طرح چهار مرحله‌ای دولت اسپانیا برای بازگشت به زندگی عادی/ سنگاپور؛ کانون جدید شیوع کرونا در آسیا



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,اسپانیا
تداوم روند نزولی شمار مبتلایان و جانباختگان بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ در اسپانیا، به دولت این کشور جرات و جسارت داد تا به سمت کاهش تدریجی محدودیت‌ها و لغو نامتوازن قرنطینه در هفته‌های آتی گام بردارد. 

 به گزارش نشریه لاوانگواردیا، «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا دیروز (سه شنبه) طرح دولت را برای کاهش محدودیت‌ها و بازگشت به زندگی عادی در قالب برنامه‌ای چهار مرحله‌ای تا پایان ماه ژوئن (خرداد- تیر) اعلام کرد.

 

پدرو سانچز در تبیین طرح قرنطینه «نامتوازن» گفت: لغو تدریجی محدودیت‌های اعمال شده ناشی از شیوع گسترده کرونا از سوی دولت که از ۱۴ مارس (۲۴ اسفند) شروع شد و علاوه بر ایجاد اختلال در روند زندگی مردم، اقتصاد کشور را نیز فلج کرد، از چهارم می (۱۵ اردیبهشت) کلید خواهد خورد و شرایط اجرای آن از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است.  

 

به گفته سانچز مدت زمان در نظر گرفته شده برای هر یک از مراحل چهارگانه، حداقل ۱۵ روز و در مجموع هشت هفته بوده و سپس با بررسی روند گسترش بیماری، تدابیر بعدی اتخاذ خواهد شد.   

 

براساس اعلام دولت اسپانیا، در مرحله نخست طرح، کلیه مشاغلی که با تعیین وقت ملاقات با مشتریان و ارباب رجوع سروکار دارند، همچون سالن‌های آرایشگری مشروط به حفظ فاصله اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی قادر به از سرگیری فعالیت خواهند بود؛ در این مرحله رستوران‌ها با ارائه غذای بیرون بر و بدون صرف در محل، مجاز به بازگشایی هستند.  

 

در فاز دوم طرح که پیش‌بینی می شود از ۱۱ مه (۲۲ اردیبهشت) در بیشتر مناطق اسپانیا آغاز شود، رستوران‌ها و کافه ها با حداکثر یک سوم ظرفیت و گنجایش خود و جلوگیری از ایجاد ازدحام مجاز به فعالیت خواهند بود؛ در این مرحله افراد سالمی که که هیچ علائمی از بیماری ندارند مجاز به معاشرت و رفت‌وآمد در گروه‌های کوچک هستند.

 

همچنین فعالیت‌های فرهنگی، سینماها، موزه ها و سالن‌های نمایش در صورتی که در فضاهای بسته و مسقف،  حداکثر با ظرفیت یک سوم (کمتر از ۵۰ نفر) و در اماکن روباز، با جمعیت حداکثر ۴۰۰ نفر با حفظ فاصله اجتماعی (دو متر) مجاز به فعالیت می‌باشند.

 

در فاز دوم طرح دولت اسپانیا رویدادهای ورزشی نیز پس از هفته‌ها تعطیلی، از طریق برگزاری مسابقات بدون تماشاگر از سرگرفته خواهد شد.  

 

پدرو سانچز با این هشدار که «ویروس در کمین است» اعلام کرد که میزان پیشرفت در هر یک از این مراحل، به عوامل مختلفی از جمله روند رشد بیماری، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تبعیت از دستور العمل‌های بهداشتی بستگی دارد، که مقامات محلی با در نظرگرفتن فاکتورهای ذکر شده، وظیفه نظارت دقیق بر مناطق را برعهده دارند تا پس از تایید وزارت بهداشت به سمت مراحل بعدی طرح گام بردارند.  

 

سانچز در پایان همچنین گفت: امسال شاهد «رکود عظیمی» در اقتصاد خواهیم بود که پاسخ قاطعی از سوی اتحادیه اروپا را می‌طلبد.

 

براساس جدیدترین داده‌های موسسه ملی آمار اسپانیا، این کشور در چهار ماهه اول سال جدید میلادی، با افزایش ۱۴.۴ درصدی در نرخ بیکاری مواجه شده، که طبق پیش‌بینی های انجام شده این رقم تحت تاثیر گسترش بیماری کووید-۱۹ و شرایط قرنطینه تا ۲۱.۷ درصد نیز در سال جاری رشد خواهد داشت.

 

دولت اسپانیا در ادامه تصمیم‌گیری‌های خود مبنی بر کاهش تدریجی محدودیت‌ها، پس از ۴۴ روز قرنطینه و ممنوعیت تردد کودکان، مجوز خروج کودکان زیر ۱۴ سال از منزل را از یکشنبه این هفته اعلام کرد؛ این تصمیم دولت مشروط بوده به نحوی که کودکان به همراه یک نفر از والدین خود برای مدت محدود یک ساعت و تا فاصله یک کیلومتری از محل سکونت، اجازه تردد خواهند داشت.

 

پدرو سانچز همچنین اعلام کرد که در صورت ادامه روند مطلوب کاهش بیماری در کشور، شهروندان از تاریخ ۲ می هفته آینده (سیزدهم اردیبهشت) برای پیاده‌روی و انجام فعالیت ورزشی اجازه خواهند داشت که از منازل خارج شوند.

 

بنابر آخرین آمارهای رسمی از وزارت بهداشت اسپانیا، تاکنون در این کشور ۲۳۲ هزار و ۱۲۸ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده که ۲۳ هزار و ۸۲۲  نفر از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

 

سنگاپور؛ کانون جدید شیوع کرونا در آسیا

سنگاپور درپی پاک شدن استان هوبئی چین از آثار ویروس کرونا، امروزه به کانون جدید انتشار و شیوع این ویروس در آسیا تبدیل شده است.

 

به گزارش سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه (اوآنا)، تازه ترین آمار حاکی است که ۱۴ هزار و ۹۵۱ نفر در سنگاپور به کووید – ۱۹ مبتلا شده، ۱۴ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته و یک‌هزار و ۱۲۸ نفر بهبود یافته اند.

 

وزارت بهداشت سنگاپور تائید کرد که اکثر موارد ابتلای جدید به این بیماری، مربوط به کارگران خارجی در سنگاپور است.

 

سنگاپور کشوری با ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت که به اقتصاد درخشان و سیستم بهداشت و درمانی خود می بالد، از ژاپن در زمینه ابتلا به کرونا پیشی گرفته است.

 

با این حال، وزارت بهداشت سنگاپور اعلام کرد که شمار موارد جدید ابتلا به کرونا از متوسط ۳۱ مورد در روز در طول یک هفته، به ۲۱ مورد در روز در هفته گذشته کاهش یافته است.

 

بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار شهروند خارجی در سنگاپور زندگی می کنند و از این تعداد، تقریبا ۴۱ درصد مجوز کار دارند.

 

قرنطینه در سنگاپور برای موسسات آموزشی به اجرا گذاشته شده و اکثر دفاتر اداری به منظور ریشه کنی شیوع کرونا تعطیل شده است.

 

در این میان، «دزموند لی» وزیر توسعه خانواده و اجتماعی سنگاپور اعلام کرد که وزارت متبوعش روز ۴ ماه می (۱۵ اردیبهشت) طرحی در زمینه ازدواج مجازی را در صحن علنی پارلمان مطرح می کند.

 

وی افزود: می توانیم انتظار آغاز این فرآیند را از اواسط ماه می (اواخر اردیبهشت ماه) داشته باشیم، مشروط بر اینکه در پارلمان تصویب شود.

 

 وی یادآور شد که اگر همه چیز خوب پیش رود، وزارتخانه مزبور امیدوار است این طرح را به عنوان گزینه ای در اختیار زوج های بیشتری قرار دهد.

 

  ایرنا 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------