طالبان: به تعهداتمان عمل کردیم| تاکید گوترش به جامعه بین‌الملل برای حفظ گفتگو با طالبان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
سخنگوی دفتر سیاسی جنبش طالبان خواستار حذف اسامی رهبران این جنبش از فهرست تروریسم آمریکا و لیست سیاه سازمان ملل شد.

به گزارش ایسنا، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در گفت‌وگو با الجزیره مباشر اظهار کرد که آمریکا و جامعه بین‌المللی باید نام رهبران طالبان را از فهرست تروریسم و و لیست سیاه سازمان ملل حذف کنند.

 

وی افزود: این یکی از بندهای توافقی است که میان طالبان و آمریکا در دوحه امضا شد و شورای امنیت و کشورهای همسایه نیز بر آن نظارت داشتند.

 

محمد نعیم ادامه داد: طالبان به تمامی تعهداتش در توافقنامه دوحه از جمله آغاز دور جدیدی از روابط با کشورهای همسایه و عدم استفاده از اراضی افغانستان برای آغاز جنگ علیه منافع آمریکا و همچنین مقابله با گروه‌های مسلح در افغانستان عمل کرده است.

 

محمد نعیم وجود نام برخی از اعضای خانواده حقانی در فهرست تروریسم آمریکا را تکذیب و تأکید کرد که انس حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی، بنیان گذار شبکه حقانی و برادر ناتنی سراج الدین حقانی، رهبر کنونی این شبکه با تحریم‌های آمریکا مواجه شده است اما در فهرست تروریسم قرار ندارد. گروه‌ تروریستی در افغانستان وجود ندارد و تنها افرادی هستند که متهم به حمایت از این گروه‌ها هستند و این موضوعی است که در تمامی کشورها در سراسر جهان وجود دارد.

 

وی ادامه داد: افغانستان پناهگاهی برای تروریست‌ها نخواهد بود و اجازه نخواهیم داد که از خاک کشور برای انجام حملات تروریستی علیه دیگر کشورها استفاده شود. ما متعهد به عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها هستیم و در مقابل به هیچ طرفی اجازه نخواهیم داد که در امور داخلی افغانستان مداخله کنند.

 

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان همچنین خاطرنشان کرد: طالبان تا زمانی که به مفاد توافقنامه دوحه احترام می‌گذارد، به شروط جدید ایالات متحده اهمیتی نمی‌دهد و دولت موقت افغانستان یک دولت انتقالی است که برای پر کردن خلا حکومت در این کشور تشکیل شده است. حضور زنان در دولت یا فراگیر بودن آن همچنان یک امر داخلی محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه هر کشوری دارای حریم خصوصی، مسائل سیاسی و شرایط اجتماعی خاص خود است، تاکید کرد: کار زنان در افغانستان امکان پذیر است و مشکلی در این مورد وجود ندارد، اما جزئیاتی مربوط به محل کار و شرایط عمومی پیرامون آن وجود دارد.

  

تاکید گوترش به جامعه بین‌الملل برای حفظ گفتگو با طالبان

دبیرکل سازمان ملل امروز (جمعه) در مصاحبه‌ای اعلام کرد جامعه بین‌الملل باید در گفتگو با طالبان و پس از تصرف افغانستان توسط این گروه شرکت داشته باشد.

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در گفتگویی با خبرگزاری فرانسه که امروز انجام شد، گفت: ما باید گفتگو با طالبان را حفظ کنیم و بر اولویت‌های خود که گفتگو با هدف همبستگی با مردم افغانستان است، تاکید داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: وظیفه ما گسترش همبستگی با مردم افغانستان است که از درد و رنج آسیب دیده‌اند و میلیون‌ها میلیون نفر از آنها در معرض خطر مرگ ناشی از گرسنگی قرار دارند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------