آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

جزئیات تلخ کشته‌ شدن ۲ کارگر ایرانی در مرز عراق توسط پهباد ترکیه | گزارش به تهران رسید



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,وزارت خارجه
وزارت خارجه همچنان موضوع را مسکوت گذاشته است. نماینده اشنویه به وزیر خارجه دراین‌باره تذکر داده و گزارش استانداری آذربایجان غربی به مرکز رسیده است.

به گزارش شرق، اینها سرخط آخرین اخبار درباره کشته‌شدن دو شهروند کرد ایران در منطقه مرزی مشترک با عراق است؛ آنها که برای جمع‌آوری گیاهان کوهی به کوهستان زده بودند و هدف بمباران قرار گرفتند و آن مسیر صعب‌العبور را بر شانه‌های اقوامشان بازگشتند. درحالی‌که پیکرهاشان هم یخ زده بود.

 

 بمباران در کوهستان و سکوت وزارت خارجه | ۲ نفر از اهالی اشنویه هدف پهپاد ترکیه قرار رفتند

فرماندار اشنویه به «شرق» می‌گوید که گزارش استانداری دراین‌باره به مرکز فرستاده شده است. عبدالسلام مام‌عزیزی درباره جزئیات این واقعه هم توضیحاتی می‌دهد. هرچند به گفته او همه این اطلاعات حاصل مشاهدات نفر سومی است که از این بمباران جان به در برده است. به همین دلیل جزئیات موضوع و احتمال بالای بمباران از سوی نیروی هوایی ترکیه نیز باید به تأیید مراجع امنیتی برسد.

 

اطلاعات ما از مشاهدات نفر سوم است

مام‌عزیزی تأکید می‌کند که دو فرد کشته‌شده در خاکورک ایرانی و اهل اشنویه هستند. او می‌گوید آنها احراز هویت شده‌اند و تأیید شده که در عمق دو یا سه کیلومتری خاک عراق هدف بمباران قرار گرفتند.

 

اما این را که این بمباران چطور انجام شده، باید مراجع امنیتی تشخیص بدهند. به گفته فرماندار اشنویه نفر سوم جمع تعریف کرده که پس از گردوخاک ناگهانی اطراف آن دو فرد همراه او کشته شده‌اند: «نفر سوم پهپاد را ندیده است. دو نفر نشسته بودند و او هم دراز کشیده بوده. فقط می‌گوید گردوخاکی به پا شد و بعد دیدم که آن دو نفر کشته شدند. چون پیش از گردوخاک هیچ سروصدایی نشنیده، تصور می‌کند که پهپاد آنها را هدف قرار داده است».

 

فرماندار اشنویه درباره روندی که منجر به دیر رسیدن گزارش واقعه به تهران شده هم توضیح می‌دهد. موضوعی که سخنگوی وزارت آن را دلیل عدم موضع‌گیری درباره این اتفاق تاکنون می‌داند. عباس موسوی در پاسخ به سؤال «شرق» دراین‌باره گفته بود: «طبق اطلاعاتی که مقامات استانی به ما داده‌اند، تعرضی به خاک ایران نشده است و این نکاتی که شما گفتید از جمله محل جان‌باختن و چگونگی جان‌باختن این دو هم‌وطن که من تأیید رسمی آن را ندارم، باید توسط مراجع ذی‌صلاح بررسی شود که این موضوع در حال انجام است. اگر جزئیات این موضوع مشخص شود  در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم».

 

مام‌عزیزی می‌گوید که یک روز پس از این اتفاق نفر سوم به ایران برمی‌گردد؛ چراکه منطقه کوهستانی و صعب‌العبور است. روز بعد از اینکه او خبر واقعه را می‌دهد و مسئولان در جریان قرار می‌گیرند، ۱۲ نفر از اقوام آنها راهی کوهستان می‌شوند. حدود دو روز بازگرداندن آنها به کشور طول می‌کشد. به گفته مام‌عزیزی حتی نگرانی‌هایی درباره آنها هم وجود داشته و برای این کار هماهنگی‌های «غیررسمی» شده بوده. به همین دلیل فرایند تشکیل پرونده و ارسال گزارش کمی زمان‌ برده است. بااین‌حال به گفته فرماندار اشنویه گزارش استانداری دو یا سه روز پیش به مرکز ارسال شده است. پس از این وزارت کشور موضوع را به وزارت ‌خارجه یا دیگر نهادهای مرتبط مثل شورای عالی امنیت ملی ارجاع خواهد داد. 

 

 آنها فقط کارگر بودند

آنها فقط کارگر بودند که در این فصل به جمع‌آوری گیاهان از کوهستان مشغول می‌شوند. این را نماینده اشنویه قبل از این گفته بود. بااین‌حال به گفته او چنین اتفاقاتی سابقه نداشته است.

 

فرماندار اشنویه هم همین را می‌گوید: «یکی از دلایل آن، این است که افراد زیادی برای چیدن گیاهان کوهی و دارویی به عمق خاک عراق نمی‌روند. البته در مناطق خودمان افراد زیادی مشغول این کار هستند». نکته اما اینجاست که ترکیه به دلیل حضور «پ.ک.ک» در آن مناطق حضور فعالی دارد. بااین‌همه مام‌عزیزی تأکید می‌کند که دو فرد کشته‌شده غیرنظامی و «کارگر» بودند. او می‌گوید که «برای ما محرز شده که آنها کارگر بودند و شغل دیگری هم نداشتند». مام‌عزیزی اضافه می‌کند: «مردم انتظار دارند این موضوع از طریق مبادی رسمی بررسی شود. اگر در حقوق‌ بین‌الملل در این خصوص مقرراتی وجود دارد، مطابق آن عمل شود. به‌هرحال دو خانواده بی‌سرپرست شدند. انتظار می‌رود به نحوی از خانواده‌ها حمایت شود».

 

عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده اشنویه هم با همین موضع به وزیرخارجه تذکر داده. او هم گفته بود: «مردم ناراحت هستند. توجه کنید که اینها در خاک ترکیه هم نبودند و این کشور حق نداشته در خاک عراق، شهروندان ایران را بمباران کند. مردم انتظار دارند به سفیر ترکیه تذکر جدی داده شود و از آنها غرامت بگیرند. اولین بار نیست که شاهد چنین وقایعی هستیم؛ بنابراین اگر با آن برخورد نکنیم، آخرین بار هم نخواهد بود. خاکورک مرز سه کشور ایران، عراق و ترکیه است. اگر قرار به امن کردن مرز است، باید از سوی هر سه کشور و با هماهنگی انجام شود». حسین‌زاده در تذکری که به همراه ۲۸ نماینده دیگر خطاب به وزیرخارجه نوشته، تأکید کرده که وزارت خارجه باید سفیر ترکیه را فرابخواند و تذکر رسمی جمهوری اسلامی را به او اعلام کند. موضوع گرفتن غرامت از ترکیه نیز در این تذکر مطرح شده است. پس از رسیدن گزارش باید منتظر واکنش مقامات رسمی ماند. شاید پازل‌های این اتفاق در آینده نزدیک دقیق‌تر شوند و سکوت وزارت‌ خارجه هم شکسته شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------