آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

الکاظمی: ما یکی از ارکان ثبات منطقه شده‌ایم/ السیسی: مصر تجاوز به خاک عراق را نمی‌پذیرد



مصطفی الکاظمی،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
اجلاس سران کشورهای هم‌جوار عراق با مشارکت رئیس‌جمهوری فرانسه، مصر، امیر قطر، پادشاه اردن، نخست‌وزیران امارات و کویت، وزیران خارجه عربستان، ترکیه و ایران آغاز به کار کرد. مصطفی الکاظمی در سخنرانی خود در افتتاحیه این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به شرکت کنندگان، پیام این اجلاس را حمایت و همبستگی عنوان کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسکای نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد: «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» امروز، شنبه را در سایه شرایط حساس و چالش‌های بزرگ برگزار می‌کنیم و کشور ما در مرحله گذشته با چالش‌های بزرگ در سطوح مختلف روبه‌رو بود.

 

وی اضافه کرد: ما از زمان برعهده گرفتن مسؤولیت‌مان به دنبال کردن نقشی پیشرو در منطقه متعهد شدیم و مسیر طولانی در مقابله با تروریسم برداشتیم و به دنبال کردن مسیر متعهدیم.

 

نخست‌وزیر عراق ادامه داد: بعد از سال‌های طولانی جنگ به نقش کشورمان بازگشتیم که در این نهفته است یکی از ارکان ثبات منطقه باشد.

 

الکاظمی افزود: ملت ما انتظار دارند شاهد پویایی و سازندگی در تمام بخش‌ها باشند و می‌دانیم چالش‌هایی در مسیر تسهیل سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارند اما ما برای مبارزه با این چالش اقدام خواهیم کرد.

 

نخست‌وزیر عراق همچنین گفت: استفاده از خاک کشورمان برای درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را رد می‌کنیم و نمی‌خواهیم خاک عراق آغازگر تهدیدی برای هیچ طرفی باشد. تروریسم همچنان تلاش می‌کند جای پایی برای خود بیابد. ملت ما بر داعش پیروز شدند که یکی از خشن‌ترین گروه‌های تروریستی هستند و خوارج زمان محسوب می‌شوند.

 

او ادامه داد: ما جدیت جهانی برای حمایت از سرمایه‌گذاری در عراق را درک کرده‌ایم.

 

گفته می‌شود هدف این اجلاس اعطای نقش سازنده به عراق برای حل و فصل بحران‌های منطقه و تقویت همکاری اقتصادی است.

 

ماکرون: اجلاس سران بغداد یاری به عراق و ملت آن است

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در این اجلاس گفت، کنفرانس بغداد امروز دلیلی بر پشت کاری است که غیرممکن را ممکن می‌کند.

 

ماکرون افزود: این کنفرانس ماهیت ویژه‌ای در شرایط خاص ژئوپلتیک کنونی دارد و ملت عراق به دلیل جنگ‌ها و بحران‌ها بسیار رنج برده‌اند.

 

رئیس‌جمهوری فرانسه بر پایبندی کشورش به همکاری با عراق برای مقابله با تروریسم تاکید کرد و گفت: مقابله با تروریسم یعنی بازگشت ثبات به مناطق آزاد شده از دست داعش.

 

او خاطرنشان کرد: عراق امروز به سوی ثبات و توسعه در حرکت است و ما پایبندی دولت به دستور کار آتی برای انتخابات آینده را ارج می‌نهیم.

 

رئیس‌جمهوری فرانسه انتخابات عراق را مرحله‌ای جدید خواند و افزود: کل منطقه با همین چالش‌ها یعنی مقابله با تروریسم و تلاش برای تقویت ثبات روبه‌رو است.

 

ماکرون تاکید کرد، اتحادیه اروپا ناظرانی را برای نظارت بر انتخابات آتی عراق خواهد فرستاد.

 

او اشاره کرد: منطقه خاورمیانه نیاز به هماهنگی تلاش‌ها دارد و ما در مسیر دائمی در احترام به حاکمیت تمام کشورهای منطقه گام برمی‌داریم.

 

رئیس‌جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد: ما مدیون ملت عراق هستیم. عراق بازمی‌گردد و زمام امورش را به دست می‌گیرد. این کنفرانس ایستادن در کنار عراق در این مسیر است. فرانسه بی‌هیچ اهمال‌کاری و مداخله در کنار ملت عراق خواهد بود.

 

او همراهی فرانسه با عراق در زمینه‌های اقتصادی و همکاری در زمینه‌های زیرساختی را اعلام کرد و گفت، دوست دارد یک سال دیگر این کشورها نشست داشته باشند تا ببینند آنچه را محقق شده است.

 

امیر قطر: مطمئنیم عراق مسیر قدرت خود را پیدا می‌کند

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در این اجلاس ابراز اطمینان کرد، عراق مسیر قدرت خود را پیدا کند. او از جامعه جهانی خواست این کشور را حمایت کند.

 

امیر قطر در سخنران خود مهمترین منابع و مولفه‌های قدرت عراق بخش نیروی انسانی توصیف کرد. او تاکید کرد: تلاش‌های به کار گرفته شده برای برقراری ثبات و امنیت عراق جای تقدیر دارد.

 

امیر قطر تصریح کرد: باور داریم عراق آماده ایفای نقش سازنده در برقراری ثبات و امنیت در منطقه است.

 

تمیم بن حمد آل ثانی بر حمایت کشورش از ملت عراق در دستیابی به خواسته‌هایشان، وحدت و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و گفت، امنیت و ثبات عراق امنیت کشورهای منطقه است.

 

او از تلاش‌های انجام شده در سال‌های گذشته برای ثبات و امنیت عراق و ساخت نهاد حاکمیت در این کشور قدردانی کرد.

 

امیر قطر برخی بحران‌های منطقه را موجب خطر برای امنیت جهان دانست و در این راستا بر ضرورت یکپارچگی ملت و خاک عراق و ازجمله «وحدت سلاح مشروع در سایه نهادهای مشروع حکومتی» تأکید کرد و آن را از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر یکپارچگی عراق دانست.

 

پادشاه اردن: حمایت از عراق اولویت همه است

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن امروز، شنبه گفت، حمایت از عراق اولویت همه است.

 

او در سخنرانی خود گفت: حضور ما در بغداد برای تقویت سیاست باز است.

 

بنا بر تاکید پادشاه اردن، عراق به جد برای تقویت کشور قانونمند و اجرای قانون از سال‌ها پیش تلاش می‌کند.

 

او نسبت به حضور دوباره‌اش در عراق در کمتر از دو ماه ابراز خرسندی و تاکید کرد: نشست ما دلیلی بر نقش محوری عراق در تقویت مذاکرات منطقه‌ای از رهگذر دنبال کردن سیاست توازن و سیاست باز است.

 

سیسی: خواهان افتتاح مرحله جدید از همکاری منطقه‌ای هستیم

عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر خواهان کلید زدن مرحله‌ای جدید از همکاری منطقه‌ای شد.

 

رئیس‌جمهوری مصر در سخنرانی خود تاکید کرد: عراق عزم کرده ما را برای همبستگی با یکدیگر ترغیب کند. دستاوردهای بسیاری در عراق محقق شده است.

 

او ضمن اعلام حمایت کشورش از عراق گفت: مصر از عراق حمایت می‌کند تا به جایگاه تاریخی و موقعیت خود در جهان عرب بازگردد. باید به حاکمیت عراق احترام گذاشته شده و مداخلات خارجی در امور این کشور متوقف شوند.

 

سیسی درباره مقابله عراق با تروریسم ضمن تقدیر از ارتش عراق تاکید کرد: این ارتش توانست تروریسم را شکست دهد.

 

رئیس‌جمهوری مصر همچنین خطاب به ملت عراق گفت: انتخابات مسؤولیت بزرگی برای ساخت کشورهاست. من اطمینان دارم دولت عراق می‌تواند انتخابات آینده را به خوبی برگزار کند.

 

فیصل بن فرحان در نشست بغداد: عربستان به حمایت از امنیت، ثبات و توسعه عراق پایبند است

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان در سخنرانی خود در کنفرانس منطقه‌ای بغداد برای همکاری و شراکت گفت: آنچه در منطقه می‌گذرد، نیازمند افزایش سطح هماهنگی‌ها است.

 

وی همچنین بر حمایت از عراق و اقدام برای هر آنچه حافظ امنیت و ثبات عراق است تاکید کرد.

 

وزیر امور خارجه عربستان اظهار کرد که عربستان به حمایت از امنیت، ثبات و توسعه عراق پایبند است.

 

فیصل بن فرحان در ادامه سخنرانی‌اش گفت که عربستان از ثبات و تمامیت ارضی عراق حمایت می‌کند.

 

وزیر امور خارجه عربستان با بیان اینکه کنفرانس بغداد در زمانی برگزار می‌شود که منطقه به هماهنگی نیاز دارد، از مصطفی الکاظمی برای دعوت او به این کنفرانس تشکر کرد.

 

وی پیوندهای بین عراق و عربستان را تاریخی و مبتنی بر منافع مشترک دانست و گفت که عربستان به اقدام برای تقویت ثبات در عراق ادامه می‌دهد.

 

فیصل بن فرحان گذرگاه عرعر را حامی اقتصادی دو کشور عنوان کرد و گفت که عربستان در جهت هماهنگی با عراق و کشورهای منطقه برای مبارزه با افراط گرایی و تروریسم حرکت می‌کند.

 

وزیر امور خارجه عربستان گفت که کشورش از تلاش‌های عراق در مبارزه با داعش و کنترل سلاح بی‌ضابطه و همچنین صلح و گفت‌وگو حمایت و بر حاکمیت عراق تاکید می‌کند.

 

بن فرحان با تاکید بر اینکه گفت‌وگو همان گزینه حل مشکلات در منطقه است، مدعی شد که دیپلماسی عربستان مبتنی بر حمایت از صلح و جلوگیری از منازعات و گفت وگو است.

 

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نشست بغداد: ثبات و امنیت عراق به نفع همگان است

یوسف العثیمین در کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت، از وحدت و تمامیت ارضی عراق حمایت کرد.

 

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در نشست بغداد برای همکاری و شراکت، ضمن ابراز خرسندی از مشارکت در این کنفرانس، از وحدت و تمامیت اراضی عراق حمایت کرد.

 

وی با بیان اینکه عربستان در جهت انواع شراکت با عراق تلاش می‌کند، گفت که عراق امروز در آستانه مرحله جدیدی قرار دارد.

 

العثیمین با اشاره به اینکه ثبات و امنیت عراق به نفع همگان است، گفت که عراق با کمک وحدت ملتش از چالش های زیادی عبور کرد.

 

دبیرکل اتحادیه عرب در نشست بغداد: حمایت از عراق مسؤولیت همه ماست

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست بغداد تاکید کرد: حمایت از عراق مسؤولیت همه ماست و تنش‌های منطقه به این کشور آسیب زده است.

 

ابوالغیط با بیان اینکه کنفرانس بغداد گامی مهم به شمار می‌رود، گفت: عراق جنگی تمام عیار با تروریسم داشته است.

 

وی با اشاره به اینکه عراق در تلاش برای برقراری مناسبات جدید با کشورهای منطقه است، اظهار کرد: ما خواهان این هستیم که عراق به پلی برای ارتباط میان کشورهای مختلف تبدیل شود نه اینکه میدانی برای درگیری‌ها باشد.

 

ابوالغیط گفت: وقت آن فرا رسیده است که طائفه‌گرایی از کشورهای منطقه پاک شود.

 

وزیر انرژی امارات در نشست بغداد: امارات همواره در کنار عراق قرار دارد

سهیل بن محمد فرج فارس المزروعی وزیر انرژی امارات در نشست بغداد تاکید کرد: این نشست گامی مهم در مسیر بازگشت عراق به عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی است.

 

المزروعی با تشکر از میزبانی شایسته عراق اظهار کرد: حضور بین‌المللی در این نشست بیانگر حمایت از عراق است.

 

وزیر انرژی امارات با بیان اینکه نشست بغداد ابتکاری شجاعانه بوده است، تاکید کرد: امارات همواره در کنار عراق قرار دارد و به این نشست با اهتمامی پررنگ می‌نگرد.

 

وی با اشاره به اهمیت راهبردی عراق، گفت: ما به همکاری‌ و حل و فصل منازعات به شیوه‌های مسالمت‌آمیز اعتقاد داریم.

 

وزیر انرژی امارات در پایان گفت: ما امید بسیاری به نتایج مثبت این نشست در حمایت از صلح و ثبات در منطقه داریم.

 

چاووش‌اوغلو در نشست بغداد: حضور پ ک ک در عراق غیر قابل قبول است

وزیر امور خارجه ترکیه بر مخالفت کشورش با حضور گروه پ‌ک‌ک در خاک عراق تأکید کرد و آن را تهدیدی برای ثبات عراق دانست.

 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه تأکید کرد که اگر عراق ثبات نداشته باشد کل منطقه دچار بی‌ثباتی خواهد بود.

 

او با اشاره به تظاهرات سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ عراق گفت که دولت مصطفی الکاظمی گام‌های مهمی در تحقق مطالبات تظاهرات‌کنندگان برداشته است.

 

چاووش‌اوغلو تأکید کرد که ترکیه از روش نخست‌وزیر عراق در کنار هم نشاندن همه طیف‌های ملت عراق حمایت می‌کند.

 

او هرگونه ثبات در عراق را مشروط به ثبات اقتصادی دانست و گفت که برگه اصلاحات اقتصادی که دولت عراق اجرای آن را پیش گرفته گامی مهم در سمیر تحقق اصلاحات اقتصادی است.

 

وی با تأکید بر اینکه تروریسم در آینده عراق هیچ جایی ندارد، گفت که بدین وسیله اعلام می کند که ترکیه حضور گروه پ‌ک‌ک در خاک عراق را غیر قابل قبول می داند و آن را تهدیدی برای ثبات عراق می‌داند.

 

او گفت که  تأکید کرد که بدون امنیت کامل نمی‌توان به ثبات رسید و ترکیه از اقدامات عراق در مبارزه با تروریسم و تقویت نهادهای حکومتی حمایت می‌کند.

 

چاووش اوغلو همچنین بر حمایت از اجرای انتخابات در عراق تأکید کرد.

 

نخست‌وزیر کویت در نشست بغداد: ثبات امنیتی عراق بر ثبات منطقه تاثیرگذار است

صباح خالد الصباح، نخست‌وزیر کویت در نشست بغداد گفت: مادامی که عراق از ثبات برخوردار نباشد، منطقه روی ثبات را نخواهد دید.

 

الصباح با تشکر از الکاظمی بابت برگزاری این نشست گفت: عراق یکی از پایه‌های اساسی امنیت و اقتصاد منطقه است.

 

وی گفت: ثبات امنیتی عراق در ثبات منطقه تاثیرگذار است.

 

نخست‌وزیر کویت با بیان اینکه ما خواهان عدم مداخله در امور داخلی عراق هستیم، گفت: بغداد با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در آستانه مرحله‌ای مهم قرار دارد.

 

وی گفت: مناسبات ما با عراق به شکلی استوار با گام‌های ثابت به پیش می‌رود و ما خواهان اجرای توافقات امضا شده میان دو کشور هستیم.

 

نخست‌وزیر کویت اظهار کرد: ما مجددا بر پایبندی خود به حمایت از عراق برای عبور از دشواری‌‍‌های پیش‌روی ثبات و امنیت این کشور تاکید می‌کنیم.

 

الصباح گفت: انتخابات پارلمانی پیش روی عراق مستلزم حمایت ما برای عدم مداخله هیچ کشوری در امور داخلی این کشور است.

 

وزیر خارجه عراق: اجلاس بغداد بر آینده منطقه تاثیر خواهد گذاشت

وزیر خارجه عراق پس از اجلاس امروز سران نُه کشور در بغداد در نشستی خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

 

به گزارش بغداد الیوم، فؤاد حسین گفت: بغداد امروز میزبان نشست مهمی بود که این نشست از فشارها و تنش‌ها خواهد کاست.

 

وی افزود: در این اجلاس بر همکاری میان ما و کشورهای پیرامون ما در منطقه تاکید شد که این اتفاق بر آینده اوضاع در عراق و منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

 

حسین با بیان اینکه اجلاس بغداد گفت‌وگو میان کشورهای منطقه ایجاد کرده است، گفت: این نشست ادامه خواهد داشت و الگویی برای نشست‌های بعدی خواهد بود.

 

وزیر خارجه عراق همچنین گفت: بغداد توانست قدرت‌ها و کشورهایی را که با هم اختلافاتی دارند، گرد هم آورد و مشکلات فیمابین آنها را حل کند.

 

او با اشاره به اینکه اجلاس بغداد به امنیت عراق کمک می‌کند، گفت: مدیریت بحران عراق دوبعدی است یک بعد آن داخلی و دیگری خارجی است و در بیانیه پایانی بر حمایت از عراق و ثبات منطقه تاکید شده است.

 

وزیر خارجه عراق همچنین گفت که دیدارهای میان ایران و عربستان سعودی که در عراق آغاز شده است، ادامه دارد و ادامه خواهد داشت.

 

***

 

بیانیه پایانی اجلاس بغداد

 نشستی که امروز در عراق با نام کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت و با مشارکت ۹ کشور مصر، ایران، عربستان، اردن، قطر، امارات، کویت، ترکیه و فرانسه برگزار شد بیانیه پایانی خود را صاد کرد.

 

مهمترین بندهای بیانیه پایانی نشست بغداد عبارتند از؛

شرکت کنندگان در این نشست بر ضرورت وحدت تلاش‌های منطقه‌ای و بین المللی که بازتاب مثبتی بر ثبات منطقه و امنیت آن دارد، تاکید کردند. شرکت کنندگان از تلاش‌های دیپلماتیک عراق در ایجاد زمینه اشتراکات منطقه‌ای و بین المللی استقبال کردند.

 

در این بیانیه اعلام شد که برگزاری این نشست در بغداد گواه روشنی بر این است که عراق سیاست توازن و همکاری مثبت را در روابط خارجی خود در پیش گرفته است.

 

شرکت کنندگان در این نشست حمایت خود را از تلاش‌های دولت عراق در تقویت نهادهای عراق اعلام داشتند.

 

در این بیانیه آمده است که شرکت کنندگان بر وجود چالشهای مشترک تاکید کردند و اینکه برخورد با آن بر اساس امنیت مشترک و منافع متقابل میسر می‌شود.

 

شرکت کنندگان در این نشست بر حمایت از تلاش‌های عراق در زمینه بازسازی و تأمین خدمات و حمایت از زیر ساختهای این کشور تاکید کردند.

 

شرکت کنندگان در این نشست تلاش‌ها و جانفشانی‌های عراقی‌ها در جنگ علیه ترویسم را ارج نهادند و مجدد بر مخالفت خود با هر نوع تروریسمی تاکید کردند.

 

همچنین طبق بیانیه پایانی، شرکت کنندگان در این نشست بر ضرورت ادامه همکاری در مقابله با کرونا از طریق تبالد تجارب و انتقال تجارب موفق تاکید کردند.

 

بر اساس بیانیه پایانی، درباره ضرورت وحدت تلاش‌ها برای برخورد با چالشهای ناشی از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین توافق شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------