شرط آمریکا برای تجهیز عربستان به فناوری هسته‌ای



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,آمریکا
"ریک پِری" وزیر انرژی آمریکا سه شنبه شب گفت: ایالات متحده در صورتی عربستان را به فناوری هسته‌ای مجهز می کند که ریاض با بازرسی‌های سرزده و گسترده آژانس بین المللی انرژی اتمی موافقت کند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم"، پری که در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: در پیامی به آنان (سعودی ها) شروط ایالات متحده در این زمینه بیان شد؛ شروطی که در مورد امضای پروتکل های الحاقی توسط ریاض و انجام بازرسی های مناسب و دقیق توسط آژانس در عربستان است.

 

وزیر انرژی آمریکا افزود: ما (کشوری) بزرگ هستیم و شرایط بازی در این سطح را می دانیم و پروتکل الحاقی برای این کار مناسب است.

 

کشورهای عضو ان.پی.تی در سال ۱۹۹۷ برای جلوگیری از اشاعه سلاح‌های هسته‌ای توافق‌نامه تازه‌ای را به نام "پروتکل الحاقی" امضا کردند. این سند اختیارات آژانس را برای نظارت بر نحوه عملکرد کشورهای عضو نسبت به وضع قبل از آن بسیار افزایش می‌دهد.

 

عربستان قصد دارد سال آینده میلادی مناقصه ساخت نخستین نیروگاه هسته ای را با حضور شرکت های آمریکایی، روسی، کره جنوبی، چینی و فرانسوی برگزار کند.

 

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان هفته گذشته گفت که ریاض، خواستار غنی سازی اورانیوم برای برنامه هسته ای اش است؛ مسأله ای که احتمالاً مذاکرات عربستان با دولت آمریکا در مورد توافقی اتمی و نقش شرکت های آمریکایی در ریاض را پیچیده می کند.

 

وزیر انرژی آمریکا در حالی از شرط خود برای تجهیز عربستان به فناوری  هسته ای گفت که شرکت دولتی "روس اتم" بتازگی ساخت نیروگاه اتمی با طراحی جدید را به ریاض پیشنهاد داده است.

 

سند نهایی نشست کمیسیون دولتی همکاری های روسیه و عربستان سعودی بتازگی انتشار یافت و در این سند به ساخت نیروگاه هسته ای و رآکتورهای با قدرت پایین اشاره شده است.

 

مذاکره شرکت روس اتم با عربستان سعودی برای ساخت رآکتور هسته ای با قدرت پایین، از سال ۲۰۱۷ آغاز شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------