خودداری ترامپ از پاسخ به سئوالات دادستان نیویورک



ترامپ،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس جمهور سابق آمریکا گفت که از پاسخ به سئوالات دادستان نیویورک در خصوص تحقیقات مربوط به خود اجتناب کرده است.

به گزارش تسنیم، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا از برج خود در نیویورک برای پاسخگویی به سوالات دادستان کل این ایالت راهی دفتر لتیشا جیمز شد.

 

موضوع تحقیقات دادستان کل ایالت نیویورک, احتمال دست داشتن «سازمان ترامپ» در ایجاد تورم در ارزش مستغلات در نیویورک است.

 

ترامپ و دو نفر دیگر از فرزندان او، دونالد ترامپ جونیور و ایوانکا ترامپ ماهها برای حضور نیافتن خود و شهادت ندادن در این تحقیقات، مبارزه حقوقی کرده بودند.

 

سه شنبه نیز ترامپ در پیامی در شبکه اجتماعی خود، تروث ، گفته بود که وی روز چهارشنبه در دفتر دادستان کل نیویورک حضور خواهد یافت.

 

ترامپ اعلام کرد که با استناد به متمم پنجم قانون اساسی این کشور از پاسخ به پرسش‌های دادستان کل نیویورک درباره فعالیت‌های تجاری‌اش خودداری کرده است. 

 

به گزارش یورونیوز، لتیشا جیمز، دادستان کل نیویورک در حال تحقیق در مورد تقلب‌های مالی احتمالی در شرکت «سازمان ترامپ» متعلق به دونالد ترامپ است. رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده قرار بود روز چهارشنبه پس از ادای سوگند به پرسش‌های دادستان کل نیویورک پاسخ دهد. 

 

هرچند تحقیق دادستان کل نیویورک در چهارچوب آئین دادرسی مدنی انجام می‌شود اما پاسخ‌های دونالد ترامپ به پرسش‌های دادستان کل می‌توانست علیه او در پرونده کیفری نیز مورد استفاده قرار گیرد. 

 

رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در توجیه استنادش به متمم پنجم قانون اساسی برای خودداری از پاسخگویی به دادستان کل نیویورک گفت: «وقتی خانواده، شرکت و همه اطرافیان شما هدف اذیت و آزار قضایی بی‌اساس و با انگیزه سیاسی قرار گرفته‌اند و در حالی که وکلا، دادستانان و رسانه‌هایی که اخبار جعلی پخش می‌کنند از آن حمایت می‌کنند، دیگر چاره‌ای [جز استناد به متمم پنجم قانون اساسی] ندارید.»

 

سخنگوی دفتر خانم جیمز از اظهار نظر در خصوص این رویداد خودداری کرده و وکیل ترامپ هم از درخواست ها برای اظهار نظر طفره رفته است. با این حال خانم جیمز گفته بود از تحقیقات وی شواهد عمده ای به دست آمده است که نشان می دهد «سازمان ترامپ» که مدیریت هتل،  زمین های گلف و دیگر مستغلات را در دست دارد، در اظهار ارزش دارایی های خود برای دریافت وام های مورد نظر اغراق کرده و در عوض برای برخورداری از تخفیف مالیات میزان دارایی های خود را به مراتب کمتر از آن چیزی که بودند، اظهار کرده است.

 

با توجه به دموکرات بودن خانم جیمز، ترامپ گفته است هیچ کار اشتباهی نکرده است و تحقیقاتی که در این خصوص انجام می گیرد، انگیزه های سیاسی دارند.

 

متمم پنجم قانون اساسی ایالات متحده به شهروندان اجازه می‌دهد تا با استناد به آن به ادای شهادت علیه خود تن ندهند. در بخشی از متمم پنجم قانون اساسی آمریکا آمده است: «هیچ‌کس در هیچ پرونده کیفری مجبور به ادای شهادت علیه خود نخواهد شد یا از زندگی، آزادی و دارایی خویش بدون طی مراحل قانونی لازم محروم نمی‌شود.»

 

دونالد ترامپ پیش از این قرار بود روز 15 ژوئیه برای پاسخگویی در برابر لتیشا جیمز حاضر شود اما به دنبال درگذشت ایوانا ترامپ، همسر پیشین وی این جلسه به تاخیر افتاد. 

 

استناد دونالد ترامپ به متمم پنجم قانون اساسی ایالات متحده برای خودداری از پاسخگویی به پرسش‌های دادستان کل نیویورک در حالی صورت گرفت که پلیس فدرال آمریکا شامگاه دوشنبه اقامتگاه وی در ایالت فلوریدا را تفتیش کرده بود. حضور ماموران پلیس فدرال در محل زندگی دونالد ترامپ در چهارچوب تحقیق درباره خروج اسناد طبقه‌بندی‌شده از کاخ سفید انجام شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------