وزیر خارجه چین: توقف خشونت بزرگترین خواست مردم افغانستان است



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,وانگ یی
«وانگ یی» وزیر خارجه چین در جریان اجلاس صلح افغانستان در قطر تاکید کرد که توقف خشونت ها بزرگترین خواست میلیون ها نفر از مردم افغانستان است. 

به گزارش ایرنا نمایندگان دولت افغانستان و طالبان، به همراه نمایندگان ۳۰ کشور روز شنبه در دوحه گردهم آمدند تا گفت و گوهای صلح تاریخی را با هدف پایان دادن به دهه ها جنگ که منجر به کشته شدن دهها هزار مبارز و غیرنظامی در افغانستان شده است، برگزار کنند.

 

وزیر امور خارجه چین در این نشست که به صورت ویدیو کنفرانس شرکت کرده بود گفت: توقف خشونت و صلح پایدار بزرگترین و جدی ترین آرزوی بیش از ۳۷ میلیون نفر از مردم افغانستان و خواست مشترک کشورهای منطقه و جامعه جهانی است.

 

وانگ یی گفت: چین می‌خواهد این گفت‌وگوها منجر به حل اختلاف‌ها و یافتن یک راه‌حل برای منازعه‌ افغانستان شود.

 

مقام های چین پیش از این هم بارها اعلام کرده اند که این مردم افغانستان هستند باید برای سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند، آنها همچنین بر مخالفت با حضور نیروهای خارجی در این کشور تاکید کرده و برای بازسازی این کشور اعلام آمادگی کرده اند.

 

مصالحه در افغانستان،  خروج نیروهای متجاوز آمریکایی از این کشور، کاهش کشت خشخاش،  تقویت دولت و حاکمیت اراده سیاسی مردم و فرایند توسعه و بازسازی اقتصادی، اصلی ترین موضوعاتی است که باید در تامین منافع افغانستان مورد توجه قرار گیرد.

 

«عبدالله عبدالله» مذاکره کننده ارشد افغانستان همزمان با آغاز گفت‌وگوهای تاریخی صلح در دوحه گفت: «باید به خشونت پایان دهیم و در اسرع وقت با آتش بس موافقت کنیم ما آتش‌بس بشردوستانه می‌خواهیم».

 

مذاکرات نمایندگان دولت افغانستان با هیات ۲۱ نفره طالبان صورت می‌گیرد و پیش بینی می‌شود طرفین به دنبال گفت و گو و حل مسایل مهمی هستند که شامل آتش‌بس دائمی، حقوق زنان و اقلیت‌ها و خلع سلاح ده‌ها هزار جنگجوی طالبان است.  گفته می شود که مذاکراتی هم ممکن است درباره تغییرات قانون اساسی انجام شود.  

 

نشست اولیه برای آغاز گفت‌وگوهای بین‌افغانی امروز شنبه با حضور مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، مقام‌های قطری و نمایندگان حدود ۳۰ کشور و سازمان‌های جهانی به صورت حضوری و یا آنلاین برگزار شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------