تصویب طرحی برای لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا



لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را که خواستار لغو اختیارات اعطاشده به رئیس‌جمهور برای آغاز جنگ بدون مشورت با کنگره است، به تصویب رساند.

به گزارش فارس، مجلس نمایندگان آمریکا امروز پنجشنبه طرحی را که خواستار لغو اختیارات قانونی اعطا‌شده به رئیس‌جمهور برای آغاز جنگ بدون مشورت کنگره است را به تصویب رساند.

 

«مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، مصوب سال ۲۰۰۲» قانونی است که قانونگذاران آمریکایی قبل از حمله نظامی به عراق به تصویب رسانده بودند. این قانون به رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌دهد در برخی شرایط معین بدون کسب تأیید کنگره دستور اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیا را صادر کند.

 

کاخ سفید چند روز پیش اعلام کرد «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از این طرح که توسط «باربارا لی»، نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا ارائه شده حمایت می‌کند.

 

سخنگوی کاخ سفید درباره دلایل حمایت از این طرح گفت: «چون ایالات متحده در حال حاضر هیچ فعالیت نظامی به خصوصی ندارد که صرفاً به اتکای این قانون انجام شود و ابطال این قانون اثرات ناچیزی روی عملیات‌های نظامی فعلی خواهد داشت.»

 

قانونگذاران کنگره می‌گویند استفاده مکرر روسای جمهور آمریکا از این قانون‌ها به معنای آن است که کنگره مرجعیت قانونی خود را برای اعلان جنگ از دست داده است.

 

نمایندگان کنگره همچنین تصریح کرده‌اند که قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی علیه عراق، طرحی اشتباه بوده که بر پایه شواهد اطلاعاتی نادرست در خصوص سلاح‌های کشتار جمعی عراق اختیارات بی‌حد و حصری به روسای جمهور برای جنگ‌افروزی اعطا کرده‌ است.

 

«تیم کین»، یک قانونگذار حزب دموکرات در مجلس سنا که طرحی را در این مجلس برای لغو اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا معرفی کرده اسفند گذشته در بیانیه‌ای درباره دستور بایدن برای حمله به گروه‌های مقاومت بدون مشورت با کنگره گفته بود: «حمله هوایی هفته گذشته در سوریه نشان می‌دهد که قوه مجریه، صرفنظر از اینکه کدام حزب قدرت را در دست دارد از اختیارات جنگی خود استفاده خواهد کرد.»

 

او در ادامه گفته است: «کنگره، علاوه بر اینکه مسئولیت صدور مجوز برای حملات نظامی جدید را دارد مسئول لغو مجوزهای قبلی که دیگر ضرورتی ندارند هم هست.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------