پامپئو محدودیت برای پذیرش دانشجویان چینی در آمریکا را خواستار شد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
وزیر خارجه آمریکا با انتقاد از سیاست حزب کمونیست چین از دانشگاه‌های آمریکایی خواست پذیرش دانشجویان چینی را محدود کنند. 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکامدعی شد که دانشگاه های آمریکا نگرانی های دولت ترامپ در خصوص تلاش های چین برای نفوذ در میان دانشجویان و استادان را نادیده گرفته اند. او به خصوص از رئیس دانشگاه ام آی تی نام برد و وی را به عدم میزبانی از خود برای سخنرانی و یک مقام دانشگاه واشنگتن را به ارتباط با پرونده یک دانشجوی چینی متهم کرد. ادعایی که به سرعت رد شد.

 

پامپئوکه در انستیتو فناوری ایالت جورجیا حضور یافته بود دانشگاه‌های آمریکایی را «گرفتار پول نقد حزب کمونیست چین» خواند و گفت این دانشگاه‌ها باید برای دفع تلاش‌های جاسوسی از آمریکا با دولت همکاری کنند.

 

دولت دونالد ترامپ همواره ادعا کرده است که دانشگاه‌های آمریکایی مقدار پول واقعی را که از چین و سایر کشورهای به گفته آمریکا «رقیب» می‌گیرند کمتر از مقدار واقعی گزارش می‌کنند.

 

از زمانی که دولت آمریکا دانشگاه‌ها را برای افشای مبالغ دریافتی واقعی تحت فشار گذاشته است، این دانشگاه‌ها جزییات ۶.۵ میلیارد دلار را که قبلا از آن حرفی نزده بودند اعلام کرده‌اند.

 

به موجب یک قانون آمریکا مصوب سال ۱۹۸۶، موسسات آموزشی باید هدایا و یا قراردادهای بالای ۲۵۰ هزار دلار را که از منابع خارجی دریافت می‌کنند گزارش دهند.

 

در اکتبر امسال همچنین وزارت آموزش آمریکا ۱۲ دانشگاه شامل هاروارد، استنفورد و جرج‌تاون را مورد تحقیق قرار داد تا دریابد آیا این موسسات به قانون ۱۹۸۶ پایبند بوده‌اند یا نه. بر اساس این گزارش، اغلب این دانشگاه‌ها با شرکت فناوری چینی هوواوی قرارداد داشته‌اند. این در حالی است که مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند این شرکت یک تهدید امنیتی است.

 

وزیر خارجه ایالات متحده در سخنرانی خود در این باره گفت: «هر کسی از هواوی استفاده می‌کند، اطلاعات خود را به دولت چین می‌دهد.»

 

مایک پامپئو با بیان اینکه دانشجویان چینی برای ربودن حاصل تحقیقات آمریکا به این کشور می‌آیند گفت: «حزب کمونیست چین می‌داند که نخواهد توانست در عرصه نوآوری با ما رقابت کند... به همین دلیل است که سالانه ۴۰۰ هزار دانشجو به آمریکا می‌فرستد.»

 

وزیر خارجه آمریکا همچنین در سخنرانی خود خواستار تعطیلی موسسات «کنفسیوسی» شد. موسسات تحقیقاتی کنفسیوسی موسساتی هستند که بر اساس توافقی بین دانشگاه‌های چینی و دانشگاه‌های خارجی ایجاد شده‌اند با این هدف که فرهنگ، زبان و آموزش چینی را در سراسر جهان گسترش دهند.

 

پیشتر شماری از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان ایالات متحده خواستار تحقیق در مورد ارتباط چین با دانشگاه‌های آمریکا شده بودند.

 

در نامه گروهی از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان به وزیر آموزش کابینه دونالد ترامپ آمده بود: «نمی توانیم اجازه دهیم یک حکومت کمونیستی خطرناک با پول به نهادهای آموزش عالی ما دسترسی پیدا کند.»

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------