آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

دومین شب اعتراضات در لبنان/نشست کاخ بعبدا برای حل بحران اقتصادی



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
همزمان با ادامه اعتراضات شبانه لبنانی‌ها علیه وضعیت اقتصادی، مقامات این کشور در کاخ بعبدا نشستی را برای حل این بحران برگزار کردند. 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، تظاهرکنندگان لبنانی در میدان ریاض الصلح در مرکز بیروت مسیرها را بسته و لاستیک خودروها را به آتش کشیدند. معترضان ویترین فروشگاه‌های تجاری را در اعتراض به بحران اقتصادی شکسته و به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند.

 

نیروهای ضد شورش نیز برای متفرق کردن معترضان در دومین شب متوالی از گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی استفاده کردند.

 

اعتراضات در لبنان در پی کاهش شدید قیمت لیر در برابر دلار و بحران اقتصادی که به دلیل شیوع کرونا و قرنطینه وخیم‌تر شده، بالا گرفته است.

 

در شهر طرابلس در شمال تا صیدا در جنوب لبنانی‌ها شعارهایی را علیه مسئولان سیاسی سر داده و مسیرهای اصلی را به آتش کشیدند. این گسترده‌ترین اعتراضات از زمان آغاز قرنطینه در این کشور به دلیل شیوع کرونا است.

 

در همین راستا میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، حسان دیاب، نخست‌وزیر این کشور و نبیه بری، رئیس پارلمان نشستی را در کاخ بعبدا برای حل بحران اقتصادی برگزار کردند.

 

مقامات لبنانی در این نشست متعهد شدند که بانک مرکزی دلار بیشتری را وارد بازار کند تا جلوی فروپاشی بی سابقه  لیر را بگیرند و به تدریج ارزش لیر را بالا ببرند.

 

میشل عون در این نشست بانک مرکزی لبنان و دیگر بانک‌ها و دولت را مسئول افزایش قیمت دلار دانست و گفت که آن‌ها باید خسارت‌ها را متحمل شوند.

 

وی تأکید کرد: بانک مرکزی از دوشنبه دلار بیشتری را وارد بازار خواهد کرد. افزایش قیمت دلار نشان دهنده وجود یک طرح برنامه‌ریزی شده است که ما باید برای مقابله با آن همبستگی و اتحاد داشته باشیم.

 

عون گفت: سؤال ما این است که آیا افزایش قیمت دلار برای کشاندن مردم به خیابان بوده یا یک بازی سیاسی یا بازی بانکی و مالی است.

 

میشل عون گفت: اعتراضات مردمی روز گذشته به دلیل بحران دلار به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی شده و در راستای هدف قرار دادن دولت باشد.

 

دیاب نیز گفت: لبنان تحمل چالش‌های بیشتر را ندارد. افزایش قیمت دلار جنجالی را بپا کرد که می‌تواند نه تنها به سرنگونی دولت بلکه به از بین رفتن کامل کشور منجر شود.

 

وی گفت: باید اقدامات عملی اتخاذ شود که به دولت و کشور قدرت و استحکام بیشتری ببخشد.

 

نبیه بری نیز بعد از دیدار با عون و دیاب گفت: با کاهش قیمت دلار تا حدود ۳۲۰۰ لیر توافق شده است.

 

وی درباره احتمال برکناری ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی لبنان گفت: کشور به تمام مردمش نیاز دارد.

 

از سوی دیگر سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان مدعی شد که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، لبنانی‌ها را با تبدیل عرصه اقتصاد به عرصه تسویه حساب‌های سیاسی به جای نامعلومی می‌کشانند.

 

وی گفت: "برکنار کردن ریاض سلامه جنون اقتصادی و سیاسی و قانونی است و به فروپاشی کامل اقتصاد لبنان منجر می‌شود. آن‌ها دنبال راه خروجی برای نجات خودشان از تصمیمات نامناسبی هستند که اخیرا اتخاذ کرده‌اند نه راه خروجی برای نجات اقتصاد."

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------