آخرین اخبار بین الملل

بسته کمک مالی به اوکراین ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

سنای آمریکا بسته کمک مالی به اوکراین و اسرائیل را تصویب کرد

سنای آمریکا با حمایت گسترده دو حزبی، بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری را تصویب کرد که شامل کمک به رژیم صهیونیستی، اوکراین و تایوان می‌شود.…

بایدن: هزینه جنگ آمریکا در افغانستان روزانه 300 میلیون دلار بود/ بورل خواستار همسایگان افغانستان با پناهجویان



جو بایدن،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود بعد از پایان یافتن اشغال افغانستان، عملیات مفتضحانه خروج از این کشور را ماموریتی فوق‌العاده خواند.

به گزارش فارس، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در اولین سخنرانی خود بعد پایان اشغال نظامی افغانستان اعلام کرد که آمریکا با موفقیت تمامی نظامیان خود را از افغانستان خارج کرده و این ماموریت به پایان رسیده است.

 

این درحالیست که طی دو هفته عملیات خروج، ارتش آمریکا خسارات جانی سنگینی شد و طی انفجار انتحاری در فرودگاه کابل 13 نظامی آمریکایی کشته شدند. علاوه بر این، برجا گذاشتن تسلیحات و تجهیزات نظامی آمریکا انتقادات زیادی را متوجه بایدن و وزارت دفاع آمریکا کرده است. 

 

بایدن با بیان اینکه این ماموریت بسیار فوق العاده بوده است همچنین گفت بیش از 90 درصد شهروندان آمریکایی از افغانستان تخلیه شدند اما هنوز 100 تا 200 شهروند آمریکایی در افغانستان هستند و بر آنیم که هر کس تمایل به خروج از افغانستان داشته باشد برای آنها گذرگاه امن ایجاد کنیم.

 

وی در ادامه سخنرانی خود از اشرف غنی و دونالد ترامپ روسای جمهور سابق افغانستان و ایالات متحده به خاطر اشتباهاتشان شدیدا انتقاد کرد.

 

رئیس جمهور آمریکا در توجیه تصمیم خود به خروج ارتش آمریکا از افغانستان گفت، من اعتقاد ندارم که با استقرار هزاران سرباز ما در افغانستان می‌توان امنیت ایالات متحده را افزایش داد. 

 

جو بایدن در ادامه گروه تروریستی داعش را تهدید کرد و خطاب به داعش خراسان مدعی شد که کار آمریکا با داعش خراسان هنوز به پایان نرسیده است. 

 

بایدن با بیان اینکه آمریکا از طریق ابزارهای دیپلماتیک و حمایتهای بشردوستانه از مردم افغانستان حمایت خواهد کرد ادعا کرد که هیچ چیز بیشتر از اطاله حضور نظامی آمریکا در افغانستان چین و روسیه را خوشحال نمی‌کرد. 

 

بایدن در ادامه با پرهزینه خواندن جنگ افغانستان برای مردم آمریکا گفت، جنگ دو دهه‌ای آمریکا در افغانستان روزانه 300 میلیون دلار هزینه داشت. 

 

رئیس جمهور آمریکا اضافه کرد، جنگ ما در افغانستان هنوز به پایان نرسیده است. ما به جنگ با تروریسم در افغانستان یا هرکشور دیگر ادامه خواهیم داد اما بدون نیروی زمینی.

 

وی تاکید کرد که تهدید تروریسم همچنان ادامه دارد اما ماهیت آن تغییر کرده است. بنابراین استراتژی ما نیز تغییر کرده است. 

 

رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پیش از این و بعد از آنکه پنتاگون پرواز آخرین هواپیمای باری آمریکا از فرودگاه کابل را اعلام کرد در بیانیه‌ای تصریح کرده بود که حضور نظامی ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان به پایان رسیده است.

 

***

 

تاکید بورل بر همکاری با همسایگان افغانستان از جمله ایران در زمینه پناهجویان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک نشریه ایتالیایی بر لزوم تشکیل نیروی واکنش سریع این قاره و همکاری با ایران و کشورهای دیگر همسایه افغانستان در امور پناهجویان این کشور اشاره کرد.

 

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه در گفت‌وگو با نشریه ایتالیایی «اکونومیا» گفت، زمان آن فرا رسیده است که یک نیروی واکنش اضطراری اروپایی ایجاد کنیم، زیرا آمریکایی‌ها دیگر در جنگ به نفع دیگران مشارکت نخواهند کرد.

 

*پذیرش شکست غرب

وی در بخشی از این مصاحبه گفت، این در درجه اول یک فاجعه برای افغانستانی‌ها، یک شکست برای غرب و یک نقطه عطف در روابط بین المللی است. اما آیا این پایان جنگ است؟ این پایان حضور نظامیان غرب در افغانستان است. من مطمئن نیستم که خود افغانها شروع به جنگیدن با یکدیگر نکنند. اما این قطعاً برای ما پایان کار نیست، زیرا ما باید به حمایت از مردم در افغانستان ادامه دهیم.

 

*اروپا در افغانستان هزینه زیادی کرد

وی در پاسخ به سئوالی در زمینه انتقادها از آمریکا و «جو بایدن» و نقش اروپا در تحولات افغانستان گفت، اروپایی‌ها از ابتدا درگیر جنگ افغانستان بودند. از ابتدا اعضای اروپایی ناتو نیروهای خود را اعزام کرده اند و ما پول زیادی خرج کردیم. با این وجود، ما به عنوان اروپا رویکرد روشنی نداریم. هدف اول مبارزه با القاعده بود و ما این کار را انجام دادیم. سپس یک هدف گیج کننده دیگر وجود داشت، تلاش برای ایجاد یک دولت مدرن. در این بیست سال کاری انجام شده است، ما نمی‌توانیم در این مورد منکر آن باشیم. از جمله، ما به سه میلیون دختر اجازه دادیم که به مدرسه بروند. اما زمان لازم برای تشکیل یک دولت مدرن وجود نداشت.

 

*ایده تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا

وی در بخشی دیگر با پرداختن به موضوع تکیه کردن به قدرت نظامی آمریکا در منازعات بین‌المللی گفت،ما اروپایی‌ها باید از این بحران برای یادگیری نحوه همکاری و برای تقویت ایده خودمختاری راهبردی بیشتر استفاده کنیم. ما همچنین باید بتوانیم به تنهایی حرکت کنیم. با تقویت ظرفیت‌های خود، ناتو را تقویت می‌کنیم .

 

بورل ادامه داد، اروپا اغلب فقط در مواجهه با شرایط اضطراری واکنش نشان می دهد. از این تجربه ما باید درس بگیریم. هریک از کشورهای اتحادیه اروپا حاضر در افغانستان در هفته ‌ای اخیر در اطراف فرودگاه کابل بسیج شدند. آنها با یکدیگر همکاری کردند و قابلیت های حمل و نقل را به اشتراک گذاشتند. اما ما به عنوان اروپا نتوانستیم شش هزار نظامی را برای حفاظت از منطقه به اطراف فرودگاه بفرستیم. اماآمریکایی‌ها این کار را کردند. به همین دلیل، در دورنمای راهبری ما پیشنهاد ایجاد "نیروی واکنش سریع اروپایی" را می‌دهیم که می‌تواند در مواقع اضطراری سریع عمل کند. وقتی آمریکایی‌ها نمی‌خواهند درگیر شوند، اتحادیه اروپا باید بتواند برای حفظ منافع خود مداخله کند. نیروی واکنش سریع ما باید متشکل از پنج هزار نظامی باشد که بتوانند با یک تماس سریع آماده شوند.

 

*لزوم همکاری با ایران و دیگران

جوزپ بورل همچنین  در مورد کمک‌های اتحادیه اروپا با ازبکستان ، تاجیکستان ، پاکستان و ایران  در مورد پناهجویان افغانستانی گفت، آنچه واقعیت دارد این است که در مورد مسائل مربوط به افغانستان ما باید همکاری خود را با کشورهای همسایه افزایش دهیم. ما باید در مواجهه با موج اول پناهندگان به آنها کمک کنیم. این بدان معنا نیست که افغان‌هایی که فرار می‌کنند ابتدا به "رم" می‌رسند، بلکه شاید به "تاشکند" برسند. باید به کشورهای خط مقدم کمک کرد.

 

***

 

پنتاگون: طالبان می‌توانند سلاح‌ها و هواپیماها را تفحص کنند اما نمی‌توانند از آنها استفاده کنند

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تاکید کرد، سلاح‌ها و هواپیماهایی که در افغانستان مانده قبل از خروج نیروهای آمریکایی تخریب شده و دیگر قابل استفاده نیستند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از سی ان ان، جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره تصاویر منتشر شده از عناصر طالبان در فرودگاه کابل که در حال بررسی سلاح‌ها و هواپیماها هستند، گفت، می‌توانند هر آنچه می‌خواهند تفحص کنند، می‌توانند به آنها نگاهی بیندازند، می‌توانند در اطراف آنها گشت بزنند. اما نمی‌توانند آنها را به پرواز دربیاورند، نمی‌توانند سلاح‌ها را راه بیندازند.

 

کربی ادامه داد: ما بر خلع سلاح اصرار داشتیم و تمام تجهیزات موجود در فرودگاه، تمام هواپیماها و خودروها را از کار انداختیم تا قابل استفاده نباشند.

 

او تاکید کرد: تنها چیزی که آنجا ترک کردیم دو خودروی آتش‌نشانی و لیفتراک‌هایی هستند که قرار است فرودگاه‌ را فعال‌تر و کارآمدتر نگه دارند.

 

کربی گفت: به رغم اینکه تصور نمی‌کنیم تعداد افراد باقی مانده در افغانستان زیاد باشد اما روشن است ما درباره دوستان، هم‌پیمانان باقی مانده در آنجا نگرانیم. روشن است ما نگران امکان انتقام طالبان هستیم. ما مسلما تهدیدی را که داعش در داخل افغانستان ایجاد می‌کند، درک می‌کنیم.

 

***

 

کاخ سفید: هر کمکی به افغانستان از طریق طالبان به عملکرد جنبش بستگی دارد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا اظهار کرد، هرگونه کمکی به افغانستان از طریق جنبش طالبان به رویکرد این گروه و پیگیری تعهداتش از جمله تامین گذرگاه امن برای آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان افغان، اینکه چقدر به این مساله پایبند هستند که افغانستان به پایگاهی برای تروریست‌ها و حمله به آمریکا یا هر کشور دیگری تبدیل نشود و نیز به احترام به تعهدات بین‌المللی‌شان بستگی خواهد داشت.

 

سالیوان افزود: مساله به آنها بستگی دارد ما از طریق عملکرد آنها در زمینه کمک‌های اقتصادی و توسعه‌ای پاسخ خواهیم داد. 

 

مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، ماموریت آمریکا در افغانستان اکنون از ماموریت نظامی به ماموریت دیپلماتیک تغییر یافته است.

 

سالیوان تاکید کرد، دولت جو بایدن به تلاش‌ها برای خارج کردن بیش از 100 شهروند آمریکایی باقی مانده در افغانستان حتی بعد از خروج کامل ادامه می‌دهد. آمریکا نفوذ زیادی بر طالبان برای تضمین امنیت هر شهروند آمریکایی که قادر به خروج باشد، دارد.

 

او خاطرنشان کرد: در ابتدای ماموریت خروج آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان افغان در 14 اوت 5500 تا 6000 آمریکایی در افغان بودند و اکنون 97 تا 98 درصد خارج شده‌اند. دولت به شکل مکرر با تعداد آمریکایی‌های باقی مانده در افغانستان در تماس است و آنها را ترغیب به رفتن به فرودگاه می‌کند.

 

***

 

مرکل: مذاکره با طالبان ضروری است

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان طی سخنانی گفت که در حال حاضر، تمرکز برلین بر روی رساندن کمک های انسانی به مردم افغانستان و تلاش برای کمک به آن دسته از کارکنان دولت سابق این کشور است که طی دو هفته گذشته موفق به خروج از خاک افغانستان نشده اند.

 

بر اساس این گزارش، مرکل همچنین با بیان اینکه آلمان طی یک ماه گذشته بیش از ۵ هزار شهروند افغانستان را از خاک این کشور خارج کرده، گفت هنوز مشخص نیست چه تعداد از کارکنان دولت سابق افغانستان که همچنان در این کشور حضور دارند، مایل به ترک خاک افغانستان هستند.

 

صدراعظم آلمان در عین حال تاکید کرد علیرغم وجود هیچگونه روابط دیپلماتیک میان برلین و طالبان، مذاکره با رهبران طالبان برای اطلاع از آمار دقیق کسانی که مایل به ترک خاک افغانستان هستند، ضروری است.

 

***

 

واکنش مردم کابل به خروج نیروهای آمریکایی: ما به نان و آب نیاز داریم

مردم کابل، پایتخت افغانستان به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان واکنش نشان دادند.

 

یکی از ساکنان کابل به خبرگزاری رویترز گفت: باید بگویم که ما نمی‌خواهیم یک کشور خارجی در سرزمین ما باشد. ما خوشحالیم که امنیت تامین شده است. اما ما به نان و آب نیاز داریم.

 

به نقل از بی‌بی‌سی، دیگران هم نگرانی خود را از ادامه اختلال در بانک‌ها و رفتن به محل کار از زمان تصرف طالبان در دو هفته گذشته ابراز کردند.

 

به نقل از رویترز، یکی از ساکنان شهر کابل می‌گوید: انتظار ما از دولت امارت اسلامی این است که بانک‌ها را باز کنند و کارمندان دولت به سرکار بروند زیرا دسترسی به پول و کسب درآمد برای ما مهم است.

 

او افزود: ما 17 یا 18 روز است که بیکار هستیم و در خانه نشسته‌ایم و این سخت است. چرا که هزینه‌های اجاره خانه، قبض آب و برق و سایر هزینه‌ها را بر دوش داریم.

 

از سوی دیگر، تعدادی از افغان‌های مقیم دهلی نو امروز، سه‌شنبه مقابل دفتر سازمان ملل در این شهر تجمع کردند و در شعارهایشان از این سازمان خواستند به وظیفه و مسؤولیتش در قبال مردم افغانستان عمل کند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------