تظاهرات گسترده شیعیان موافق و مخالف صدر در بغداد



اعتراضات در عراق،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
بغداد، پایتخت عراق روز جمعه ۱۲ اوت (۲۱ مرداد) میزبان راهپیمایی طرفداران مقتدی صدر، روحانی بلندپرواز شیعه در عراق و مخالفانش بود که به رویارویی خود بر سر بحران سیاسی ناتمام ناشی از نتایج انتخابات زودهنگام مجلس ادامه می‌دهند.

به گزارش انتخاب به نقل از یورونیوز، هزاران تن از طرفداران آقای صدر در پی فراخوان او در نزدیکی مجلس در داخل «منطقه سبز» بغداد گردهم آمدند و نماز جمعه را بر پا کردند و در مقابل نیز مخالفانش که در چارچوب «ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق» عمل می‌کنند، عصر جمعه را برای تظاهرات در جاده منتهی به ساختمان مجلس در بغداد انتخاب کردند.

 

با وجود این به نظر می‌رسد که دو گروه سیاسی رقیب در عراق تاکنون اجازه نداده‌اند که اوضاع در این کشور به خشونت کشیده شود.

 

حامیان آقای صدر که از حدود دو هفته گذشته پارلمان عراق را به تصرف خود درآورده‌اند، خواستار انحلال این نهاد قانونگذاری شده‌اند. آقای صدر پیشتر از قوه قضائیه عراق خواسته بود تا با انحلال دوره کنونی مجلس و تعیین زمان جدید انتخابات در این کشور موافقت کند.

 

او با تعیین ضرب‌الاجلی که هفته آینده پایان می‌یابد، از هواداران خود خواست برای تحت فشار قرار دادن قوه قضائیه عراق در نماز جمعه حاضر شوند.

 

در همین حال گروه‌هایی که با اقدام‌های آقای صدر مخالف هستند و با عنوان «ائتلاف هماهنگی شیعیان عراق» عمل می‌کنند از طرفداران خود خواستند تا برای «حمایت از مشروعیت و حفاظت از سازمان‌های دولتی» در تظاهران عصر جمعه در کنار «منطقه سبز» بغداد شرکت کنند.

 

آن‌ها که مدتی پیش با پیشنهاد انتخابات زودهنگام مجلس تحت شرایط خاص موافقت کرده بودند اما اینک بر این نظرند که وضعیت ایجاد شده در عراق «آشوب» است که باید پایان یابد.

 

در هر حال، هر دو گروه سیاسی رقیب در عراق برای قدرت‌نمایی بیشتر، برگزاری تظاهرات در خارج از بغداد را هم تدارک دیدند.

 

جریان صدری از هواداران خود خواست تا ساعت ۱۷ به وقت محلی در سراسر کشور تظاهرات کنند. هم‌زمان هوادارن «ائتلاف هماهنگی شیعیان عراق» اعلام کردند که تظاهراتی را در بصره و نینوا برگزار خواهد کرد.

 

عراق پس از گذشت ۱۰ ماه از برگزاری انتخابات مجلس همچنان در انتظار تعیین تکلیف پست‌های ریاست جمهوری و نخست وزیری است.

 

نزاع سیاسی کنونی در عراق از زمانی آغاز شد که احتمال نخست وزیری محمد شیاع السودانی که توسط «ائتلاف چارچوب هماهنگی عراق» پیشنهاد شده بود، قوت گرفت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------