آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اشاره دوباره زلنسکی به احتمال مذاکره با روسیه

ارتش ایالات متحده آمریکا می‌گوید برای اولین بار یک هواپیمای نظامی تحت کنترل هوش مصنوعی در یک نبرد هوایی در مقابل جنگنده‌ای به خلبانی یک…

دیوان لاهه حکم نهایی «قصاب بالکان» را صادر کرد/ فرمانده صرب‌های بوسنی به حبس ابد محکوم شد



قصاب بالکان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
اتاق استیناف مکانیزم قضایی که جانشین حقوقی دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در لاهه است در حکم نهایی خود در باره «راتکو ملادیچ» فرمانده پیشین جمهوری صرب‌های بوسنی و هرزگوین معروف به قصاب بالکان را که به نسل کشی و جنایات جنگی در این کشور متهم شده به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در لاهه ژنرال ملادیچ را در اول آذر ۱۳۹۶، ملادیچ را به اتهام نسل کشی در سربرنیتسا، آزار و اذیت کروات‌ها و مسلمانان در سراسر بوسنی و هرزگوین، ایجاد رعب و وحشت در بین ساکنین سارایوو با گلوله‌باران و تیراندازی طولانی مدت و گروگان گرفتن اعضای نیروی حفاظت سازمان ملل به حبس ابد محکوم کرد.

 

«پریسک ماتیم نیامبا» قاضی دادگاه از زامبیا که ریاست اتاق استیناف دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در لاهه را امروز (سه شنبه) بر عهده دارد تمامی شکایات وارد شده به حکم دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در لاهه از طرف ملادیچ و تیم وکلاوی وی را رد و بدون دلایل و سندهای معتبر اعلام کرد.

 

وکلای ملادیچ در آن زمان از هیات منصفه دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی در لاهه با این دلیل که دادستانی اتهامات خود به ملادیچ را ثابت نکرده است، خواستار تبرئه موکل خود یا محاکمه مجدد وی شده بودند.

 

هنچنین از سوی دیگر دادستان ها خواستار مقصر شناخته شدن ژنرال ملادیچ در نسل کشی علیه مسلمانان و کروات‌ها در پنج منطقه شهرداری بوسنی و هرزگوین شدند.

 

اتاق استیناف دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه به ریاست قاضی «پریسک ماتیم نیامبا» از زامبیا حکم نهایی درباره ژنرال ملادیچ را صادر کرد.

 

" راتکو ملادیچ " متهم است که در هنگام تصرف شهر مسلمان نشین سربرنیتسا بوسنی و هرزگوین دستور قتل عام بیش از ۸۰۰۰ مسلمان را صادر کرده است.

 

شهر سربرنیتسا که اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می‌دادند به عنوان منطقه امن تحت حفاظت سربازان هلندی سازمان ملل متحد قرار داشت اما در ماه ژوئیه ۱۹۹۵ میلادی توسط نیروهای صرب به فرماندهی ژنرال ملادیچ بدون مقاومت نیروهای سازمان ملل، تصرف شد.

 

وی پس از ۱۲ سال مخفی بودن در اردیبهشت ۱۳۹۰ در شهر لازاروو در جنوب صربستان دستگیر و به دادگاه بین‌المللی جنابیات جنگی در شهر لاهه هلند تحویل داده شد.

 

دادگاهی ملادیچ در اردیبهشت ۱۳۹۱ آغاز شد و در ۲۵ آذز ۱۳۹۵ به پایان رسید.

 

متهم به نسل کشی در شهر سربرنیتسا بوسنی و هرزگوین در مراحل دادگاهی اتهامات وارده از سوی دادگاه لاهه را انکار و با تیمی از وکلای مدافع خود تلاش کرد تا ادعاهای دادستانی و شهادت شاهدان را به چالش بکشاند.

 

از آنجا که ژنرال ملادیچ از نظر سلامتی مساله داشت، خانواده و وکلای مدافع وی بارها از دادگاه خواسته بودند که برای درمان و معالجه خارج از بازداشت به وی اجازه داده شود، اما دادگاه لاهه و بعداً اتاق استیناف مکانیزم قضایی که جانشین حقوقی دادگاه بین‌المللی جنایانت جنگی در لاهه است، این درخواست ها را تا به امروز قبول نکرده‌اند.

 

در طی چهار سال دادرسی ژنرال سابق جمهوری صرب های بوسنی و هرزگوین در دادگاه بین المللی جنایات جنگی در شهر لاهه هلند، تقریباً ۶۰۰ شاهد شهادت دادند و ۱۰ هزار سند ارائه شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------