رئیس‌جمهور عراق: از نهادهای امنیتی حافظ جان شهروندان حمایت می‌کنیم



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,رئیس‌جمهور عراق
رئیس جمهور عراق در تماس تلفنی با معاون رئیس جمهور آمریکا گفت که از نهادهای امنیتی و نظامی عراق برای انجام وظیفه ملی خود در حفظ جان شهروندان و اموال و جلوگیری از تخلف و تجاوز به شهروندان و امنیت عمومی پشتیبانی می‌کند. 

به گزارش فارس، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق دوشنبه شب یک تماس تلفنی از «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا دریافت کرد.

 

در این گفت‌وگوی تلفنی اوضاع فعلی عراق و به طور کلی منطقه و همچنین راه‌های توسعه روابط دوجانبه به منظور تقویت همکاری‌های مشترک بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

 

معاون رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه کشورش از ثبات عراق و خواسته عراقی‌ها برای اصلاح امور و صلح و دوری از خشونت حمایت می‌کند، گفت: «باید به اراده عراقی‌ها و گزینه‌های آنها به دور از مداخلات خارجی احترام گذاشت و مهم شمرده شود.»

 

برهم صالح هم در این گفت‌وگوی تلفنی تاکید کرد: «ما هم می‌خواهیم راه حل اوضاع کنونی عراق مبتنی بر تصمیم ملی عراقی‌ها و به دور از مداخلات خارجی و به شیوه‌های مسالمت آمیز باشد به گونه‌ای که ضمن حفظ امنیت و جلوگیری از خونریزی‌ها به اعتلای قانون و کشور کمک کند و حق آزادی بیان و برپایی تظاهرات مسالمت آمیز را مصون بدارد و دفع همه تلاش‌ها مداخله جویانه در امور داخلی این کشور و ناامن کردن آن تقویت شود.»

 

رئیس جمهور  عراق با تأکید بر لزوم خودداری از خشونت ، حفظ آرامش اعتراضات مردمی و پاسداری از حق مردم در بیان خواسته‌‌ها به روشی متناسب با یک کشور دموکراتیک  گفت که از نهادهای امنیتی و نظامی عراق برای انجام وظیفه ملی خود در حفظ جان شهروندان و اموال و جلوگیری از تخلف و تجاوز به شهروندان و امنیت عمومی پشتیبانی می‌کند.

 

به نوشته وبگاه خبری موازین نیوز، رئیس جمهور عراق و معاون رئیس جمهور آمریکا همچنین یاد و خاطره آزادسازی شهر موصل ، فداکاری‌های عراقی‌ها در مواجهه با تروریسم ، نقش ایالات متحده و ائتلاف بین المللی و پشتیبانی آن از عراق در جنگ با تروریسم را متذکر شدند و بر اهمیت بازسازی شهرهای تخریب شده ، بازگشت آوارگان و اطمینان از همزیستی گروه‌های دینی و قومی و وحدت آنها برای مقابله با افراط گرایی تاکید کردند.

 

طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات، سلسله اتفاقاتی مشکوک سبب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است. در کنار این ترورها، همچنین به جمع معترضان در بغداد نیز تیراندازی شد. علاوه بر این شماری از معترضان در بغداد هدف ضربات چاقو قرار گرفته‌اند.

 

در همه این حوادث، رسانه‌های ضدعراقی، گروه الحشد الشعبی را متهم کرده‌اند. از پنجشنبه ۱۴ آذر ماه، برخی رسانه‌هایی مثل شبکه آمریکایی الحره، شبکه سعودی العربیه و شبکه انگلیسی بی.بی.سی عربی، گزارش کردند که بعد از حضور عناصر الحشد الشعبی در خیابان‌های بغداد، شماری از معترضان از پشت با سلاح سرد (چاقو) هدف حمله قرار گرفته‌اند.

 

مایک پنس دوم آذر ماه گذشته در سفری از پیش‌اعلام‌نشده، وارد عراق شد. وی اما در اقدامی خلاف عرف، ابتدا به دیدار نظامیان آمریکایی در پایگاه «عین الأسد» رفت و بعد هم بدون سفر به پایتخت عراق، بغداد، به اربیل، مرکز منطقه کردستان عراق رفت.

 

برخی منابع دیدار نکردن مسئولان عراقی با پنس را ناشی از سردی روابط بین واشنگتن و بغداد خواندند زیرا آمریکا می‌بیند که عراق به ایران متمایل است. مسئولان آمریکا در همین ارتباط گفتند که پنس عبدالمهدی را تشویق کرده که عراق را از ایران دور و رابطه خود را با تهران قطع کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------