سنای آمریکا فروش تسلیحات به عربستان را محدود می کند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,فروش تسلیحات به عربستان
sناتورهای آمریکایی قصد دارند طرحی را ارائه کنند که قراردادهای جاری و آینده فروش تسلیحات به عربستان را متوقف یا محدود می کند. 

شبکه خبری ان بی سی بامداد دوشنبه گزارش داد «تاد یانگ» سناتور جمهوریخواه ایالت ایندیانا به همراه «کریس مورفی» سناتور دمکرات ایالت کنکتیکت قصد دارند روز دوشنبه به وقت واشنگتن طرح را برای محدود کردن فروش تسلیحات به عربستان ارائه کنند.

 

این دو سناتور این طرح را که از حمایت هر دو حزب جمهوریخواه و دمکرات برخوردار است، برای به رأی گذاشتن قراردادهای جاری و آینده فروش تسلیحات به عربستان سعودی ارائه می‌کنند تا به گفته آنها راه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای دور زدن کنگره در فروش تسلیحات بسته شود.

 

سناتور مورفی در این باره گفت که این طرح به کنگره اجازه می‌دهد که نه تنها به موضوع قراردادهای تسلیحاتی، بلکه به کلیات موضوع روابط امنیتی آمریکا با عربستان ورود کند.

 

این دو سناتور آمریکایی به همراه گروهی دیگری از سناتورهای هر دو حزب هفته گذشته بیش از ۲۰ قطعنامه را برای رأی گیری برای چندین قرارداد فروش تسلیحات به عربستان، امارات و اردن به ارزش کلی ۸.۱ میلیارد دلار ارائه کردند.

 

دولت ترامپ ماه گذشته برای فروش این میزان تسلیحات به این کشورها بدون نیاز به تأیید کنگره، از اعلام وضعیت فوق العاده استفاده کرد.

 

اما این طرح مورفی و یانگ نه تنها قراردادها تسلیحاتی اعلام شده در ماه گذشته را به رأی کنگره می‌گذارد، بلکه راه را برای دولت ترامپ برای فروش سلاح به عربستان در آینده نیز می‌بندد.

 

عربستان و امارات از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کردند که طی آن تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار یمنی از جمله ۸۵ هزار کودک جان خود را از دست داده اند.

 

انتقاد از فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان به ویژه پس از کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی توسط عوامل آل سعود در کنسولگری این کشور در استانبول شدت گرفت.

 

دولت ترامپ بدون توجه به این انتقادها، افزون بر خودداری از اتخاذ موضع شدید علیه عربستان در موضوع خاشقچی، بر روابط راهبردی خود با ریاض تاکید و به فروش سلاح ادامه داده است.

 

بی توجه دولت ترامپ به کنگره انتقاد هر دو حزب این نهاد قانونگذاری را در پی داشته است.

 

 ایرنا 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------