مذاکره کننده روسیه: به توافق با اوکراین نزدیک شده ایم/ رئیس جمهور چین: اولویت ما پایان دادن به جنگ است



روسیه و اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
یکی از مذاکره کنندگان روسیه گفت: ما به توافق با اوکراین درباره وضعیت بی طرفی و عدم پیوستن « کی یف » به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و خلع سلاح اوکراین نزدیک شده ایم.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز امروز (جمعه) بدون ذکر نام این مسئول در تیم مذاکره کننده روسیه با اوکراین به نقل از وی اضافه کرد: ما در حال بررسی بندهای مربوط به ضمانت‌های امنیتی برای اوکراین در صورت انصراف از پیوستن به ناتو هستیم.

 

« دیمیترو کولیبا » وزیر امور خارجه اوکراین دیروز (پنجشنبه) در یک کنفرانس مطبوعاتی با « مولود چاووش‌ اوغلو » همتای ترک خود که در « لویو » در غرب اوکراین برگزار شد، گفت که با « چاووش اوغلو » برای مهیا  کردن زمینه نشست « ولادیمیر زلنسکی » رئیس‌جمهور اوکراین و « ولادیمیر پوتین » رئیس‌جمهور روسیه گفت‌ و گو کرده است.

 

***

 

شی در گفت و گو با بایدن: پکن و واشنگتن باید برای صلح جهانی همکاری کنند

رئیس جمهوری چین امروز جمعه در گفت و گو با همتای آمریکایی خود که به صورت ویدیو کنفرانس و در بحبوحه جنگ در اوکراین انجام شد، تاکید کرد که پکن و واشنگتن باید به مسئولیت های جهانی خود را بپذیرند و برای صلح جهانی همکاری کنند.

 

رویترز به نقل از رسانه های رسمی چین گزارش داد که شی جی پینگ رئیس جمهوری چین در این گفت و گوی مجازی گفت که «منازعات و رویارویی ها به نفع هیچ کس نیست.»

 

وی افزود: صلح و امنیت از گرانبهاترین گنجینه های جامعه بین المللی است.

 

رئیس جمهوری چین خطاب به همتای آمریکایی خود گفت که «پکن و واشنگتن باید روابط خود را به سمت مسیر درستی حرکت دهند.»

 

***

 

شی جی پینگ خطاب به پوتین: اولویت چین پایان دادن به جنگ است

رسانه‌های چین اعلام کردند رئیس‌جمهور این کشور به همتای روسی خود اطلاع داده است اولویت پکن توقف جنگ است.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از رسانه‌های چین امروز (جمعه) اعلام کرد شی جین پینگ، رئیس‌جمهور این کشور به ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود اطلاع داده است که اولویت، اکنون پایان دادن به جنگ در اسرع وقت است.

 

براساس گزارش رویترز، رئیس‌جمهور چین همچنین در تماسی که از سوی بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا داشته به او گفته است: «واشنگتن و ناتو باید اختلافات با مسکو را از طریق گفتگو حل کنند. همچنین چین مایل به ارائه کمک‌های بشردوستانه بیشتر به اوکراین است.»

 

***

 

شش عضو شورای امنیت روسیه را متهم به سوء استفاده از سازمان ملل کردند

نماینده آمریکا در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در جلسه شورای امنیت به نمایندگی از آلبانی، فرانسه، ایرلند، نروژ، انگلیس و آمریکا در بیانیه ای گفت: 

 

روسیه بار دیگر در تلاش است تا از این شورا برای گسترش اطلاعات نادرست، تبلیغات خود و توجیه حمله بی‌دلیل و وحشیانه به اوکراین استفاده کند.

 

این جلسه شورای امنیت به درخواست روسیه برای بررسی آزمایشگاههای بیولوژیکی آمریکا در اوکراین تشکیل شده است.

 

***

 

اخراج دیپلمات‌های روسیه از چند کشور اروپایی

در پی افزایش فشار به روسیه از سوی کشور‌های اروپایی، سه کشور از کشور‌های حوزه بالتیک در شرق اروپا با غیرمطلوب خواندن دیپلمات‌های روسیه، مجموعا ۱۰ تن از آنها را اخراج کردند.

 

وزارت خارجه لیتوانی ۴ دیپلمات، لتونی ۳ دیپلمات و استونی نیز ۳ تن از دیپلمات‌های روسیه را غیرمطلوب خوانده و سپس به آن‌ها فرصت دادند تا چند روز آینده این کشور‌ها را ترک کنند.

 

این درحالی است که سفارت روسیه در بلغارستان نیز امروز (جمعه) اعلام کرد که؛ بلغارستان ۱۰ دیپلمات روسیه را عنصر نامطلوب دانسته و از آن‌ها خواسته است تا «صوفیه» پایتخت بلغارستان را ترک کنند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------