آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پارلمان بریتانیا لایحه انتقال پناهجویان به رواندا را تصویب کرد

پارلمان بریتانیا با تصویب لایحه انتقال پناهجویان از این کشور به رواندا، مسیر قانونی برای این اقدام را هموار کرد. ریشی سوناک، نخست‌وزیر…

10 کشته بر اثر ازدحام جمعیت در فرودگاه کابل/ تکذیب خروج خانواده احمدشاه مسعود از افغانستان



طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
منابع اعلام کردند که تمام کانال‌های تلویزیون افغانستان شروع به پخش قرآن و اخبار درباره اقدامات طالبان کرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از نووستی، تمام برنامه‌های تلویزیونی افغانستان متوقف شده جز یک شبکه که به پخش فیلم‌های مستند تاریخی ادامه می‌دهد. شبکه‌های تلویزیون افغانستان قبلا برنامه‌های تفریحی مختلفی پخش می‌کردند.

 

به گفته منابع، تقریبا تمام شبکه‌های تلویزیون افغانستان درحال پخش قرآن یا اخبار مربوط به اقدامات طالبان هستند.

 

پیشتر رسانه‌ها به نقل از طالبان اعلام کردند که کنترل بیش از ۹۰ درصد ساختمان‌های دولتی و بیشتر ایست‌های بازرسی اصلی در کابل را در دست گرفته است.

 

 ***

 

تیراندازی مجدد نزدیک فرودگاه بین‌المللی کابل

خبرنگار الجزیره از وقوع «تیراندازی شدید»  در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل خبر داد. 

 

همزمان روزنامه وال‌استریت‌ژورنال به نقل از یک مقام آمریکایی کشته شدن ۲ نفر در فرودگاه کابل توسط نظامیان آمریکایی در درگیری چند ساعت پیش را تأیید کرده اما مدعی شده افراد کشته‌شده مسلح بوده‌اند. 

 

***

 

آسوشیتدپرس: بر اثر ازدحام جمعیت در فرودگاه کابل ۷ نفر کشته شدند

مقام‌های آمریکایی به روزنامه آسوشیتدپرس گفته‌اند بر اثر ازدحام جمعیت در فرودگاه بین‌المللی کابل دست‌کم ۷ نفر جانشان را از دست دادند.

 

***

 

سه هواپیمای نظامی افغانستانی با 100 نظامی وارد تاجیکستان شدند

وزارت خارجه تاجیکستان اعلام کرد که سه هواپیمای نظامی افغانستانی با 100 نظامی وارد این کشور شده‌اند.

 

***

 

مقام آمریکایی: حضور آمریکا در افغانستان طی سه روز آینده پایان می‌یابد

یک مقام آمریکایی به شبکه «اسکای‌نیوز» خبر داد حضور نظامی این کشور در افغانستان طی سه روز آینده پایان می‌یابد.

 

یک فرمانده سازمان «سنتکام» نیز با اشاره به اینکه اوضاع امنیتی در فرودگاه کابل بسیار بد است، گفت تعداد نظامیان آمریکایی که از فرودگاه کابل محافظت می‌کنند، دو هزار نفر است.

 

***

 

پدافند ازبکستان هواپیمای نظامی افغانستان را هدف قرار داد

وزارت دفاع ازبکستان اعلام کرد یک فروند هواپیمای نظامی افغانستان بدون توجه به هشدارها و در حالی که سعی در نقض حریم هوایی این کشور را داشت، مورد اصابت یگان پدافندی ازبکستان قرار گرفت.

 

***

 

«سلیمه مزاری» توسط طالبان بازداشت نشده است

سلیمه مزاری توسط نیروهای طالبان، الهام عابدینی خبرنگار شبکه خبر در توییترش نوشت که نزدیکان خانم مزاری گفته اند که ایشان بازداشت نشده است.

 

گفتنی است سلیمه مزاری ۴۰ ساله زاده ایران است و از سی سالگی به افغانستان بازگشت. او به دلیل قابلیت‌هایی که از خود نشان داد، سه سال به عنوان فرماندار شهرستان چهارکنت در ولایت بلخ افغانستان منصوب شد. سلیمه مزاری به عنوان فرماندار شهرستان چارکنت، از معدود فرمانداران زن افغانستان بود که اکنون به دلیل شرایط جنگی این کشور ناچار شد نیرو‌های تحت امر خود را برای مبارزه با طالبان بسیج کند که در نهایت پس از سقوط این ولایت به دست طالبان اسیر شد.

 

سلیمه مزاری اصالتا افغانستانی است و در محله کن تهران متولد شده؛ جایی که خودش می‌گوید خاطره‌های خوشی از آن برایش به یادگار مانده است. فارغ التحصیل جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم سابق) است و بعد از تمام فراز و فرود‌هایی که به دلیل زندگی در غربت تجربه کرد، در ۳۰ سالگی به این نتیجه رسید که بهتر است برای خدمت به وطنش به افغانستان بازگردد.

 

 ***

 

طالبان: شیعیان با آسودگی مراسم محرم را برگزار کنند/ هیچ تهدیدی متوجه آن‌ها نیست

«مولوی ذبیح الله نورانی» مسئول منطقه‌ای امور فرهنگی طالبان در شمال غرب افغانستان  اظهارداشت که این گروه برای شیعیان ساکن افغانستان هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 

نورانی با تاکید بر اینکه طالبان مشکلی با برگزاری مراسم محرم ندارد، به «آوا» گفت: برادران شیعه اطمینان داشته باشند که هیچگونه تهدیدی از طرف طالبان متوجه آن‌ها نیست و با خاطر آسوده می‌توانند به فعالیت‌ها و ایام سوگواری خود رسیدگی نمایند.

 

«حسین نادری» کارشناس مسائل اجتماعی و دینی نیز اظهارداشت: خوشبختانه طالبان با تجلیل از ماه محرم مشکلی ندارند و تاکنون برخورد مناسبی با شیعیان داشته‌اند.

 

وی افزود: طالبان کنونی با طالبان بیست سال گذشته فرق دارد، آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید برادران شیعه خود را در کنارشان بگیرند و تا جایی که من اطلاع دارم مردم شیعه نیز از برخورد طالبان راضی هستند.

 

وی تاکید کرد: امام حسین علیه السلام تنها متعلق به شیعیان نیست بلکه ایشان نوه پیامبر (ص)  و متعلق به تمامی مسلمین است و بشریت می‌تواند قیام عاشورا را به عنوان یک مکتب دنبال نمایند و درس زندگی بیاموزد.

 

گزارش می‌افزاید که در بیشتر تکیه خانه‌های شهرمزارشریف به مناسبت شب هفتم ماه محرم مراسم علم‌کشی در خیابان‌ها انجام شد و طالبان هیچگونه دخالت و مزاحمتی نکرده‌اند.

 

همچنین مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام نیز هر شب از بلندگوی تکیه خانه‌ها و مساجد پخش می‌شود و طالبان تاکنون هیچ اقدام یا محدودیتی برای این مراسم‌ها انجام نداده است.

 

***

 

طالبان: کارمندان موسسات دولتی به محل کارشان بازگردند

عبدالسلامه حنفی، نایب رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر گفت: کارمندان هیئت‌های دیپلماتیک، پایگاه‌های نظامی، ادارات مدنی می‌توانند به کارشان بی‌هیچ نگرانی ادامه دهند. به حقوق هیچ‌کس تجاوز نخواهد شد.

 

او اضافه کرد: زنان می‌توانند با داشتن حجاب به محل کارشان بازگردند.

 

حنفی اظهار کرد: طالبان تلاش می‌کنند پایگاهی برای تشکیل دولت ائتلافی ایجاد کنند. ما همه به عنوان افغان در دولت مشارکت خواهیم داشت.

 

این مقام طالبان اضافه کرد: هیچ افغانی نباید درباره فعالیت هر فردی در دولت قبلی نگرانی به خود راه دهد. ما چه در بخش مدنی، چه نظامی به کشورمان خدمت خواهیم کرد. هیچ فردی امتیازاتش را از دست نخواهد داد.

 

جنبش طالبان صبح یکشنبه وارد کابل شد و گشت‌زنی‌های شبانه در آنجا ترتیب داد و نیروهای ویژه را مستقر کرد. اما فرودگاه‌ بین‌المللی کابل و ورودی‌هایش تحت نظارت نیروهای آمریکایی هستند و هواپیماهای ترابری نظامی آمریکا در حال انتقال کارمندان سفارت آمریکا و افغان‌های همکاری کننده با آمریکایی‌ها هستند. 

 

***

 

وزیر خارجه افغانستان: پس از "حملات ناجوانمردانه" به محل امن رسیدیم

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان امروز دوشنبه در صفحه توییترش نوشت: "سلام و بهترین آرزوها برای همه دوستان و هموطنان گرامی. حملات ناجوانمردانه دیروز به همکاران و اقامتگاهم را به شدت محکوم می‌کنم".

 

او تاکید کرد: "به سلامتی به همراه شماری از همکاران محترم به محل امن رسیدیم. بزودی در مورد وضعیت فعلی کشور نظرات خودم را با هموطنان گرامی در میان خواهم گذاشت".

 

***

 

فرزند احمد شاه مسعود افغانستان را ترک کرد

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد احمد مسعود فرزند فرمانده فقید افغان یعنی احمد شاه مسعود با یک بالگرد نظامی به همراه تنی از شخصیت‌ها ولایت پنجشیر در شمال کابل را ترک کرد.

 

تصاویر ویدیویی منتشر شده نشان دادند، احمد مسعود در حال انتقال با یک بالگرد نظامی به همراه تعدادی از نیروهایش از ولایت پنجشیر است.

 

به گفته منابع، احمد مسعود شخصا از همه افراد مقیم و ولایت پنجشیر خواست در رسانه‌های منطقه‌ای مقصد او را فاش نکنند.

 

این در حالی است که پیشتر گفته شده بود، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان به پنجشیر رفته است و می‌گوید حاضر است به خاطر صلح در افغانستان خون پدرش را فراموش کند و در مقابل، ثبات و امنیت را در کشورش ببیند.  

 

ولایت پنجشیر همچنان تنها ولایتی است که طالبان وارد آن نشده‌اند و احتمال شکل گیری مقاومت در برابر طالبان در این ولایت مطرح شده است.

 

احمد مسعود مردم افغانستان را به مقاومت در برابر طالبان فراخواند

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود یک روز پس از ورود طالبان به کابل و سقوط دولت، مردم افغانستان را به مقاومت در برابر این گروه دعوت کرد. مسعود با انتشار مقاله‌ای در مجله فرانسوی لا رِگل دو ژو نوشته است: «من و همرزمانم همراه با تمام افغان‌هایی که بندگی را نمی‌پذیرند خون خود را خواهیم داد. همه [آزادی‌خواهان] از هر قوم و قبیله‌ای را به پیوستن به پایگاهمان در پنجشیر، آخرین منطقه آزاد میهن در حال احتضارمان فرا می‌خوانم.»

 

 ***

 

تکذیب خروج خانواده احمدشاه مسعود از افغانستان/ در پنجشیر مقاومت می‌کنیم

راحله مسعود فرزند شاه مسعود می گوید جایی نرفته و در پنجشیر مقاومت می کنند.

 

وی در توئیتی نوشت: الحمدالله جایی نرفته ایم، طالبان کثیف یادت باشد نگاهت چپت به پنجشیر مساوی است با مرگت.

 

گفتنی است که خبرگزاری اسپوتنیک ساعاتی پیش گزارش داد احمد مسعود فرزند فرمانده فقید افغان یعنی احمد شاه مسعود با یک بالگرد نظامی به همراه تنی از شخصیت‌ها ولایت پنجشیر در شمال کابل را ترک کرد.

 

طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل

 

همچنین احمد مسعود و امرالله صالح در جلسه مشورتی با فرماندهان مقاومت ضدطالبان در پنجشیر دیده شدند.

طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل


***

 

سخنگوی طالبان: علاوه بر طالبانی‌ها افراد دیگری هم در دولت جدید خواهند بود

سهیل شاهین، نماینده دفتر سیاسی طالبان در قطر، در مصاحبه با CNN گفت که در ترکیب دولت جدید افغانستان همچنین افرادی شامل خواهند شد که عضویت این گروه را نداشتند.

 

شاهین افزود: "هنگامی که ما در مورد یک حکومت اسلامی فراگیر در افغانستان صحبت می‌کنیم، به این معنی است که سایر افغان‌ها نیز بخشی از دولت خواهند بود."

 

به گفته وی، هنوز زود است که نام برخی از مقامات دولت قبلی را که قرار است به دولت جدید بپیوندند، مشخص کرد.

 

شاهین خاطرنشان کرد که طالبان می‌خواهند برخی "شخصیت‌های شناخته شده" نیز در قدرت باشند.

 

این نماینده دفتر سیاسی طالبان افزود، تمام اعضای ارتش و پلیس که سلاح خود را بر زمین گذاشته و به طالبان ملحق شده‌اند بخشیده می‌شوند و امنیت آنها تضمین می‌شود.

 

وی افزود که نام آنها در لیست ویژه‌ای قرار می‌گیرد، از آنها به عنوان نیروهای ذخیره استفاده می‌شود و در صورت نیاز فراخوانده می‌شوند.

 

پیش از این، رهبران ارشد طالبان  به روزنامه انگلیسی تایمز گفته بودند که می‌خواهند قدرت مطلق داشته باشند و با تشکیل دولت انتقالی موافق نیستند.

 

***

 

یک منبع: اشرف غنی در عمان است

یک منبع نزدیک به مقامات افغان گفت، اشرف غنی افغانستان را روز یکشنبه به مقصد عمان ترک کرد و در حال حاضر در این کشور اقامت دارد.

 

به گزارش ایسنا، این منبع نزدیک به مقامات افغان به خبرگزاری نووستی گفت: تکذیب این خبر از سوی مقامات عمان واکنشی طبیعی است.

 

شبکه کابل نیوز افغانستان روز یکشنبه گفته بود، اشرف غنی رئیس‌جمهوری مستعفی و همسرش رولا و دو فرد دیگر کابل را به مقصد تاجیکستان و سپس عمان ترک کردند و آنها اکنون آنجا هستند.

 

غنی گفته برای اجتناب از کشتار، کشورش را ترک کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------