آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

سخنگوی وزارت خارجه: احتمال توافق پس از سفر مورا به تهران افزایش یافته/ منتظر تصمیم سیاسی واشنگتن هستیم



 خطیب‌زاده ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
بسخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به روند مذاکرات وین و نتایج سفر اخیر انریکه مورا به تهران گفت: اکنون چندقدم جلوتر از سفر آقای مور ا به تهران هستیم.  

به گزارش ایسنا، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد نتایج سفر انریکه مورا مسئول هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران و تلاشهای رژیم صهیونیستی  در راستای عدم حصول نتیجه در جریان مذاکرات وین تصریح کرد: هر موقعی که ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه  دیپلماسی انجام می‌شود رژیم جعلی اشغالگر قدس تحریکات  خود را ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و  این چیز جدیدی نیست.

 

وی تصریح کرد: در ادامه تماس‌ها که بین ایران و هماهنگ کننده مذاکرات وین انجام می شد آقای امیرعبدالهیان و آقای بورل  در جریان  مذاکره  تفلنی خود توافق کردند تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و در همین چارچوب آقای مورا به تهران آمدند. مذاکرات جدی در طول این سفر و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از طرف ایران انجام شد.  در این سفر آقای مورا و  آقای باقری چندین دور گفت‌وگوی طولانی داشتند. در مورد برخی راه حل‌هایی که پیشنهاد شد اگر طرف آمریکایی پاسخ دهد ما می توانیم در موقعیتی قرار بگیریم که همه طرفها برای انجام توافق به وین برگردند.

 

خطیب زاده تصریح کرد: اگر امروز آمریکا تصمیم سیاسی خود را بگیرد و اعلام کند می توانیم گام مهمی را  در راستای پیشرفت  مذاکرات انجام دهیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی  در ارتباط با سفر امیرقطر به تهران و برخی مباحث مطرح شده در مورد این سفر از جمله اینکه دو دستور کار مهم سفر امیرقطر به تهران رایزنی در ارتباط با تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و  همچنین تسهیل آزادسازی بخشی از منابع بلوکه شدن ایران در خارج از کشور بوده گفت: سفر امیر قطر به تهران در پاسخ به سفر چندی پیش آقای رئیسی، رئیس‌جمهور به دوحه بود. در این سفر چندین پرونده ، موضوع  دوجانبه و رایزنی‌های منطقه‌ای مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت. ما از تمامی تلاشهای دولت قطر و شخص امیر قطر برای حل  و فصل موضوعاتی که  در منطقه وجود دارد  و برخی موضوعاتی که مرتبط با ایران است تشکر می کنیم.  از تلاشهای صادقانه امیرقطر قدردانی می‌کنیم و دوستی با قطر را ارج می نهیم.

 

وی  در ادامه نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و چین و روند اجرای توافقنامه ۲۵ ساله همکاری‌های راهبردی تهران  و پکن و همچنین اخبار منتشر شده در مورد همکاری‌های دو کشور در ارتباط با ساخت هواپیما افزود: روز گذشته گروه  دوستی پارلمان ایران و چین با آقای امیرعبداللهیان و تعداد دیگری از مقامات ارشد وزارت خارجه دیدار داشتند. در این دیدار آقای صفری معاون  دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه نیز حضور داشت و در مورد پروژه های که باید اجرا شود گفت و گو و رایزنی شد.

 

وی گفت: در مورد اجرایی شدن سند همکاری ۲۵ ساله بین ایران و چین نیز قرار شده  هر وزارت خانه و  بخشی که پروژه آن به جایی رسیده که قابل اعلام است و یا به مصحلت بود اعلام کند.

 

خطیب زاده افزود: در خصوص همکاری در حوزه هوا و فضا  و هواپیما گفت‌وگوهایی صورت گرفته ولی نمی توانم بگویم که به تفاهمی رسیده است و یا من اطلاعی در مورد آن ندارم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان مجلس به تازگی در جمع خبرنگاران اعلام کرده که آقای باقری به زودی عازم وین خواهند شد گفت: من چنین خبری را نشیده‌ام.

 

او خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: مناسب است از همان نماینده محترمی که این اظهارات را مطرح کرده بپرسید و من چنین خبری ندارم.

 

وی همچنین  در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار در ارتباط با اظهارات بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بعد از سفر آقای مورا به تهران مبنی بر اینکه مذاکرات از بن‌بست خارج شده گفت: در مورد اظهارات ایشان به نظرم باید بیشتر جنبه ایجابی این اظهارات مدنظر قرار بگیرد. این که در یک یا دو نقطه اختلافاتی در مذاکرات داشته باشیم یک امر غیر طبیعی نیست. رفت و آمدهای پیام‌ها هیچ وقت در هیچ نقطه ای متوقف نبوده است و همانطور که گفتم  مناسب است از منظر ایجابی به این اظهارات توجه کنیم.

 

وی افزود: ملاقات‌ها در تهران مسیر درستی را پیش آورده است حرکت رو به جلو بوده است ابتکاراتی که اعلام شده از سوی ایران قابل اجرا است و به نظر می‌رسد از نظر اتحادیه اروپا قابل اجراست. تنها منتظر تصمیم واشنگتن هستیم. ما اکنون نسبت به قبل از سفر آقای مورا در تهران در موقعیت بهتری قرار داریم.

 

خطیب زاده گفت: آن چه که امروز در دسترس است چند قدم جلوتر از قبل از سفر  آقای مورا به تهران است.

 

 وی همچنینن در پاسخ به سوالی در مورد روابط ایران و آذربایجان و برگزاری نشستی در این کشور در یکی از مناطق آزادشده در آذربایجان با حضور برخی از کشورهای منطقه بدون حضور ایران و اظهارات رئیس جمهور این کشور مبنی بر اینکه ایران چند نفر از اتباع آذربایجانی که مورد تعقیب این کشور هستند را باید به آذربایجان برگرداند گفت: ایران و  جمهوری آذربایجان طی چند ماه گذشته تلاش کردند که از سوءتفاهم‌هایی که بعضا در حوزه فضای رسانه ای یا با بیان برخی از نقل قولها ایجاد می شد عبور کند. ایران تمام موارد و دیدگاه های خود را از طریق مجرای خودش هم به سفارت آذربایجان در تهران و هم از طریق وزارت امور خارجه آذربایجان به مقامات این کشور منتقل کرده است. تلاش کرده ایم به عنوان ایران برخی اشتباهاتی که از سوی هر کدام از همسایگان انجام می شود با یک نگاه برادرانه و مصلحانه اصلاح کنیم. ما مطمئن هستیم که جای اظهارات  در ملاقات‌هاست و اگر سرویس اطلاعاتی یک کشور اطلاعات خاصی دارد باید در چارچوب معمول خود این موضوعات مطرح و پیگیری شود و این  دیدگاه به مقامات آذربایجان منتقل شده است.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با درخواستهای فرابرجامی و  اینکه آیا ایران نیز در خواستهای فربرجامی دارد، گفت: این آمریکا است که به تعهدات خود در برجام بعضا به عنوان برچسب فرابرجامی می زد که این از اساس غلط است. آمریکا از ابتد ای مذاکرات هر آنچه باید انجام می داده و لی مایل به انجام آن نبوده به آن برچسب فرابرجامی زده است. آمریکا باید براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به تعهدات خود ذیل برجام عمل کند چنانکه امکان انتفاع کامل اقتصادی ایران از برجام فراهم شود و تجارت خارجی ایران عادی شود. آمریکایی‌ها نمی‌توانند صحبت از توافق کنند ولی در  عین حال بخواهند بخشی از فشار حداکثری علیه ایران را حفظ کنند.

 

خطیب زاده همچنین تصریح کرد:  آنها نمی‌تواند فشار حداکثری و پیچ و مهره‌ها بر ای فشار بر ایران را حفظ‌ کنند و از طرف دیگر فکر کنند  که می‌توانند به توافقی برای بازگشت به برجام برسند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد گزارش اخیر بلومبرگ مبنی بر این‌که بازرسی‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران طی چند وقت اخیر رکورد زده است، تصریح کرد: ما عضو ان پی تی و پادمان هستیم و در چارچوب توافق فنی رفتار آژانس یعنی حفظ بی‌طرفی و عدم سیاسی‌کاری آن همواره روابط نزدیکی با آژانس داشته‌ایم و در چارچوب مقررات مراودات معمول بین ایران و آژانس در جریان است.

 

وی اضافه کرد: در دوران جدید نیز که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران متوقف شده است در چارچوب ان پی تی همکاری بین ایران و آژانس ادامه دارد.

 

خطیب‌زاده گفت: در مورد این مسائل گزارش‌های آژانس باید مبنا باشد نه گزارش‌های پراکنده‌ای که در برخی از رسانه‌ها مطرح می‌شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با افغانستان و همچنین فعالیت‌های آقای کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان گفت: ایشان در جلسات وزارت خارجه حضور دارند و کارها در ارتباط با مسائل مربوط به افغانستان با هماهنگی کامل به جلو می‌رود.

 

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما گفتید که اگر آمریکا به پیشنهادات مطرح شده پاسخ دهد ما به وین برمی‌گردیم آیا این بازگشت به وین برای ادامه مذاکرات است یا امضای توافق تاکید کرد: در خصوص وین مذاکرات متوقف نشده است که بخواهد در وین ادامه پیدا کند. همانطور که پیش از این بارها گفته‌ام پیام‌ها بین طرفین به صورت مستمر رد و بدل شده است و سفر اخیر آقای مورا به تهران در این راستا بود که در رفت و برگشت‌ها تسریع پیدا کند.

 

وی گفت: در مورد معدود مسائل باقی‌مانده اما مهم، اگر مسائل حل شود به وین برای اعلام توافق می‌رویم.

 

خطیب‌زاده همچنین در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با سفر رئیس‌جمهور به برخی از کشورهای منطقه حوزه خلیج فارس و همچنین این‌که آیا امیر قطر در سفر به تهران حامل پیام خاصی بودند، اظهار کرد: همانطور که هفته قبل اعلام کردم آقای رئیسی به زودی عازم یکی از کشورهای خلیج فارس خواهند بود و موقعی که سفر نهایی شود دفتر رئیس جمهور در این زمینه اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهند داد.

 

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: برنامه منطقه‌ای آقای رئیس جمهور با قوت در حال پیگیری است. هم سفر ایشان به دوحه و هم سفر اخیر امیر قطر و سفر آتی رئیس جمهور به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس حاکی از اهمیتی است که ما برای روابط با همسایگان‌مان قائل هستیم.

 

وی تصریح کرد: آن چه که در سیاست خارجی به صورت گذاره به اطلاع می‌رسد در عمل شاهد آن هستیم. امیدواریم سفر آتی رئیس‌جمهور به آن کشور همراه با دستاوردهای خوبی برای مردم دو کشور و منطقه باشد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر این‌که نماینده آمریکا در امور یمن اعلام کرده که ایران نقش منفی در آتش بس در یمن ایفا می‌کند و علی‌رغم این‌که عربستانی‌ها به دنبال این هستند که موضوع یمن به نتیجه برسد ایران اراده‌ای برای حل موضوع یمن ندارد، خاطر نشان کرد: برخی اوقات آدم احساس می‌کند که مقامات ایالات متحده نه فقط جغرافیا را خوب نمی‌شناسند بلکه تاریخ را هم فراموش می‌کنند دچار آلزایمر سیاسی هستند و نقش چند روز قبل خودشان را هم فراموش می‌کنند.

 

خطیب‌زاده با تاکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران از روز اول تلاش کرده راهکار سیاسی در یمن جواب دهد جنگ در این کشور تمام شود و مردم یمن دسترسی آزاد و مناسب برای تامین مایحتاج خود داشته باشند و محاصره مردم این کشور برداشته شود، اظهار کرد: آن ائتلاف جنگ‌طلبی که جنگ را چندین سال ادامه داد با حمایت و چک سفید امضای ایالات متحده، باید پاسخگو باشد.

 

وی تصریح کرد: البته این صحبت‌ها ما را نگران می‌کند که نکند آنها دوباره تصمیم به شعله‌ور ساختن جنگ در یمن دارند من به آنها توصیه می‌کنم مواضع و عملکرد خود در چند سال اخیر در ارتباط با این بحران را مرور کنند.

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر در خصوص وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک و دست نوشته‌های منتشر شده منتسب به وی که او از حقوق بدیهی‌اش در جریان این بازداشت‌ محروم است، ادامه داد: متاسفانه یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ وین بر خلاف مقررات و معاهدات بین‌المللی و با نقض آشکار مصونیت‌ها و حقوق این دیپلمات توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده. کل فرآیند این موضوع غیرقانونی بوده ایشان در شرایط نامناسبی نگهداری شده و حقوقش نادیده گرفته شده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: این‌که مصونیت‌های دیپلماتیک و بدیهیات رعایت نشده و بدعتی در حقوق دیپلماتیک توسط کشورهای اتحادیه اروپا رخ داده است جای تاسف دارد.

 

وی افزود: البته ایران هم از مجاری دوجانبه و هم مجاری خاص خود این موضوع را پیگیری کرده و ترجیح بر این بوده از همین طریق حل شود و ارجاع به مراجع ذی‌ربط بین‌المللی و حقوق بشری در دستور کار جدید قرار گرفته است.

 

خطیب‌زاده اضافه کرد: جای تاسف است که دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین، جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شده‌اند و کارهای ضد امنیت ملی انجام داده‌اند، می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و این نمایش‌ها را برقرار کنند در حالی که خود آنها ناقض حقوق اولیه یک دیپلمات ایرانی هستند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص حق‌آبه ایران از هیرمند و اظهارات وزیر خارجه در این ارتباط خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: از دو منظر می‌توانم به این سوال پاسخ دهم یکی از منظر حاکمیتی که من از این منظر عنوان می‌کنم و بعد دیگر بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیا که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.

 

خطیب‌زاده با بیان این‌که موضوع محیط زیست، موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم که در تیرماه میزبان وزیران محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم تا درباره محیط زیست، ریزگردها و موضوع آب صحبت کنیم.

 

وی اضافه کرد: با برخی از کشورها در ارتباط با موضوع آب دارای معاهدات لازم‌الاجرا هستیم از جمله با افغانستان. ما با هیات‌های حاکمیتی و دولت‌ها معاهده نمی‌بندیم ما با حاکمیت‌ها توافق می‌کنیم . در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم‌الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا شد. این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم‌الاجرا دارد و قابل پیگیری است، البته ما همواره تلاش کرده‌ایم که با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم و رجوع به بندهای داوری آخرین راه‌حل است که امیدواریم مجبور نشویم که به آن سمت حرکت کنیم.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با نوع نگاه ایران به طالبان و آیا این نگاه عوض شده و ما دولت طالبان را به رسمیت می‌شناسیم، تصریح کرد: سفرها بین ایران و شخصیت‌های افغانستانی و حتی هیات حاکمه سرپرست افغانستان به طور معمول انجام می‌شود و چیز جدیدی نیست. موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با افغانستان یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت‌های افغانستان و اصول سیاست خارجه ایران است.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان اضافه کرد: ما بارها اعلام کرده‌ایم که هیات حاکمه سرپرستی افغانستان مسئولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشند، دارند و باید تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود و این موضع و نگاه ماست که در طی ماه‌های گذشته بارها اعلام و پیگیری شده است. ما درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه‌ها جدی هستیم و وضعیت آنها برایمان مهم است.

 

خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اظهارات  میخائیل اولیانوف، سفیر روسیه در وین در ارتباط با مذاکرات وین تصریح کرد : نقش روسیه در مذاکرات وین نقش سازنده و مثبتی بود. من درباره توئیت‌های پراکنده افراد صحبت نمی‌کنم. صدایی که ما می‌شنویم صدایی است که در ملاقات آقایان  لاوروف و امیرعبداللهیان در مسکو  همه شنیدند و هم لاوروف پشت تریبون اعلام کرد که اگر امروز توافق شود روسیه هیچ مشکلی ندارد و تلاش می‌کند و موضع رسمی دولت روسیه را گفت و هم آقای  امیرعبداللهیان موضع ایران را  به صراحت بیان کردند.

 

خطیب زاده در بخشی دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال تاکید کرد :  درباره روسیه طبیعی است جنگی که در اوکراین رخ داده و اختلافات عمیق بین روسیه با غرب و آمریکا ، شاید نقش روسیه را در حوزه میانجیگری در برخی موضوعات از جمله برجام و مذاکرات کم‌رنگ‌تر کند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد  سفر انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین به تهران و این‌که آیا دست خالی آمد و دست پر رفت یا آنها هم ابتکار و پیشنهادی داشتند؟ افزود : آقای  مورا با دستورکار مشخصی به ایران آمدند .‌ مذاکرات در تهران همراه با ابتکارات ویژه خاص ایران بود. ایران از آغاز مذاکرات ،چندین بار این خلاقیت‌ها را به کار برد که کم کاری‌ها و عدم تصمیمات سیاسی طرف مقابل را مرتفع کند. متاسفانه تا امروز توافق ، منتظر تصمیم سیاسی در واشنگتن است.

 

خطیب‌زاده با بیان این که  بعضا صحبت‌هایی از سوی مقامات در  واشنگتن شنیده می‌شود که در راستای  بازی نخ نمای مقصرنمایی است و در همین راستا برخی جملات تکراری را مدام تکرار می‌کنند و الحمدالله خسته هم نمی‌شوند، گفت: همه واقعیت موضوع را می‌دانند، آنچه ایران خواسته تنها حقوق خودش است و چیزی بیشتر از حقوقش نخواسته و بیشتر از آن‌چه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تعهد داده شده ، نخواسته است.

 

وی ادامه داد: اصطلاحاتی مانند « فرا برجامی» که بعضا از  سوی مقامات آمریکایی  می‌شنوید ، موضوعی است که آن‌ها از روز اول مذاکرات هر جایی که نخواستند توافق کنند  و به تعهدات‌شان عمل کنند یک برچسب فرابرجامی به آن زدند که به تعهدات‌شان عمل نکنند.

 

خطیب‌زاده تصریح کرد: آنچه ایران گفته روشن است باید تمامی بخش‌ها و مؤلفه‌های فشار حداکثری و هر آنچه دولت قبلی آمریکا یعنی ترامپ گذاشته و باید این پیچ و مهره‌ها باز شود. دولت بایدن یک بار باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد در میراث ترامپ باقی بماند و یا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد و میراث جدیدی را برای آمریکا در عرصه حقوق بین‌الملل به جا بگذارد؟

 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت انریکه مورا در فرودگاه فرانکفورت آلمان بعد از بازگشت از تهران و ارتباط آن با سنگ اندازی صهیونیست‌ها در  جریان مذاکرات وین گفت:  ما نیز برخی از گزارش‌های پراکنده را در این ارتباط دیدیم. بدنامی رژیم صهیونیستی بر همه آشکار است که در همه فرآیندها مداخله می‌کند.

 

وی افزود: درباره بازداشت آقای  مورا از نزدیکان ایشان سؤال کردیم ، گویی موضوع ظرف چند دقیقه مرتفع شد و بهتر است خود ایشان و اتحادیه اروپا در این زمینه توضیح دهند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اجرای حکم احمدرضا جلالی و توصیه‌نامه‌های مسافرتی برخی از کشورهای اروپایی به شهروندانشان برای عدم سفر به ایران و همچنین بازداشت اخیر دو شهروند اروپایی در ایران و برخی از اظهارنظرها مبنی بر این‌که ایران به دنبال مبادله آنها با آقایان حمید نوری و اسدالله اسدی است، تصریح کرد: آقای جلالی سه سال قبل دستگیر شده است، حکم امنیتی دارد، جاسوسی کرده است، همکاری نزدیک با موساد داشته است و از طریق یکی از کشورهای اروپایی ضد امنیت جمهوری اسلامی ایران کار کرده و باعث خسارت جانی علیه دانشمندان ما شده است.

 

این دیپلمات کشورمان اظهار کرد: موضوع ایشان کاملا روشن است و این‌که برخی گروکشی‌ها انجام می‌شود نه قابل قبول است و نه پذیرفتنی است.

 

خطیب‌زاده همچنین گفت: حکم جلالی قطعی است و قوه قضاییه آن را اعلام کرده است. درخواست داشته‌اند اجرای حکم در زمان دیگری انجام شود که در حال بررسی در قوه قضاییه این موضوع را پیگیری می‌کنند.

 

وی همچنین در پاسخ به سوال هشدارهای چند کشور اروپایی به شهروندانشان در مورد سفر به ایران اظهار کرد: بهتر است به جای این‌که بگوییم کشورهای اروپایی بگوییم کدام کشورها این توصیه‌نامه‌ها را داده‌اند. این کار را انگلیس و سوئد انجام داده است. این یک سیاست شناخته شده است که انگلیسی‌ها و اخیرا سوئدی‌ها به آن پیوسته‌اند. آنها به جای این‌که مواضع خود را پشت تریبون‌ها اعلام کنند مواضع خود را در قالب هشدارهای سفر بیان می‌کنند. منظورشان از این هشدارها در مورد سفر به ایران این است که وضعیت ایران را فوق‌العاده نشان دهند و بگویند وضعیت ایران آرام نیست. من آنها را دعوت می‌کنم به جای این هشدارهای تکراری مواضع خود را پشت تریبون‌ها بگویند.

 

خطیب‌زاده با بیان این‌که بیش از نیم میلیون ایرانی در انگلیس حضور دارند و تعداد زیادی از آنها به ایران رفت و آمد دارند و هیچ مشکلی هم ندارند خطاب به دولت انگلیس و سوئد گفت: آنها سعی کنند جاسوس نفرستند و سعی کنند از ایرانی‌های پرافتخار استفاده‌های دیگری نکنند. هموطنان عزیز باید مراقب باشند که سرویس‌های اطلاعاتی برخی از این کشورها رویکردشان را عوض کرده‌اند و تلاش می‌کنند که دانسته از این عزیزان سوءاستفاده‌هایی را انجام دهند.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه مبنی بر این‌که ادعاهای ایران درباره ریزگردها به خاطر سدسازی‌های صورت گرفته در ترکیه مبنای علمی ندارد، تصریح کرد: ما باید علم را به دانشمندان بسپاریم و باید به یکدیگر کمک کنیم که مشکلات زیست محیطی را حل کنیم. باید مشترکا اقداماتی مناسب و اجرایی برای حل مشکل آب، محیط زیست و ریزگردها انجام دهیم.

 

خطیب‌زاده در پاسخ به سوال دیگری در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی در روز گذشته در لبنان و ادعای برخی از مقامات حزبی و جناحی این کشور در ارتباط با دخالت ایران در امور داخلی لبنان و همچنین تلاش‌های برخی دیگر از کشورها برای مداخله در امور لبنان اظهار کرد: عملکرد هر طرفی نشان می‌دهد که دوست زمان سختی کشورها، کدام طرف‌ها هستند و کدام طرف‌ها و کنشگران تنها به فکر اهداف سیاسی خود هستند و همه چیز را مشروط کرده و تلاش می‌کنند اهداف سیاسی خود را با تحریم و گرسنه نگه داشتن ملت‌ها و محاصره ملت‌ها و محروم کردن آنها از حق طبیعی حیات‌شان جلو ببرند.

 

وی با بیان این‌که ایران برعکس، همواره تلاش کرده در کنار مردم لبنان برای تحقق خواست و اراده آنها باشد، تصریح کرد: ایران هیچ وقت سعی نکرده در سیاست داخلی لبنان ورود کند. اتفاقا این نقطه‌ای بوده که برای آنها شکست بوده است چرا که در کارنامه آنها از گروگانگیری نخست وزیر این کشور تا محاصره، تحریم، دخالت و پول دادن به رسانه‌ها برای این‌که از اینگونه مطالب بزنند دیده می‌شود.

 

خطیب‌زاده اضافه کرد: سیاست ما همچنان این است که مردم رشید و بالغ لبنان خودشان در مورد این کشور تصمیم بگیرند و باید همه کشورها به این موضوع احترام بگذارند ایران هم در کنار مردم لبنان به خواست و انتخاب آنها احترام می‌گذارد.

 

سخنگوی وزارت خارجه در مورد دیپلماسی ورزش و این‌که آیا در جریان سفر امیر قطر به تهران با توجه به برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال در این کشور رایزنی بین مقامات دو کشور در ارتباط با مشارکت ایران برای برگزاری این مسابقات صورت گرفت، گفت: اتفاقا قبل از آمدن به این جلسه با وزیر ورزش صحبت می‌کردم ایشان برنامه ریزی خوبی برای کمک به فدراسیون فوتبال انجام داده و وزارت خارجه همراه با وزارت ورزش در کنار فدراسیون فوتبال است و هر جا که گفته‌اند و لازم بوده ما تلاش خود را به کار بسته‌ایم.

 

خطیب‌زاده گفت: دو سه روز قبل نیز با سرپرست تیم ملی دیدار کوتاهی داشتم آقای استیلی اینجا آمدند ما پیشنهادات وزارت خارجه را مرور کردیم و فدراسیون فوتبال براساس نیاز و برنامه‌های خودش برخی را پذیرفته و برخی را بررسی می‌کند. ما مواردی که امکان بازی‌های دوستانه و کمک و مساعدت بوده است را به وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال گفته‌ایم.

 

وی اضافه کرد: ان‌شاءالله شاهد حضور موفق تیم ملی در مسابقات جام جهانی قطر خواهیم بود و ما مساعدت‌های لازم را در این زمینه انجام خواهیم داد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با مذاکرات برجامی اخیر وزیران خارجه آمریکا و فرانسه گفت: ما همچنان منتظر پاسخ واشنگتن به خواسته‌های منطقی و اصولی ایران و متنی هستیم که ایران و ۱+۴ در مورد آن توافق کرده‌اند. فکر می‌کنیم واشنگتن می‌داند که باید چه کاری کند که توافق در دسترس‌تر از آن چیزی که امروز است قرار گیرد. در مسیر درستی حرکت شده و ابتکارات خوبی هم بر روی میز است. فکر می‌کنیم یک تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود می‌توانیم پرونده این مذاکرات را ببندیم.

 

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات برخی مقامات اروپایی و آمریکایی در مورد فروش نفت ایران به برخی از کشورها با توجه به سفر اخیر وزیر نفت ایران به منطقه آمریکای لاتین تصریح کرد: فارغ از این‌که واشنگتن و برخی از پایتخت‌های اروپایی که می‌گویند ایران همواره موضوع فروش نفت خود، سهم خود از بازار نفت و حضور مقتدرانه خود در بازار انرژی را پیگیری می‌کند و خواهد کرد. این‌که برخی از اظهارات از طرف این مقامات مطرح می‌شود در بازی داخلی بلوک‌بندی‌های خودشان است و آنچه که برای ما مهم است این است که منافع مردم ایران در بازار انرژی تامین شود.

 

وی همچنین در مورد عدم محکومیت ترور خبرنگار الجزیره از سوی نهادهای بین‌المللی و کشورهای مدعی حقوق بشر نیز افزود: متاسفانه شاهد این هستیم برخی از آنهایی که ادعای حقوق بشر دارند تنها و تنها به مبتذل‌ترین وجه ممکن از این مفهوم و ارزش‌ متعالی انسانی استفاده می‌کنند و صرفا از این مفهوم و ارزش برای پیشبرد اهداف خودشان استفاده می‌کنند. مثال‌های زیادی از استانداردهای دوگانه در رفتار آنها در ارتباط با موضوع حقوق بشر وجود دارد که جدیدترین و واردترین آن به نوع عملکرد آنها در موضوع ترور خبرنگار الجزیره است و ما شاهد این بودیم که رژیم سفاک صهیونیستی حتی به تشییع جنازه این خبرنگار هم رحم نکرد. این چهره بدون روتوش رژیم اشغالگر قدس است. این رژیم در حضیض مشروعیت خودش قرار دارد که به یک خبرنگار نیز رحم نمی‌کند و حتی به مراسم تشییع جناره آن نیز حمله می‌کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به سفر وزیر خارجه به امارات برای شرکت در مراسم رئیس فقید امارات متحده عربی و تاثیر تحولات کنونی در امارات بر روابط دو کشور گفت: من درگذشت رئیس امارات را به ملت و دولت دوست، امارات تسلیت می‌گویم و امیدوارم رئیس جدید این کشور آقای محمد بن زائد برای کشور امارات شکوفایی و آینده‌ای بهتر و همچنین حضور و انتخاب وی برای منطقه پیام‌آور ثبات، صلح و دوستی باشد.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: روابط ایران و امارات متحده عربی به عنوان دو همسایه فارغ از رفت و آمدهاست و اتفاق ناگوار اخیر در امارات یعنی از دست رفتن رئیس این کشور و روی کار آمدن رئیس جدید، می‌تواند مسیر خودش را طی کند. فرصت‌ها و فضای جدیدی در روابط ایجاد شده و امیدواریم این فرصت ایجاد شده در روابط در دوران محمد بن زائد به مرحله‌ جدیدی برسد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سفر خانم دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور تحریم‌ها به ایران نیز گفت: خانم دوهان ایران هستند و تا پس فردا ملاقات‌ها و گفت‌وگوهایشان ادامه دارد. ایشان براساس درخواست خودش به ایران آمد و براساس برنامه‌های خودش ملاقات‌هایش را انجام می‌دهد و فکر می‌کنم در روز چهارشنبه جمع‌بندی سفرش را به رسانه‌ها اعلام خواهد کرد.

 

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست گزارشی از عملکرد وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه ارائه داد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------