کلاهبرداری میلیاردی با ادعای فروش مجازی



تاجر قلابی مردی را با وعده کسب سود از تجارت خشکبار فریب داد و پول‌های او را از چنگش درآورد. این کلاهبردار از فضای مجازی برای رسیدن به هدفش استفاده کرده بود. 

به گزارش شرق؛ مرد جوانی چندی‌پیش به پلیس فتای تهران مراجعه و اظهار کرد، با سرمایه‌ای که به دست آورده بود، قصد داشت کسب‌و‌کار بزرگی راه بیندازد و برای همین در فضای مجازی به جست‌و‌جوی مشاغل مختلف پرداخت. در این حین با شخصی که مدعی بود از افراد مطرح و تاجر خشکبار است، آشنا شد و مورد کلاهبرداری قرار گرفت. شاکی گفت: پس از گذشت مدتی از آشنایی‌ام با این تاجر درخصوص نحوه تجارت خشکبار سؤال کردم و او با وعده‌هایی مرا به این شغل ترغیب کرد.

 

در نهایت خرید و فروش خشکبار را برای تجارت مناسب دیدم و تصمیم گرفتم مبالغی را به حساب آن مرد واریز کنم تا با خرید عمده خشکبار و توزیع آن به صورت خرد بتوانم سرمایه‌ای را در گردش مالی قرار بدهم. من در چند مرحله مبلغ 10 میلیارد ریال به حسابی که آن فرد اعلام کرده بود، واریز کردم ولی پس از واریز وجه دیگر پاسخی از وی دریافت نکردم. پس از طرح این شکایت بررسی موضوع در دستور کار تیمی از مهندسان پلیس فتا قرار گرفت و کارآگاهان موفق شدند در رصدهای اطلاعاتی هویت و مخفیگاه متهم را در یکی از استان‌های هم‌جوار شهر تهران شناسایی کنند. در ادامه تیمی از کارآگاهان با اخذ نیابت قضائی، به مخفیگاه متهم اعزام شدند، توانستند او را دستگیر کنند و به پلیس فتای تهران انتقال دهند.

 

سرهنگ داود معظمی‌گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ با اشاره به اینکه متهم در تحقیقات پلیسی به جرم ارتکابی اعتراف کرد و برای سیر مراحل قضائی به دادسرا معرفی شد، به کاربران فضای مجازی تأکید کرد: معاملات خود را در فضای حقیقی انجام دهید و بدون دریافت کالا از پرداخت وجه تحت هر عنوانی از قبیل پیش‌پرداخت، بیعانه، تضمین قرارداد و حسن عمل و... خودداری کنید. در همین حال مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران اعلام کرد: کلاهبرداران با تبلیغ دروغین کالا در فضای مجازی کاربران را به ترغیب خرید کالا تشویق می‌کنند و سپس با دریافت بیعانه، دیگر پاسخ‌گوی خریدار نیستند، بهتر است که پس از انتخاب کالا خرید خود را در فضای حقیقی انجام داده و از دادن بیعانه خودداری کنید.

 

در ادامه این هشدار آمده است: افراد سودجو و کلاهبردار با تبلیغات گسترده فروش کالا به قیمت ارزان‌تر از بازار، تخفیف ویژه، قیمت‌های استثنائی و باورنکردنی و... شهروندان را ترغیب به خرید کالا و محصولات خود می‌کنند.

 

زمانی که کلاهبردار کاربر را مجاب به خرید کرد از وی درخواست مبلغی به عنوان بیعانه می‌کند و این در صورتی است که پس از واریز بیعانه توسط خریدار فروشنده یا همان کلاهبردار دیگر پاسخ‌گوی تلفن خود نبوده و از تحویل یا استرداد وجه امتناع می‌کند. از این رو به هیچ عنوان نباید به تبلیغات فروش کالا با کیفیت بالا و قیمت ارزان در فضای مجازی اعتماد کنید و باید از پرداخت هر گونه وجهی در قبال بیعانه خودداری کرده و پس از اطلاع از مشخصات کالا در فضای مجازی، خرید و فروش کالا را در فضای حقیقی و با رعایت ارکان صحت معاملات انجام داد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------