نشنال اینترست: روسیه با موشک "سرمت" می‌تواند هر چیزی را روی زمین نابود کند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,موشک بالستیک
موشک بالستیک قاره‌پیمای "سرمت" روسیه به رغم آنکه تاریخ به کارگیری آن در ارتش این کشور به عقب افتاده، به مجرد عملیاتی شدن رعب‌آور خواهد بود؛ موشکی که بر اساس گزارشها برد ۱۸۰۰۰ کیلومتر دارد که عملا هر مکانی روی زمین را در تیررس آن قرار می‌دهد.

 به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه نشنال اینترست، روسیه یک کلکسیون موشک را از اتحاد شوروی سابق به ارث برده که عملا رقیبی در دنیا ندارد و از نظر نوع و تنوع کلی بزرگتر از زرادخانه موشکی هر کشور دیگری است. اگرچه برخی از موشکهای قاره پیمای آن شروع به فرسوده شدن کرده‌اند اما جدیدترین موشک یعنی "سرمت" موشکی خطرناک است. ترکیب برد بسیار بالا، قابلیت مافوق صوت احتمالی و حمل طیفی از کلاهکهای هسته‌ای در این موشک در صورت عملیاتی شدن، شاید آن را منحصر به فرد سازد.

 

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی وضعیت کشور خود در سال ۲۰۱۸ آمادگی عملیاتی موشک قاره‌پیمای بالستیک سرمت را اعلام کرد. موشک سرمت یک موشک مستقر در سیلو و با سوخت مایع است که جایگزین سیستم کهنه شده SS-۱۸ Satan می‌شود. نام موشک سرمت از روی قبایل بدوی سرمتی که در قرنهای ششم تا چهارم قبل از میلادی مسیح در منطقه مربوط به روسیه، اوکراین و قزاقستان امروزی سکونت داشتند، برداشته شده است.

 

ولادیمیر پوتین شاید به شکلی مبالغه آمیز تاکید کرد، برد و سرعت این موشک سرمت باعث میشود رهگیری آن توسط سامانه‌های دفاع موشکی سنتی پیچیده باشد. به عبارت دیگر او این موضوع را به رخ کشید که این موشک می‌تواند طیف وسیعی از کلاهکهای هسته‌ای را حمل کرده و مافوق سرعت صوت پرواز کند. نهایتا پوتین ادعا کرد که حتی پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضد موشک‌های بالستیک در برابر آن ناکام هستند.

 

در حقیقت دست کم یکی از این ادعاها نادرست هستند. آلکسی کریووروچکو، معاون وزیر دفاع روسیه در یک بازبینی تاریخ ورود به خدمت موشک سرمت در ارتش روسیه را تا ۲۰۲۱ به عقب انداخت که به این ترتیب این سبب می‌شود که سه سال عقب تر از برنامه زمانی اصلی خود به کار گرفته شود. بخشی از مشکل مربوط به نگهداری موشک در سیلویی بوده که موشک به شکلی نامناسب از آن به بیرون پرتاب می‌شده است.

 

این موشک حتی به لحاظ استانداردهای موشکهای قاره پیمای بالستیک یک موشک نسبتا بزرگ با وزن بالغ بر ۲۰۰ تن بوده و می‌تواند محموله بالای ده تُن را حمل کند.

 

ولادیمیر پوتین بر طبق یک بیانیه مطبوعاتی روسیه گفته است که موشک سرمت قرار است به عنوان دستگاه پیشران موشک مافوق صوت گلاید آوانگار استفاده شود.

 

 پوتین عنوان کرد که سیستم موشکی آوانگارد با قابلیت مافوق صوت گلاید به طرز قابل توجهی پتانسیلهای موشکهای قاره پیمای بالستیک را ارتقا می‌دهد. او همچنین تاکید کرد که تستهای نهایی موشک سرمت با موفقیت به سمت آمادگی رزمی آن به پیش می‌روند.

 

به نوشته نشنال اینترست، اما و اگرهایی درخصوص پروژه سرمت وجود دارد. این موشک در صورت عملیاتی شدن می‌تواند یک موشک بالستیک قاره‌پیما با برد بالا و خارق‌العاده باشد. این موشک می‌تواند یکی از سرسخت‌ترین موشکها برای مقابله باشد در صورتی که بتواند به درستی از سیلوی حاملش پرتاب شود. هر چند بخشی از تعریف‌های پوتین و رسانه‌های روسی درباره سرمت افکار "غیرواقعی" هستند که نزد مخاطب داخلی خوش می‌آیند اما تردیدی در خصوص تسلط روسیه بر تکنولوژی موشکی در عرصه جهانی به ویژه در صورت اثبات کارکرد این موشک جدید وجود ندارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------