آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

اتحادیه اروپا: باید با طالبان گفتگو کنیم | عربستان مجددا گفت در کنار مردم افغانستان می‌ایستد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، این اتحادیه باید با طالبان افغانستان وارد گفتگو شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی نشست ویدئویی فوق‌العاده وزرای خارجی این اتحادیه گفت: ما باید با هر مقامی در کابل در تماس باشیم. طالبان جنگ را برده و ما باید آنها گفتگو کنیم.

 

بورل همچنین خاطرنشان کرد که طالبان می توانند به سرعت قدرت را به دست بگیرند زیرا آنها فضای وحشت را در بین شهروندان ایجاد کردند.

 

وی همچنین تاکید کرد که اتحادیه اروپا تنها در صورتی با دولت جدید افغانستان همکاری می‌کند که سازشی صلح آمیز و جامع را ایجاد کرده و به حقوق بنیادی تمامی افغان‌ها از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها احترام بگذارد.

 

 بورل همچنین توضیح داد که اولویت اصلی برای اتحادیه اروپا تضمین خروج اتباع اتحادیه اروپا و افغان‌هایی است که برای اتحادیه یا کشورهای عضو در ۲۰ سال گذشته کار می‌کردند. ۴۰۰ تبعه افغان و خانواده‌هایشان که برای هیات‌های اتحادیه اروپا در افغانستان کار می‌کردند، می‌خواهند از افغانستان خارج شوند و ما باید شرایطی را برای خروج ایمن آنها از این کشور فراهم کنیم.

 

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین از اسپانیا بابت استقبال از افغان‌های خارج شده از افغانستان قدردانی کرد؛ این افغان‌ها تا زمان پذیرفته شدن در سایر کشورهای اتحادیه اروپا در اسپانیا می‌مانند.

 

وی همچنین از دولت فرانسه هم باید تامین امنیت نظامی در افغانستان و از ایتالیا بابت کمک‌هایش در روند خروج اتباع افغان و سایرین از افغانستان تشکر کرد.

 

وزرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنین توافق کردند که این اتحادیه باید از تحرکات بزرگ مهاجرتی جلوگیری و از ترانزیت و کشورهای همسایه افغانستان حمایت کند.

 

وزرای کشور اتحادیه اروپا قرار است در نشستی فوق‌العاده که امروز (چهارشنبه) برگزار می شود به بررسی رویکرد این اتحادیه درباره بحران بالقوه مهاجرتی بپردازند.

 

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه که در اردن به سر می‌برد در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "ایمن الصفدی" همتای اردنی خود در خصوص تحولات اخیر درافغانستان گفت: به مذاکره و گفت‌وگو با تمام طرف‌ها در افغانستان از جمله طالبان ادامه می‌دهیم.

 

چاووش‌اوغلو با بیان اینکه پس از خروج اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از این کشور خلا ایجاد شده، خاطرنشان کرد: بدین ترتیب طالبان وارد کابل شده و عملا اداره کشور را به دست گرفتند.

 

وی با بیان اینکه به مذاکره با تمام طرف‌ها ادامه می‌دهند، اذعان داشت: با مذاکره با تمام طرف‌ها ادامه می‌دهیم حتی طالبان، شخصیت های مهمی مانند عبدالله عبدالله و حامد کرزای هنوز در کابل بوده و در حال آماده‌سازی مذاکره هستند.

 

چاووش‌اوغلو تاکید کرد: در حال حاضر ابتدا باید کشور آرام شود. باید بگویم ما از پیام‌های ارائه شده توسط طالبان را تاکنون مثبت ارزیابی کرده‌ایم. ترکیه به حمایت از توسعه اقتصادی، ثبات، صلح و آرامش کشور دوست و برادر افغانستان ادامه خواهد داد.

 

 

عربستان مجددا گفت در کنار مردم افغانستان می‌ایستد

شورای وزیران (کابینه) عربستان سعودی به ریاست ملک سلمان بن‌ عبدالعزیز، پادشاه این کشور، روز سه‌شنبه گفت که عربستان در کنار مردم افغانستان می‌ایستد.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایندیپندنت، شورای وزیران عربستان سعودی گفت که ریاض وضعیت افغانستان را دنبال می‌کند و امیدوار است که شرایط افغانستان به زودی به ثبات برسد.

 

وزارت خارجه عربستان سعودی روز دوشنبه، ضمن ابراز امیدواری از برقراری ثبات در افغانستان، گفت که از انتخاب مردم افغانستان حمایت می‌کند.

 

عربستان سعودی همچنین از طالبان و «تمامی طرف‌ها در افغانستان»‌ خواست تا به جان و مال مردم آسیب نزنند.

 

امارات متحده عربی نیز گفته است که تحولات افغانستان را با دقت دنبال می‌کند و بر لزوم برقراری ثبات و امنیت هرچه زودتر در آن کشور تاکید کرده است.

 

در روزهای اخیر و به دنبال پیشروی‌های سریع طالبان در به دست گرفتن کنترل استان‌ها و شهرهای افغانستان از جمله کابل که در روز یکشنبه به دست نیروهای طالبان افتاد و همزمان با خروج سربازان و دیپلمات‌های آمریکایی از افغانستان، این کشور صحنه آشوب و بی‌نظمی‌ بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------