آمریکا: ایران به مخالفت با جنگ روسیه علیه اوکراین تظاهر می‌کرد



 وزارت خارجه آمریکا,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش تندی به سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به ایران، مدعی شد که این سفر به دلیل انزوای روسیه و شرایط دشوار این کشور صورت گرفته است و تهران را متهم به بیطرف نبودن در جنگ اوکراین کرد. 

  به گزارش ایرنا، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سفر رئیس جمهوری روسیه به ایران مدعی شد: سفر پوتین به ایران انزوای روسیه را به دلیل جنگ غیر قانونی، غیر موجه و بدون دلیل آن در اوکراین نشان می دهد.

 

وی ادعا کرد: اینکه پوتین مجبور شده به یکی از کشورها که به شدت تحت تحریم است روی آورد، حکایت از وضعیت دشواری دارد که با آن مواجه است.

 

این مقام آمریکایی همچنین مدعی شد اینکه پوتین به دنبال خرید پهپاد از ایران است نشان می دهد که اقدامات ما مانند کنترل های صادراتی و محروم کردن روسیه از دسترسی به مواد خام موثر هستند.

 

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به دیدارهای پوتین با مقامات ایران اشاره کرد و تهران را به بیطرف نبودن و نیز عدم مخالفت با جنگ اوکراین متهم کرد و مدعی شد اظهارات قبلی ایران تهی بود واکنون از جنگ روسیه علیه اوکراین و مردم این کشور حمایت می کند.

 

 وی ادعاهای رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را تکرار کرد و گفت که او روز گذشته به صراحت بیان کرد ایران اکنون با یک انتخاب روبرو است. این کشور می تواند وابستگی نسبی به روسیه را انتخاب کند به دلایل مختلف یک همکاری قابل اعتماد نیست یا می تواند مسیر دیپلماسی و توافقی را که مدتی است بر روی میز قرار دارد، انتخاب کند.

 

وی در واکنش به اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز گفت که تمرکز نظامی روسیه در اوکراین برای الحاق بخش‌هایی فراتر از منطقه شرقی دونباس  هشدارهای پیشین دولت آمریکا را منعکس می کند.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: این تنها یک جنگ تصرف اراضی است.

 

پیش از این نیز، جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز سه شنبه به وقت محلی در گفتگو با خبرنگاران ادعا کرد: این سفر نشان می دهد که پوتین به دلیل حمله به اوکراین بسیار منزوی شده است.

 

این مقام آمریکایی مدعی شد سفر پوتین به ایران نشان می دهد که مسکو در پایگاه دفاعی خود و تامین نیروهای روسیه در اوکراین با مشکل مواجه شده است.

 

کربی در عین حال درباره ادعای ارسال پهپاد از سوی ایران به روسیه اذعان کرد: آمریکا مدرکی مبنی بر اینکه ایران به روسیه پهپاد فروخته است، در دست ندارد.

 

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: ما به ایران توصیه می کنیم پهپاد در اختیار روسیه قرار ندهد و فکر می‌کنم این کار یک ایده بسیار بد است.

 

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز گفت: فکر نمی کنم ارائه پهپاد و سایر تجهیزات به روسیه از سوی ایرانی ها ایده خوبی باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------