آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

پیشنهاد دبیر کل آژانس انرژی اتمی برای سفر به ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , آژانس انرژی اتمی
دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد سفر به ایران برای حل اختلافات هسته‌ای را مطرح کرده است. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد پیشنهاد سفر «رافائل گروسی» مدیر کل این نهاد بین‌المللی را به ایران مطرح کرده است.

 

این پیشنهاد در حالی مطرح شده که ایران پیشتر در بیانیه‌ای به این آژانس اعلام کرده بود اجازه ورود ناظران برای بازرسی سایت‌های هسته‌ای را لغو خواهد کرد.

 

خبرنگار وال‌استریت ژورنال در پیامی توییتری نوشت: «گروسی پیشنهاد داده تا برای پایان دادن به اختلافات آژانس انرژی اتمی و ایران سفری به این کشور داشته باشد و به راه‌حلی برسد. دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رایزنی با ایران ادامه خواهد داد.»

 

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرد: «ایران در تاریخ ۱۵ فوریه (۲۷ بهمن ۹۹) ما را مطلع کرد که پروتکل الحاقی به برجام را متوقف و به موجب آن اجازه بازدید ناظران از سایت‌های هسته‌ای این کشور را از تاریخ ۲۳ فوریه نخواهد داد.»

 

پروتکل الحاقی به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران (برجام) این امکان را به ناظران هسته‌ای می‌دهد تا هر زمان که خواستند از سایت‌های هسته‌ای ایران بازدید کنند.

 

ایران شرط پایبندی به این پروتکل و اجازه مجدد بازرسی را در برگشت دوباره آمریکا به برجام و برداشتن تحریم‌های دولت پیشین آمریکا تحت ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» منوط کرده است.

 

دولت دونالد ترامپ در می‌سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهی نقض آن از سوی ایران زیر پا گذاشت و پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت تا از این روزنه بساط مذاکرات نمایشی را در جهت حصول نیات خود فراهم کند.

 

این اقدام یک‌جانبه باعث شد تا ایران نیز پایبندی خود به برجام را کاهش دهد. اکنون با تغییر دولت آمریکا طرف‌های برجام در انتظار تصمیمات مقامات مختلف درباره این توافق هسته‌ای و بازگشت آمریکا به آن هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------