استقبال آمریکا از توافق روسیه و اوکراین در استانبول



 توافق روسیه و اوکراین,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای از امضای توافق روسیه و اوکراین برای صادارت غله از اوکراین تحت نظارت سازمان ملل متحد و ترکیه در استانبول استقبال کرد. 

به گزارش ایلنا، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای از امضای توافق روسیه و اوکراین برای صادارت غله از اوکراین تحت نظارت سازمان ملل متحد و ترکیه در استانبول استقبال کرد.

 

وی افزود که این توافق که با میانجی‌گری سازمان ملل صورت گرفت، گامی مثبت در راستای رسیدگی به تأثیرات و پیامدهای گسترده جنگ روسیه است.

 

بلینکن افزود که جامعه بین‌الملل اکنون باید روسیه را در قبال این توافق مسئول بداند و روسیه را به پایان دادن به محاصره مؤثر بنادر اوکراین ترغیب کرده و اطمینان حاصل کند که کالاهای کشاورزی اوکراین - از جمله غلات و دانه‌های روغنی - به بازارهای جهانی می‌رسند.

 

روسیه و اوکراین روز گذشته -جمعه- پس از دو ماه مذاکره، توافقنامه‌ امکان صادارت غله از اوکراین را تحت نظارت سازمان ملل متحد و ترکیه در استانبول امضا کردند.

 

در چارچوب این توافق که در کاخ «دولما باغچه» امضا شد، امکان صادرات جهانی غلات بلاتکلیف در بنادر دریای سیاه که در حال حاضر در محاصره نیروی دریایی روسیه است، فراهم می‌شود.

 

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد به‌عنوان میانجی‌گران میان مسکو و کی‌یف، در مراسم امضای این توافق حضور داشتند. وزیر دفاع روسیه و وزیر توسعه اوکراین نیز به نمایندگی از دو دولت درگیر در جنگ، این توافق را امضاء کردند.

 

این نخستین توافق عمده بین دولت‌های روسیه و اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها در ماه فوریه است اما هنوز هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مواردی که بتواند منجر به برقراری آتش‌بس شود وجود ندارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------