هاشم هاشم زاده هریسی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: حادثه هواپیمای اوکراینی در روزهایی که در سوگ شایسته‌ترین انسان‌ها، عزادار بودیم، داغ دیگری بر قلبمان گذاشت و عزا در عزا شدیم. حادثه بسیار سوزناکی بود، مخصوصا بعد از این‌که معلوم شد مسئله در نتیجه خطای پدافندی بوده است، این موضوع غم و غصه‌ را بیشتر کرد.

 

 

یادداشت امروز کیهان درباره سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران!!

در حالیکه ایران پذیرفته شلیک اشتباه پدافند دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی بوده، روزنامه کیهان در مطلب امروز خود، احتمال شلیک موشک به هواپیما را «یک دروغ» «شیادی آمریکا» «جنگ روانی» و «سناریوسازی دروغین غرب» معرفی کرده است!

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , هواپیمای اوکراینی

 

ادامه دارد...

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------