آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

سالیوان: تمرکز آمریکا بر احتمال حملات تروریستی در افغانستان است



جیک سالیوان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
مشاور امنیت داخلی کاخ سفید گفت: دولت آمریکا بر روی احتمال حمله گروه‌های تروریستی همچون داعش در افغانستان تمرکز کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، "جیک سالیوان" مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا طالبان همچنان به خروج امن مردم از فرودگاه‌ها ادامه خواهد داد و اینکه تا چه حد حملات گروه‌های تروریستی در این کشور محتمل است، گفت: خروج آمریکایی‌ها از افغانستان یک "عملیات خطرناک" است.

 

جیک سالیوان در ادامه افزود: یکی از حوادث احتمالی که ما بر روی آن بسیار متمرکز شده ایم امکان حملات تروریستی از سوی گروه‌هایی همچون داعش است، ولی ما باید علی رغم این خطر به کار خود ادامه دهیم و شمار افراد خارج شده از افغانستان را به حداکثر برسانیم.

 

مقامات آمریکایی می‌گویند به صورت شبانه روز در حال تلاش برای خروج کامل نیرو‌های آمریکایی و خانواده هایشان و نیز افرادی که در این ۲۰ سال با آن‌ها همکاری کرده اند هستند. واشنگتن معتقد است با وجود نیرو‌های تروریستی همانند داعش در منطقه این عملیات با چالش‌های زیادی مواجه است.

 

مشاور امنیت داخلی آمریکا همچنین تاکید کرد: هنوز مشخص نیست چند آمریکایی دیگر در خاک افغانستان حضور دارند، ولی ما هر آمریکایی را که خواهان خروج از این کشور بوده و با مقامات واشنگتن در تماس باشد سوار هواپیما‌ها خواهیم کرد.

 

وی در ادامه نسبت به ناپایدار بودن وضعیت امنیتی در افغانستان هشدار داد. سالیوان تصریح کرد: ما در حال حاضر با طالبان در مورد اجازه خروج امن نیرو‌های آمریکایی و مردم در ارتباط هستیم و فعلا این روند ادامه دارد. با این حال، در شرایط فعلی روی هیچ گزینه‌ای در افغانستان نمی‌توان به طور کامل حساب باز کرد.

 

مشاور امنیت داخلی کاخ سفید اظهار کرد: واشنگتن به کار خود برای به حداقل رساندن خطرات موجود و افزایش تعداد افراد در هواپیما‌ها ادامه می‌دهد.

 

 ***

 

پیش‌بینی سقوط زودهنگام کابل در نامه‌ای محرمانه به بلینکن

مقام‌های سفارت آمریکا در کابل به وزیر خارجه کشورشان اطلاع داده بودند کابل ممکن است اندکی پس از خروج نظامیان آمریکا سقوط کند.

 

به گزارش فارس، بیش از ۲۰ مقام سفارت آمریکا در کابل ماه گذشته میلادی با ارسال یک یادداشت محرمانه به «آنتونی بلینکن» به او هشدار داده‌اند کابل ممکن است اندکی بعد از خروج نظامیان آمریکا سقوط کند.

 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال این خبر را بامداد جمعه به نقل از یک مقام آمریکایی و فرد دیگری که از این مکاتبه مطلع است منتشر کرده است. 

 

این مکاتبه از طریق یکی از کانال‌های محرمانه وزارت خارجه آمریکا ارسال و در آن به پیشروی‌های سریع طالبان و فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان اشاره شده است.

 

این مقام‌های سفارت آمریکا راهکارهایی برای جلوگیری از بحران و تسریع روند خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مطرح کرده‌اند.

 

در این نامه که تاریخ آن مربوط به ۱۳ جولای (مصادف با ۲۲ تیرماه) است از وزارت خارجه آمریکا خواسته شده «لحن سخت‌گیرانه‌تری» در قبال اقدامات طالبان به کار ببرد. 

 

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته این نامه محرمانه، جدیدترین شاهدی است که نشان می‌دهد به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره پیشروی‌های سریع طالبان اطلاع‌رسانی شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------