آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

بایدن: جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره منشأ ویروس کرونا اختلاف نظر دارد



جو بایدن،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه تصریح کرد دستگاه‌های اطلاعاتی کشورش درباره منشأ ویروس کرونا اختلاف نظر دارند.

به گزارش فارس، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه گفت میان جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره ۲ نظریه مربوط به شیوع ویروس کرونای جدید در دنیا اختلاف نظر وجود دارد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای که چهارشنبه منتشر شده به اینکه این دو نظریه، مشخصاً چه نظریه‌هایی هستند اشاره‌ای نکرده است.

 

با این وجود، بایدن در این بیانیه تصریح کرده دستور داده درباره منشأ شیوع کرونا «از جمله اینکه این ویروس بر اثر تماس انسان با یک حیوان مبتلا ایجاد شده یا بر اثر یک تصادف آزمایشگاهی»، بررسی‌های لازم انجام شود. 

 

رئیس‌جمهور آمریکا درباره اینکه آیا دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی این دو گزینه به عنوان منشأهای احتمالی ویروس هستند یا خیر توضیحی ارائه نکرده است.

 

رئیس‌جمهور آمریکا گفته گروهی از اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا به سمت یک سناریو گرایش دارند در حالی که گروه دیگر به یک نظریه دوم اعتقاد دارند. میزان اعتماد هر دو گروه به صحت این سناریوها «بین کم تا متوسط» است.

 

از طرف دیگر، مطابق بیانیه بایدن اکثریت اعضای جامعه اطلاعاتی آمریکا «معتقدند اطلاعات کافی برای قضاوت درباره صحیح‌تر بودن یکی از این دو گزاره وجود ندارد.»

 

جو بایدن گفته از دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا خواسته با تلاش‌های مضاعف به جمع‌بندی‌های قاطع‌تر درباره این موضوع برسند. او گفته این تحقیق مستلزم طرح «برخی سوال‌های معین» از چین خواهد بود.

 

او تصریح کرد آمریکا به همراه شریکانش خواستار مشارکت چین در «تحقیقات کامل، شفاف و مستند» درباره منشأ کرونا هستند و از این کشور می‌خواهند تمامی اطلاعات و شواهد مرتبط را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

 

بحث بر سر منشأ ویروس کرونا بعد از آن داغ شد که روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی روز یکشنبه مدعی شد داده‌های اطلاعاتی نشان می‌دهند سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع ویروس کرونا، به‌شدت بیمار شده بودند. این روزنامه، بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاه را تأییدی بر ادعای انتشار کووید-۱۹ از این آزمایشگاه دانست.

 

یک روز بعدتر، وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد.

 

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به این ادعا گفت: «موسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی ازابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود».

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین افزود: «این بیانیه می‌گوید، تا ۲۳ مارس ۲۰۲۱ (دیروز) هیچ‌کدام از کارکنان به این ویروس مبتلا نشده‌اند. بنابراین انتشار مطالبی درباره بیماری سه نفر از کارکنان موسسه ویروس شناسی چین کاملاً فاقد صحت است».

 

پیش‌تر نیز تیم تحقیقاتی اعزام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیدند که انتشار این بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «با احتمال بالایی بعید به نظر می‌رسد».

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------