شروط مسکو برای توقف عملیات نظامی در اوکراین | گیرافتادن غیرنظامیان ماریوپل



جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
دور سوم مذاکرات کی‌یف و مسکو در ‌آستانه برگزاری. اطراف کی‌یف زیر آتش سنگین قرار دارد . وزیر خارجه چین از دوستی با روسیه دفاع کرد. قرار است وزیران خارجه روسیه و اوکراین پنجشنبه در آنتالیا با هم دیدار کنند.

دور سوم مذاکرات اوکراین و روسیه و دیدار احتمالی وزرای خارجه دو کشور در ترکیه

مشاور رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد دور سوم مذاکرات با روسیه بعدازظهر دوشنبه ۱۶ اسفند (هفت مارس) آغاز می‌شود. تاس، خبرگزاری دولتی روسیه نوشته که هیئت روسی پیشتر برای این مذاکرات به بلاروس پرواز کرده اما محل دقیق ملاقات طرفین هنوز مشخص نیست.

 

بر اساس اعلام وزارت خارجه روسیه، قرار است سرگئی لاوروف و دمیترو کولبا وزیران خارجه دو کشور، پنجشنبه این هفته در آنتالیای ترکیه دیدار کنند. وزارت خارجه اوکراین هنوز این خبر را تایید نکرده است. اوکراین و روسیه در دومین دیدار بر سر ایجاد "کریدورهای بشردوستانه" توافق کردند.

 

درگیری شدید در اطراف کی‌یف و ورود ارتش روسیه به فرودگاه میکولایف

به گفته مقام‌های اوکراینی و شبکه‌های اجتماعی اوکراین حملات شدید نیروهای روسی در منطقه وسیعی از شمال تا غرب کی‌یف در جریان است. نظامیان روس شهرهای اطراف کی‌یف از جمله بوچا، هوستومل، ورزل و ایرپین را زیر آتش سنگین گرفته‌اند. 

 

غیرنظامیان نمی‌توانند در امنیت ماریوپل را ترک کنند

میرلا حدیب، سخنگوی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC) گفته که «وضعیت در ماریوپل ناامیدکننده است.» او افزوده که این کمیته برای تسهیل خروج مردم از شهر تلاش می‌کند با مقام‌های اوکراین و روسیه صحبت ‌کند.

 

او تاکید کرده است: «ایجاد امکانی برای عبور ایمن مردم بر اساس قوانین بشردوستانه بین‌المللی اجباری است و هر دو طرف باید در مورد ایجاد گذرگاه امن برای غیرنظامیانی که می‌‌خواهند از مناطق جنگی خارج ‌شوند توافق کنند». مردم اکنون در دهمین روز حضور بدون آب، غذا، امکانات بهداشتی و برق در پناهگاه‌هایی مملو از جمعیت هستند. 

 
اوکراین از ۱۴ کشور تجهیزات نظامی دریافت کرده است

یک مقام ارشد آمریکایی به سی‌ان‌ان گفته است که ایالات متحده و سایر اعضای ناتو تاکنون ۱۷ هزار موشک ضد تانک و ۲۰۰۰ موشک ضد هوایی استینگر به اوکراین فرستاده‌اند. به گفته این مقام حتی قبل از شروع تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، آسمان اروپا مملو از هواپیماهای باری نظامی ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر بوده است که تجهیزات نظامی را به نقاطی منتقل کرده‌اند که بتوان آنها را از آنجا به اوکراین تحویل داد. او گفته که اکنون فقط سرعت پروازها فقط افزایش یافته است.

 

پیشتر نیز یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان گفته بود که پس از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین ۱۴ کشور "کمک‌های امنیتی" به اوکراین ارسال کرده‌اند که در میان آنها کشوهایی هستند که در گذشته به ندرت چنین تجهیزات قابل توجهی ارسال کرده بودند.

به گفته این مقام "بخش عمده" بسته کمک ۳۵۰ میلیون دلاری ایالات متحده تنها یک هفته پس از تایید رسمی توسط کاخ سفید به اوکراین تحویل داده شده است.

 

شروط مسکو برای توقف عملیات نظامی در اوکراین 

سخنگوی کرملین:عملیات نظامی روسیه در اوکراین در صورتی متوقف خواهد شد که کی‌یف شروط مسکو را بپذیرد.

 

اوکراین باید خلع سلاح شود، کریمه را خاک روسیه را بشناسد و همچنین دونتسک و لوهانسک را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت بشناسد.

 

زلنسکی: به ما هواپیمای نظامی بدهید و نفت روسیه را هم تحریم کنید

رئیس‌جمهور اوکراین از متحدان کشورش خواست تا هواپیمای نظامی در اختیار کی‌یف بگذارند و همچنین نفت روسیه و صادرات این کشور را تحریم کنند.

 

قیمت گاز در اروپا سر به فلک کشید 

قیمت گاز در اروپا روز دوشنبه برای اولین بار در تاریخ قاره سبز به بیش از ۳۹۰۰ دلار در هر ۱۰۰۰ متر مکعب رسید.

 

ماکرون،پوتین را به ریاکاری متهم کرد

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه را به «ریاکاری و بدبینی» متهم کرد. پوتین اعلام کرد مسیرهای بشردوستانه را برای تخلیه غیرنظامیان از چندین شهر اوکراین باز می‌‌کند به شرط این که این مسیرها به روسیه یا بلاروس منتهی شوند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------