آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

نخست وزیر انگلیس با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید…

سقوط یک هواپیما در افغانستان با ۸۳ سرنشین/ کشته شدن خدمه و اعضای بلندپایه سازمان سیا



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,هواپیمای مسافربری
مقام‌های محلی در ولایت غزنی در جنوب افغانستان تایید کرده‌اند که یک هواپیمای مسافربری متعلق به شرکت دولتی آریانا افغان در ولسوالی ده یک ولایت غزنی سقوط کرده و تاکنون تلفات و خسارت ناشی از آن مشخص نیست. 

به گزارش انتخاب ، احمدخان سیرت، سخنگوی فرمانده پلیس غزنی با تایید این خبر به بی‌بی‌سی گفت که این هواپیما در یک منطقه ناامن سقوط کرده است.

 

این حادثه حوالی ساعت یک عصر امروز به وقت محلی اتفاق افتاده است.

 

احمد خالد وردک، فرمانده پلیس غزنی نیز به بی‌بی‌سی گفت که هواپیمای سقوط کرده مربوط به شرکت آریانا است. او افزود که این حادثه در روستای سدو ولسوالی ده یک ولایت غزنی اتفاق افتاده است.

 

او افزود که شمار تلفات مشخص نیست ولی هواپیما آتش گرفته و منطقه زیر کنترل طالبان است.

 

ده یک در سمت جنوب شرق ولایت غزنی موقعیت دارد و حدود ۲۵ کیلو متر از مرکز غزنی فاصله دارد.

 

 

 تکمیلی۱:/

منابع خبری در افغانستان می گویند این هواپیمای مسافربری ۸۳ سرنشین داشت.

 

گزارشی از علت سقوط و شمار تلفات منتشر نشده است.

 

تکمیلی۲:/

 تکذیب سقوط هواپیما در غزنی توسط  شرکت آریانا!

 

تایید سقوط این هواپیما از سوی مقامات افغانستان در حالی است که شرکت آریانا افغان اعلام کرده این هواپیما متعلق به این شرکت هوایی نیست.

 

«سرور دانش» معاون دوم ریاست‌جمهوری افغانستان با تایید این خبر گفت تاکنون از تلفات احتمالی این سانحه گزارشی دریافت نکرده‌اند.

 

«محمدامین مبلغ» معاون والی غزنی نیز با تأیید این خبر گفت: این هواپیمای مسافربری حوالی ساعت ۱:۳۰ دقیقه‌ بعد از ظهر امروز (دوشنبه، ۷ دلو) در روستای «صدو» شهرستان ده‌یک سقوط کرده است.

 

مبلغ تاکید کرد: این هواپیما در منطقه تحت کنترل طالبان سقوط کرده و تا کنون مشخص نشده است که در این سانحه چند نفر کشته و زخمی شده‌اند.

 

تکمیلی۳:/

**اداره هوانوردی ملکی (غیرنظامی) با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که براساس بررسی این نهاد هیچ موردی از سانحه سقوط هواپیمای مسافربری غیرنظامی را تایید نمی‌کند.

 

- در اعلامیه این اداره آمده است:"بر اساس معلومات کنترول تاور و ریاست تنظیم ترافیک هوایی کشور هیچ موردی از سانحه هوایی ملکی تایید نگردیده و تمام طیارات شرکت هوایی آریانا در تماس با مرکز اطمینان داده‌اند."

 

- مقام‌های امنیتی در ولایت غزنی در جنوب افغانستان پیش از این گفته بودند که یک هواپیمای مسافربری در ولایت غزنی سقوط کرده و تاکنون تلفات و خسارت ناشی از آن مشخص نیست.

 

- خبرگزاری‌های داخلی و خارجی در دقایق اول انتشار این خبر، آن را گزارش کردند.

 

پایگاه خبری NBC به نقل از مقامات افغانستانی اعلام کرد که تمام سرنشینان هواپیمای سقوط کرده در منطقه غزنی این کشور کشته شده‌اند.

 

اولین واکنش آمریکا به سقوط هواپیما در افغانستان

آسوشیتدپرس: در پی سقوط یک فروند هواپیما در نزدیکی شهرستان «ده‌یک» ولایت غزنی افغانستان و انتشار اخباری درباره آمریکایی بودن این هواپیما، سرلشکر «بث ریوردان» از مقامات ارشد ستاد فرماندهی مرکزی ترویست‌های آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) اعلام کرد که تحقیقات درباره سقوط این هواپیما در جریان است.

 

این فرمانده نظامی آمریکایی از ارائه جزئیات بیشتر درباره سقوط هواپیما در ولایت غزنی افغنستان خودداری کرده است و حتی مستقیماً تأیید نکرده است که این هواپیما متعلق به نیروهای آمریکایی مستقر در آمریکا بوده است. با این حال تصاویر منتشر شده از محل حادثه حاکی از این است که احتمالاً هواپیمای حادثه‌دیده یک فروند «بومباردیر E-11A» متعلق به نیروی هوایی آمریکا است؛ هواپیمایی که از آن برای گشت و شناسایی الکترونیکی بر فراز افغانستان استفاده می‌شود.


سخنگوی ستاد مرکزی ارتش امریکا: در حال تحقیقات هستیم و هنوز به نتیجه‌گیری نرسیده‌ایم

رسانه‌ها می‌گویند در تصاویر مشخص است هواپیما از نوع E-11A  بوده که ارتش امریکا برای نظارت و جاسوسی از آن بر فراز افغانستان استفاده میکرده است.

 

کشته شدن خدمه و اعضای بلندپایه سازمان سیا در سقوط هواپیمای آمریکایی
خبرنگار افغانستانی مدعی شد: خدمه و اعضای بلندپایه سازمان سیا در سقوط هواپیمای آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند.

 

لاشه هواپیما و اجساد کشته‌‌شدگان در محله حادثه وجود دارد.

 

طالبان رسما مسئولیت اسقاط هواپیمای منسوب به آمریکا را برعهده گرفت

به گزارش ایسنا به نقل از المیادین، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان افغانستان در بیانیه‌ای مسئولیت ساقط کردن این هواپیما که طالبان مدعی شده متعلق به ارتش آمریکا است بر عهده گرفت.

 

مجاهد مدعی شد که هواپیمای مذکور جاسوسی بوده و حامل افسران عالی رتبه آمریکایی بود که همگی کشته شدند.

 

ارتش آمریکا در واکنش به این مساله، اعلام کرد، سرگرم بررسی گزارش‌ها درباره هواپیمای سقوط کرده در منطقه تحت کنترل طالبان در افغانستان است.

 

پنتاگون: هواپیمای آمریکایی در افغانستان سقوط کرد هدف قرار نگرفت

وزارت دفاع آمریکا شامگاه دوشنبه اعلام کرد که هواپیمای این کشور در افغانستان سقوط کرده و سرنگون شدن آن توسط طالبان را رد کرد.

 

صبح امروز گزارش شد که یک فروند هواپیما در منطقه «غزنی» افغانستان سقوط کرده است. در حالی که ابتدا شایعه شده بود که این هواپیما مسافربری بوده است، اما تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد نشان داد که این هواپیما از نوع «بمباردیر E-11A» نیروی هوایی آمریکاست. این هواپیمای ارتباطی به عنوان نقطه تماس در میدان نبرد به کار گرفته می‌شود.

 

پس از آن طالبان با صدور بیانیه‌ای سقوط این هواپیما را تأیید و اعلام کرد که تمام سرنشینان این هواپیما کشته شده‌اند. به گفته طالبان، این هواپیما حامل چندین افسر بلندپایه آمریکایی بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------