آخرین اخبار بین الملل

حمله تروریستی به مسکو،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

مقام روسی: مهاجمان حمله تروریستی مسکو تا آخر عمر در محفظه‌ای شبیه به تابوت با ابعاد ۴ در ۶ متر خواهند بود

دبیر اجرایی کمیسیون نظارت عمومی روسیه از مجازاتی بسیار سخت برای عاملان حمله تروریستی به حومه مسکو خبر داد. به گزارش مهر به نقل از تاس،…

کنفرانس برلین با توافق درباره عدم حمایت از طرفین درگیر در لیبی پایان یافت



اخبار,اخبار بین الملل,کنفرانس برلین
کنفرانس برلین درباره بحران لیبی امروز (یکشنبه) با حضور رهبران و وزرای خارجه 12 کشور و روساء و نمایندگان پنج سازمان آغاز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، فعالیت‌های این نشست پس از چندین دیدار دو جانبه میان طرف‌های شرکت‌کننده آغاز شد.

 

این در حالیست که در لیست منتشر شده از سوی دفتر اطلاع‌رسانی دولت آلمان اسامی خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی و فائز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی در طرابلس در کنار سایر شرکت‌کنندگان این کنفرانس دیده نمی‌شود.

 

در همین حال، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و هایکو ماس، وزیر خارجه این کشور امروز پیش از آغاز این کنفرانس، دیدارهای جداگانه‌ای با حفتر و سراج داشتند.

 

گوترش: بحران لیبی هیچگونه راه‌حل نظامی ندارد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس برلین که با محوریت بحران لیبی امروز آغاز شد، با اشاره به اینکه وضعیت موجود در لیبی خطر افزایش تنش‌های منطقه‌ای را به همراه دارد، اظهار کرد: پیامدهای بحران لیبی بر کشورهای همسایه روشن و آشکار است.

 

گوترش با تاکید بر اینکه هیچگونه راه‌حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد، بار دیگر از طرف‌هایی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در درگیری‌های لیبی شرکت دارند، خواست تمام تلاش خود را برای حمایت از توقف عملی درگیری‌ها انجام دهند.

 

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به اینکه قوانین بین‌المللی حقوق بشر در لیبی بارها و بارها نقض شده‌ است، گفت: زمان اقدام فوری و قاطعانه برای جلوگیری از آغاز جنگ داخلی همه جانبه در لیبی فرا رسیده است.

 

وی افزود: بیش از ۱۷۰ هزار تن در لیبی به دلیل درگیری‌ها در این کشور از خانه‌هایشان آواره شده‌اند.

 

فرانسه: ترکیه اعزام نیرو از سوریه به لیبی را متوقف کند

«امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه در جریان نشست صلح لیبی که در برلین، پایتخت آلمان در حال برگزار است، نسبت به تحرکات ترکیه در لیبی ابراز نگرانی کرد.

 

ماکرون در این ارتباط گفته است که نسبت به اعزام شبه نظامیان از سوریه به لیبی به شدت نگرانیم و اعزام این نظامیان به لیبی منجر به تشدید اوضاع و بحرانی‌تر شدن شرایط خواهد شد.

 

ماکرون در ادامه گفته است که ترکیه لازم است تا اعزام نیرو از سوریه به لیبی را متوقف کند.

 

گفتنی است برلین امروز میزبان رهبران و مقامات سیاسی ۱۲ کشور و ۴ شرکت چندملیتی، برای برگزاری کنفرانس لیبی و تلاش برای دستیابی به آتش‌بس پایدار و روندی سیاسی در این کشور است.

 

اردوغان: روند سیاسی در لیبی نیازمند پایان رویکرد تهاجمی حفتر است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه امروز یکشنبه در حاشیه اجلاس لیبی در برلین در دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روسیه ای خود گفت: تلاش‌های مشترک ما موجب آرامش نسبی (در لیبی) شده، اما نتیجه اصلی در کنفرانس برلین تحقق خواهد یافت.

 

رئیس جمهوری ترکیه در این خصوص گفت: برای برقراری صلح و آرامش در لیبی، باید آتش بس و بازگشت به روند سیاسی در نشست برلین مورد پذیرش قرار گیرد. برای اجرای روند سیاسی و سایر مراحل در لیبی، ابتدا با رویکرد تهاجمی حفتر پایان یابد.

 

رجب طیب اردوغان در ادامه ادعا کرد: ما نسبت به مسئولیتی که برعهده گرفته و تلاش‌های شما برای آتش‌بس در لیبی آگاه هستیم. برای متقاعد کردن فائز السراج رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی هم بسیار کوشیده ایم. از او بابت انجام وظیفه در اجلاس مسکو سپاسگزارم. در نتیجه پیشنهادات ما، دولت وفاق ملی توافق آتش‌بس را امضا کرد ولی حفتر متن آن را نپذیرفت و نشان داد که طرفدار جنگ است نه راه حل سیاسی.

 

پوتین: تحت هر شرایطی به تلاش‌ها برای حل مسأله لیبی ادامه می‌دهیم

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه امروز یکشنبه در حاشیه اجلاس لیبی در برلین در دیدار با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود در سخنانی اعلام کرد: حضور نمایندگان طرف‌های درگیر در لیبی در مسکو و ادامه مذاکرات دوجانبه میان آنها دستاورد مهمی است.

 

رئیس‌جمهوری روسیه در این باره ادامه داد: حتی اگر یکی از این طرفین بیانیه امروز را نپذیرد، به کوشش برای حل این مسئله ادامه خواهیم داد. در استانبول طرف‌های درگیر لیبی را به قبول آتش بس فراخواندیم. آنها نیز پذیرفتند و آتش بس را برقرار و درگیری را متوقف کردند. بر همین اساس، امروز می‌توانیم در اجلاس بین‌المللی برلین حضور بیابیم.

 

ابولغیظ طرحی برای حل بحران ارائه داد

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب طی سخنانی در کنفرانس برلین برای حل بحران لیبی گفت: بدون حل ریشه ای مشکل شبه نظامیان مسلح غیرقانونی در لیبی آتش‌بس در این کشور موفقیت آمیز نخواهد بود.

 

وی افزود: قبل از توقف دخالت‌های نظامی خارجی آشکار در خاک لیبی نمی‌توان خواستار حل و فصل سیاسی فراگیر بحران این کشور شد.

 

ابوالغیط اظهار داشت: ادامه وجود گروه‌های مسلح و افراطی تهدیدی برای دائمی بودن آتش‌بس و روند سیاسی فراگیر در لیبی است.

 

دبیرکل اتحادیه عرب گفت: اتحادیه عرب هرگونه اعزام عناصر تروریست به لیبی و کمک گرفتن از مزدوران بیگانه در این کشور را که نتیجه ای به جز شعله ور کردن بحران و پیچیده شدن اوضاع امنیتی در این کشور ندارد محکوم می‌کند.

 

بیانیه پایانی کنفرانس برلین منتشر شد

شرکت‌کنندگان در کنفرانس امروز (یکشنبه) برلین  درباره بحران لیبی در پایان این کنفرانس بر تعهد خود به عدم دخالت در درگیری‌های مسلحانه در لیبی تاکید کردند.

 

همچنین آنها با اشاره به این مساله که لیبی به سرزمینی برای پرورش گروه‌های تروریستی و تشکل‌های مسلح تبدیل شده است، تاکید کردند: وضعیت لیبی امنیت و صلح جهانی را تهدید می‌کند.

 

اعلام نتایج کنفرانس برلین درباره لیبی

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اظهار کرد: در کنفرانس برلین درباره لزوم پایبندی به ممنوعیت صادرات سلاح به لیبی و نیز حل بحران این کشور تنها از راه‌های سیاسی و یک راهکار جامع برای این بحران توافق کردیم. دو طرف بحران لیبی نیز درباره ایجاد سازوکاری نظامی شامل پنج نماینده از هر دو طرف جهت نظارت بر آتش‌بس توافق کردند.

 

به گفته صدراعظم آلمان، شرکت‌کنندگان در کنفرانس برلین تعهد دادند از هیچ یک از طرف‌های لیبیایی در طول اجرای آتش‌بس حمایت نکنند.

 

همچنین هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان با اشاره به دستیابی به اهداف تعیین شده برای نشست برلین اظهار کرد: کمیته‌ای برای پیگیری و رصد درگیری‌ها در لیبی جهت تعیین دیگر گام‌های لازم برای رسیدن به آتش‌بس تشکیل خواهیم داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------