آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آنتونی بلینکن، گزینه وزارت خارجه: اگر ایران به برجام بازگردد، ما هم بازمی‌گردیم



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,آنتونی بلینکن

 

شامگاه سه‌شنبه به وقت تهران «آنتونی بلینکن» که در صورت تایید در مجلس سنا از این پس عنوان همتای امریکایی محمد جواد ظریف را به خود اختصاص خواهد داد در جلسه بررسی تأیید صلاحیت خود در مجلس سنا تلاش کرد سیاست تیم بایدن در مقابل با ایران را تشریح کند. سیاستی که چند وجهی خواهد بود و تصمیم‌گیری درباره برجام تنها یکی از اضلاع آن خواهد بود.

 

در ابتدای این جلسه «رابرت منندز»، رییس کمیته روابط خارجی مجلس سنا از بلینکن سوال کرد که آیا با کنگره برای رسیدن به اجماع در خصوص ایران و مقابله با این کشور به عنوان یک چالش همکاری خواهد کرد؟ طبیعتا پاسخ نامزد بایدن برای احراز پست وزارت خارجه مثبت بود.

 

بلینکن در ادامه پاسخ به این پرسش همان اتهام‌هایی را درباره ایران تکرار کرد که همواره در 40 سال گذشته با ادبیات‌های متفاوت از زبان مقام‌های متفاوت امریکایی اعم از دموکرات تا جمهوری‌خواه شنیده شده و افزود: «هنگامی که صحبت از سیاستی تا این حد چالش‌انگیز یعنی مقابله با ایران مطرح است، اگر بتوانیم درباره این مسائل همفکری کنیم در وضعیت بهتری قرار خواهیم داشت. در خصوص ایران دو نکته وجود دارد. اول اینکه، رییس‌جمهور منتخب بایدن به این گزاره که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد متعهد است و می‌دانم که همه ما در این کمیته در خصوص این هدف هم‌نظریم. ایران مجهز به سلاح هسته‌ای یا در آستانه دستیابی به آن یا با ظرفیت ساخت چنین سلاحی در کوتاه‌مدت، در زمینه‌های اقدامات مخرب دیگر اعم از حمایت از تروریسم، حمایت از نایبانش یا بی‌ثبات کردن منطقه کشوری خواهد بود که اقدامات خطرناک‌تری نسبت به الان انجام خواهد داد.

 

بنابراین، فکر می‌کنم ما مسوولیت فوری داریم تا هر آنچه می‌توانیم برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح یا به دست آوردن ظرفیت گریز هسته‌ای برای ساخت چنین سلاحی انجام دهیم. از نظر من، برجام به‌رغم محدودیت‌هایش در ماموریت خودش برای بستن مسیرهای دستیابی ایران به مواد هسته‌ای لازم جهت ساخت سلاح هسته‌ای موفق عمل می‌کرد.

 

این توافق علاوه بر این، شدیدترین بازرسی‌ها در تاریخ کنترل تسلیحاتی را مستقر کرد.» بلینکن در ادامه با تایید سیاست جو بایدن برای بازگشت به برجام گفت: رییس‌جمهور منتخب معتقد است که اگر ایران به توافق بازگردد ما هم به این توافق بر می‌گردیم، اما از این مساله، همراه با متحدان‌مان که بار دیگر با ما همراستا می‌شوند به عنوان سکویی برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر و رسیدگی به مسائل دیگر به خصوص مساله موشکی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران استفاده خواهیم کرد.

 

حالا که این گفته شد، باید بگویم که با این نقطه فاصله زیادی داریم. باید ببینیم بعد از اینکه رییس‌جمهور منتخب سر کار می‌آید ایران چه اقداماتی انجام می‌دهد و آماده انجام چه اقداماتی است، بعدا اگر آنها می‌گویند که به پایبندی برجام برگشته‌اند باید ارزیابی کنیم ببینیم آیا به وعده‌های‌شان عمل کرده‌اند یا خیر.» در ادامه بلینکن در پاسخ به پرسشی درباره همکاری با متحدان ایالات متحده در منطقه غرب آسیا درباره نحوه برخورد با ایران گفت: «ما حتما با شما (نماینده‌های کنگره) مشورت خواهیم کرد. فکر می‌کنم همانطور که رییس (کمیته روابط خارجی مجلس سنا) گفت مهم است که در آغاز این فرآیند و نه پایان آن، با متحدان و شرکای خود در منطقه از جمله اسراییل و کشورهای خلیج [فارس] هم تعامل کنیم.»

 

براساس ترجمه خبرگزاری فارس از این جلسه، آنتونی بلینکن در بخش دیگری از این جلسه به سوال یک سناتور در خصوص دلیل مخالفت با اقدام «دونالد ترامپ» در ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پاسخ داد. بلینکن تصریح کرد که از ترور سردار سلیمانی متأسف نیست اما این اقدام امریکا را امن‌تر نکرده است. او گفت: «هیچ‌کس برای حذف قاسم سلیمانی اشک نمی‌ریزد. هیچ‌کس از این بابت که او دیگر آنجا نیست تأسف نمی‌خورد. اما مساله این نیست که آیا حذف او کار صحیحی بود یا خیر بلکه مساله پیش‌بینی تبعات چنین اقدامی بود و پرسیدن اینکه آیا این اقدام ما را ایمن‌تر می‌کند یا خیر؟ دولت‌های قبلی از جمله دولت‌های بوش و اوباما به این نتیجه رسیدند که ما [با چنین اقدامی] ایمن‌تر نخواهیم شد. فکر می‌کنم آنچه بعد از مرگ [شهادت] او شاهد بودیم از جمله حمله به مواضع‌مان در عراق- که اگر نگوییم صدها سرباز امریکایی، ده‌ها نفر از آنها را به صدمات مغزی دچار کرد- اینکه نیروهای‌مان در عراق مجبور شدند از بیم حمله شبه‌نظامیان مرتبط با ایران به عقب برگردند، اینکه صحبت‌هایی از بستن سفارت‌مان در بغداد مطرح شد و اقدامات مختلفی که ایران انجام داد... اینها نشان می‌دهند که ایمنی‌مان کمتر شد نه بیشتر.»

 

 اعتماد 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------