آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

امیرعبداللهیان: همه مقدمات رسیدن به یک توافق خوب و سریع فراهم است/ ایرانیان می‌توانند با آرامش به کشور سفرکنند



 امیرعبداللهیان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات وین طی روزهای آتی گفت: امیدواریم در مسیر گفت‌وگوهای وین بتوانیم گام های اساسی و موفقیت آمیز رو به جلویی داشته باشیم. 

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه در طول یکصد روز گذشته بحث برجام، مذاکرات وین و تعامل و همکاری در راستای حقوق و منافع ملت ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت جدی مورد توجه دستگاه دیپلماسی کشور قرار گرفته است، گفت: از هفته جاری گفت‌وگوهای وین را کلید خواهیم زد. در همین چارچوب در هفته های گذشته معاون من آقای باقری به پایتخت برخی از کشورهای اروپایی، مسکو و همچنین سفرهایی به کشورهای منطقه و همسایه داشته، ارتباط وبیناری با پکن برقرار کرده و در این راستا اقدامات و رایزنی هایی را به عمل آورده است. من نیز با وزرای خارجه کشورهای عضو برجام گفت وگوهای مفصلی داشته ام. ما همه مقدمات را برای رسیدن به یک توافق خوب و سریع فراهم کرده‌ایم. البته در صورتی که طرف های مقابل نیز به تعهدات کامل شان برگردند. ما به صراحت مواضع و مطالبات خودمان را در گفت وگوهایی که داشته ایم اعلام کرده ایم.

 

وی تاکید کرد: نظر صریح جمهوری اسلامی ایران این است که که باید در میز مذاکره حقوق و منافع ملت ایران تأمین شود و تحریم ها لغو شود. ما امیدواریم در مسیر گفت وگوهای وین بتوانیم گام های اساسی و موفقیت آمیز رو به جلویی داشته باشیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود در این زمینه گفت: قطعا دست جمهوری اسلامی ایران بسته نخواهد بود، گزینه های مختلفی در مقابل ما قرار دارد و ما از گزینه گفت‌وگو و مذاکره در وین کار را شروع می کنیم. ما در مذاکره و رسیدن به توافق جدی هستیم و امیدواریم طرف های مقابل نیز در عمل این جدیت را داشته باشند.

 

امیرعبداللهیان گفت: ما به صراحت به طرف های مقابل گفته ایم که ما یک دولت عملگرا و نتیجه محور هستیم و امیدواریم که در میز مذاکرات وین چنین اتفاقی بیفتد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با اشاره به اقدامات وزارت خارجه برای پیگیری و حل مشکلات ایرانیان خارج از کشور افزود: در همین چارچوب ما تلاش کردیم که در سایت جدید وزارت خارجه بخشی را برای ارتباط مستقیم ایرانیان مقیم خارج از کشور و هم وطنان در داخل کشور با وزیر خارجه اختصاص دهیم و اگر شما به سایت جدید وزارت خارجه مراجعه کنید این دسترسی را مشاهده می کنید. در روزهای آینده نیز یک دسترسی بالاتری برای رفع نگرانی بخشی از ایرانیان مقیم خارج از کشور در این سایت فراهم خواهد شد.

 

وی در همین رابطه ادامه داد: متأسفانه دشمنان، لابی صهیونیستی، رسانه های معاند تلاش می کنند که نوعی ایران هراسی را به ویژه در نسل جدید ایرانیان خارج از کشور ایجاد کنند. ما در سایت وزارت خارجه طی روزهای آینده بخشی را فعال خواهیم کرد که هم وطنان خارج از کشور می توانند بپرسند که ما برای ورود به ایران مشکلی از نظر نظام وظیفه یا هر موضوع دیگری داریم یا خیر. من به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران عرض می کنم که ایرانیان عزیز با آرامش خاطر می توانند به کشور سفر کنند و با آرامش می توانند در هر زمانی براساس برنامه ریزی که انجام می دهند به کشور محل اقامت خودشان برگردند.

 

وی خطاب به ایرانیان خارج از کشور افزود: ما در این سامانه به شما پاسخ خواهیم داد که شما بدون مشکل می توانید به ایران سفر کنید و به عنوان وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور تضمین می شود وقتی به شما پاسخی داده می شود.

 

وی ادامه داد: مایلم در همین جا تأکید کنم تعداد افرادی که دو تابعیتی هستند و به دلیل ارتکاب جرم در ایران محاکمه شده اند و جرم آن ها اثبات شده است کمتر از عدد انگشتان دو دست است. به صراحت می گویم که اگر هر کس دیگری حتی شخص وزیر خارجه نیز آن جرم را مرتکب می شد امروز با همان وضعیت روبرو می شد ضمن اینکه بسیاری از آن ها مورد رأفت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته اند.

 

امیرعبداللهیان همچنین در ادامه گزارش خود از یکصد روز فعالیت دستگاه دیپلماسی کشور در دولت سیزدهم یکی دیگر از مسائل مهم در این مدت را تحولات افغانستان عنوان کرد و گفت: ما تلاش سیاسی گسترده ای را در ایران به عمل آوردیم که تحت تأثیر ناامنی و بی ثباتی که در افغانستان در دوره انتقالی ایجاد شد قرار نگیریم و در عین حال تدابیری را بیاندیشیم که بتوانیم مرزها را کنترل کنیم، ورود آوارگان را مدیریت کنیم و راه حل سیاسی برای حل بحران افغانستان داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: برگزاری حضوری دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در ایران یکی از تدابیری بود که در این زمینه اندیشیده شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------