افشای اطلاعات جدید درباره میلیون‌ها پول ناپدید شده از خزانه دولت عمر البشیر



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,عمر البشیر
گزارش‌های مطبوعاتی سودان اطلاعات جدیدی را پیرامون میلیون‌ها پولی فاش کردند که ولیعهد عربستان و دیگر رهبران عرب به دولت رئیس جمهوری برکنار شده سودان دادند؛ پول‌هایی که از خزانه‌ این دولت ناپدید شده‌اند. این در حالی است که عمر البشیر امروز (شنبه) بار دیگر در برابر دادگاه حاضر شد. 

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان در نهمین جلسه محاکمه خود در خصوص پرونده "کسب ثروت از راه حرام" و "تعامل غیرقانونی با ارز خارجی" حاضر شد. این جلسه به شنیدن اظهارات شاهدان هیئت دفاع اختصاص دارد.

 

در این راستا روزنامه "الانتباهه" سودان نوشت، محمد حسن الامین، عضو هیئت دفاع عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده این کشور گفت: مبالغی که از دفتر البشیر کشف و ضبط شده، از طرف شناخته شده‌ای به دست آمده و در آن زمان طبق تشخیص البشیر برای منافع عمومی هزینه شده‌اند.

 

وی ادامه داد: همه این اقدامات حق البشیر به عنوان رئیس جمهوری وقت بود و اختیار داشت اقداماتی در حوزه امنیت ملی و رفع نیازهای اضطراری و فوری اتخاذ کند.

 

امین ادامه داد: این مبالغی که از طرف رهبران و دولت‌های عرب به البشیر اعطا شده، خارج از بودجه بین‌المللی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که وی را وادار کند این مبالغ را وارد بودجه کشور کند، یا از وزیری برای خرج کردن آن اجازه بگیرد به همین دلیل البشیر مستقیماً از این مبالغ استفاده کرده است. البشیر آن پول‌ها را برای امور شخصی استفاده نکرده، بلکه در دفترش گذاشته و مطابق صلاحدید خود، آنها را هزینه کرده است و این امر طبیعی است.

 

وی پیش‌بینی کرد که دادگاه البشیر را از اتهام‌های مالی تبرئه کند. امین در این خصوص گفت: هیچ اتهامی در پرونده محکومیت البشیر برای اثبات وجود ندارد، مبالغ موجود در دفتر وی، پول‌هایی هستند که در چارچوب منافع عمومی هزینه شدند. البشیر به عنوان رئیس جمهوری وقت می‌توانست منافع عمومی کشور را ارزیابی کند و براساس آن این پول‌ها را هزینه کند. به همین دلیل هیئت دفاع، هیچ موضوعی علیه البشیر نمی‌بیند و وی از این اتهامات وارد شده، بی‌گناه است.

 

گزارش‌های مطبوعاتی پیشین حاکی از آن هستند که هدایای چند میلیون یورویی ارائه شده به البشیر، ناپدید شده‌اند.

 

روزنامه "آخر لحظه" سودان در این باره نوشت: هدیه‌ای که عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس جمهوری سابق الجزایر در سال ۲۰۱۳ ارائه کرد، حدود ۱۴۷ میلیون یورو تخیمن زده شده اما این مبلغ وارد سودان نشده است.

 

این روزنامه نوشت: دولت سودان خواستار کمک هزینه برای خرید بنزین از الجزایر شد و این کشور نیز پذیرفت پول گاز را به صورت نقدی حواله کند و آن را در بانک پاریس سپرده‌گذاری کرد، این بانک هم به دلیل وامی که شرکت پنبه سودان برای تامین بودجه کشت پنبه گرفته بود و از طرفی هم به تعهداتش عمل نکرده بود، از وجوهی که به حساب بانک سودان در بانک فرانسه واریز شده بود، مبلغ وام مذکور را کسر کرد.

 

عمر البشیر در نخستین اظهارات علنی پس از برکنار شدنش، اعتراف کرد که ۲۵ میلیون دلار از سوی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و دیگر منابع به دست آورده است اما شخصا پولی نگرفته یا از آنها استفاده شخصی نکرده است.

 

وی مدعی شد: "این پول‌ها را برای کمک‌های مالی در بخش‌های مختلف مانند بیمارستان السلاح الطبی، دانشگاه بین‌المللی آفریقا و کانالی اسلامی در آفریقا و بخشی از آن را برای تهیه مواد نفتی به نیروهای واکنش سریع استفاده کردم".

 

یک منبع قضایی در ماه آوریل اعلام کرد، میلیون‌ها یورو و پوند سودان از محل اقامت البشیر کشف شده است.

 

رئیس جمهوری برکنار شده سودان پس از توقیف مبالغ هنگفتی که ۱۱۳ میلیون دلار تخمین زده شده است، به تصاحب ارز خارجی و جمع‌آوری ثروت از راه حرام و مشکوک متهم است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------