اعلام وضعیت فوق العاده در سراسر قزاقستان/ ۸ نیروی امنیتی کشته شدند



اعتراضات در قزاقستان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
دولت قزاقستان روز چهارشنبه و درمیان اعتراضات گسترده در این کشور در سرتاسر قزاقستان وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از "اسپوتنیک"، همزمان با اعلام وضعیت فوق العاده در قزاقستان، دسترسی به اینترنت در این کشور مسدود شده است. 

 

همچنین "یورو نیوز" گزارش داد که معترضان در شهر آلماتی به ساختمان ریاست جمهوری هجوم برده و آن را به آتش کشیده‌اند. چندین ساختمان مهم در این شهر از جمله شهرداری، دادستانی و یک دفتر شبکه تلویزیونی ملی قزاقستان به آتش کشیده شده است. گفته می شود که معترضان به دفتر وزارت کشور در آلماتی نیز یورش برده اند.

 

 «قاسم ژومارت توقایف» رئیس جمهوری قزاقستان در نشستی به منظور بررسی شرایط کنونی این کشور اعلام کرد، استعفای نخست وزیر پذیرفته شده و اعضای دیگر دولت تا تشکیل دولت جدید به کار خود همچنان ادامه خواهند داد. 

 

در پی تشدید ناآرامی‌های چند روز اخیر به ویژه امروز در شهرهای اصلی قزاقستان، معترضان به سیاست افزایش قیمت سوخت در این کشور امروز به دفتر شهردار آلماتی بزرگترین شهر کشور یورش برده و سعی کردند عمارت شهرداری را تصرف کنند، اما با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شدند. 

 

در پی ناآرامی‌ها و اعتراضات بر سر افزایش قیمت بنزین و گاز ۱۹۰ نفر در اعتراضات گسترده در آلماتی قزاقستان زخمی شدند. 

 

به دنبال بالاگرفتن اعتراض‌ها در دو شهر بزرگ قزاقستان به علت افزایش قیمت سوخت، دولت این کشور صبح امروز استعفا کرد. وزارت کشور قزاقستان نیز اعلام کرد به دنبال رویدادهای ساعات گذشته در این کشور که با اعتراض‌های گسترده مردمی همراه بوده، پلیس دست کم ۲۰۰ نفر را در ارتباط با نقض نظم عمومی بازداشت کرده است. 

 

قیمت سوخت در این کشور تا هفته گذشته به قدری ارزان بود که اکثر مردم این کشور با تبدیل موتورهای خودروهای خود به گاز مایع سعی داشتند علاوه بر استفاده از خودروهای شخصی در ایاب و ذهاب هزینه‌های زندگی را نیز به راحتی مدیریت کنند، اما تصمیم جدید دولت برای افزایش قیمت سوخت آن‌ها را وارد یک چالش اقتصادی و اجتماعی جدید کرده است. 

 

کشته شدن ۸ نیروی امنیتی و زخمی شدن صدها نفر دیگر در قزاقستان/ برکناری مقامات امنیتی

وزارت کشور قزاقستان از کشته شدن ۸ نیروی پلیس و ارتش و زخمی شدن ۳۱۷ نفر در جریان اعتراضات روز چهارشنبه این کشور خبر داد.

 

به گزارش ایسنا، روز چهارشنبه ۸ نیروی پلیس و ارتش در درگیری با معترضان به گرانی گاز مایع در قزاقستان کشته و صدها نفر دیگر از آنها زخمی شدند.

 

وزارت کشور قزاقستان تأکید کرد که در رویدادهای روز چهارشنبه «تعدادی از مراکز ادارات دولتی، آمبولانس ها و خودروهای آتش نشانی آسیب دیدند».

 

در ادامه بیانیه آمده که «حمله تظاهرات کنندگان به نیروهای پلیس و ارتش، اغلب با استفاده از سنگ و کوکتل مولوتف صورت گرفت».

 

وزارتخانه یاد شده اعلام کرد که «صدها نفر از افرادی که ضامن اجرای نظم و قانون هستند و همچنین پرسنل بهداشتی و شهروندان عادی مورد حمله قرار گرفته اند».

 

در پی تشدید اعتراضات قزاقستان و بروز ناآرامی‌ها در این کشور پس از اعلام افزایش قیمت سوخت، وضعیت فوق‌العاده در سراسر این کشور برقرار شد.

 

رسانه‌های داخلی در قزاقستان در حالی از برقراری وضعیت اضطراری در سراسر کشور خبر داده‌اند که ناآرامی‌ها نسبت به روز گذشته تشدید شده است. از طرفی قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری رئیس سازمان امنیت کشور و رئیس سازمان حفاظت ویژه را برکنار کرد.

 

همچنین تدابیر امنیتی در اطراف پایگاه فضایی روسیه در قزاقستان افزایش یافته است. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------