آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

اولین درخواست سوئد برای استفاده از ماسک/ حفظ فاصله اجتماعی با تکیه بر اعتماد عمومی



سوئد و بریتانیا که در ابتدای بحران از روش ایمنی گله‌ای استفاده کردند شکست خورده و با تعداد زیادی از جانباختگان کرونایی مواجه شدند.

 کشورهای اروپایی مانند بسیاری از کشورهای جهان با ادامه و اوج‌گیری مجدد ویروس کرونا، دست و پنجه نرم می‌کند.

 

تعداد و شمار مبتلایان افزایش می‌یابد و به دنبال آن محدودیت‌ها بیشتر می‌شوند.

 

به گزارش عصرایران به نقل از بی‌بی‌سی، نخست‌وزیر هلند در ماه گذشته اعلام کرد که تنها راه مهار کرونا سخت‌گیری‌های بیشتر ما است. آیا این تنها راه است؟

 

سوئد برای اولین بار از شهروندانش خواست تا در وسایل حمل و نقل عمومی ماسک بزنند/ عکس: اسوشیتدپرس

 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,سوئد و بریتانیا

اما در این میان سوئد راه‌حل جایگزینی را ارائه کرد و رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت.

 

"کیم اسنپن" اِپیدمیولوژیست دانشگاه "کپنهاگ" دانمارک در ماه گذشته در مورد روش سوئد برای مهار کرونا گفت: "من فکر می‌کنم سوئد در ابتدای شیوع ویروس کرونا راه مناسبی را نرفت اما نهایتا در مسیر درست قرار گرفت.

 

 آیا سوئد تصمیم درستی را اتخاذ کرد؟ 

این موضوع یکی از بزرگترین پرسش‌ها در دوران همه‌گیری کرونا است.

 

صدها مقاله و تحلیل به این موضوع اختصاص داده شده و نتایج گسترده و متفاوتی از آن به دست آمده است.

 

تحلیلگران نشریه "تایمز" در ماه‌های اخیر گفتند که واکنش سوئد به همه‌گیری کرونا فاجعه بوده است و نباید به مدلی برای بقیه جهان تبدیل شود.

 

"استفان لووِن" نخست وزیر کنونی سوئد از محدودیت ‌جدید در روزهای گذشته خبر داد/ عکس: اسوشیتدپرس

 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,سوئد و بریتانیا

 

نگاهی به آمار سازمان بهداشت جهانی در اواخر ماه سپتامبر (اوایل مهر) نشان می‌دهدکه سوئد از الگویی استفاده کرده که به صورت جدی از افزایش شمار مبتلایان کاسته است. این دقیقا مخالف روندی است که ما درماه‌های اخیر در غرب اروپا دیده‌ایم.

 

رویکرد سوئدی در مهار کرونا چگونه است؟ 

 سوئد بر خلاف بسیاری از کشورها در 9 ماهه اول سال جاری دست به تعطیلات گسترده و سراسری نزد. این کشور در مقابل جامعه را به حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی داوطلبانه دعوت و آنها را برای رعایت این موضوع قانع کرد.

 

مقامات سوئد جامعه را به امور مختلفی مانند کار از خانه، اجتناب از حمل‌ونقل عمومی و نرفتن به پشت میز کافه‌ و بارها تشویق کردند.

 

این پیشنهادات باعث شد تا مردم احساسی متفاوت کنند.

 

یک شهروند سوئدی در این باره گفت: ما در سوئد به مقامات اعتماد داریم و اگر آنها به ما بگویند لطفا در خانه بمانید و از خانه کار کنید، ما این کار را می‌کنیم. بنابراین لازم نیست با ایجاد تعطیلات سراسری مجبور  به  قرنطینه شویم.

 

 محاسبات سوئد می‌گوید حفظ فاصله ‌اجتماعی سوئد به دلیل یک پیام ساده، معتبر و سازگار  اثرگذار بوده است. 

 

از طرفی سوئدی‌ها  در این دوران چندان به استفاده از ماسک متکی نبوده‌اند.

 

مقامات می‌گویند ماسک به مردم اعتماد به نفس کاذب برای نادیده گرفتن فاصله اجتماعی می‌دهد. از طرفی تمام این اقدامات برای پیشروی سوئد به سمت "چگونگی کاهش ارتباط بین مردم" طراحی شده است. آنها می‌توانند این روش را با دیگر کشورهای اروپایی به اشتراک بگذارند.

 

سوئد در اوایل ماه دسامبر (11 آذر) با افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا مواجه شد/ منبع: دانشگاه "جان هاپکینز"

 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,سوئد و بریتانیا

موضوعی که این روزها از منابع و تحلیل‌های گوناگون بارها و بارها شنیده می‌شود.

 

"مارک روته" نخست‌وزیر هلند در این باره گفت: شمار تماس‌های اجتماعی و سفرها باید به شکل چشم‌گیری کاهش یابد.

 

"امانوئل مکرون" رئیس‌جمهور فرانسه نیز در ماه گذشته اعلام کرد: اگر در 6 هفته پیش رو قوانین منع عبور و مرور را دنبال کنیم، موفق به کاهش شمار مبتلایان خواهیم شد. وی افزود: این همان نکته‌ای است که با آن در مهار کرونا پیشرفت می کنیم و پس از آن قادر به بازگشایی دوباره خواهیم بود.

 

کاهش شمار مبتلایان منجر به کاهش روند انتقال بیماری می‌شود.

 

با توجه به نقش فراگیر ویروس کرونا و ابتلای حدود 10 تا 20 درصد از افراد که ناقل بیماری هستند، روابط و فاصله‌ اجتماعی در این باره اهمیت بیشتری می‌یابد.

 

"کیم اسنپن" اِپیدمیولوژیست دانمارکی در این باره می‌گوید: سوئد اهمیت فاصله اجتماعی را به خوبی درک کرده است. تعطیلات و قفل سراسری کار بسیار بزرگ و وسیعی است. شما باید فراگیری و سرعت انتقال را ویروس را تشخیص داده و آن را محدود کنید. این همان کاری است که سوئد انجام داده است.

 

آنها در ملموس‌ترین شکل ممکن و با مداخله‌ای واقعی اعلام کردند که مردم قادر به شرکت در اجتماعات بیش از 50 نفر نیستند.

 

برای بررسی رویکرد و روش سوئد باید به مقایسه برخی از آمار بپردازیم.

 

مجموع سرانه جان‌باختگان سوئد از ویروس کرونا در رده پانزدهم جدول جهانی قرار دارد. این میزان از بسیاری از کشورهای اروپایی بیشتر است.

 

در رابطه با سرانه مبتلایان کرونا، نروژ و بریتانیا آمار کمتری نسبت به سوئد دارند و فرانسه و اسپانیا درصد مبتلایان بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند. تمامی این ماجرا باعث می‌شود تا دریابیم روش و راه‌های طولانی در پشت این موفقیت وجود داشته است.

 

البته در آن سوی ماجرا، برخی از منتقدان بر این باورند که تمام این روش ها یک برنامه غلط برای رسیدن به ایمنی گله‌ای است.

 

دویچه وله در مورد ایمنی گله‌ای نوشت: ایمنی گله‌ای"، یا آلوده شدن بیش از ۵۰ درصد جامعه به ویروس کرونا، در ابتدای همه‌گیری این بیماری از نظر برخی متخصصان و اپیدمولوژیست‌ها به عنوان یک راه حل احتمالی برای عبور از بحران کرونا ارزیابی می‌شد. ایده پشت این فرضیه این است که افراد مسن، به ویژه افرادی که به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای در معرض خطر هستند، محافظت شوند و بقیه افراد زندگی عادی خود را تا رسیدن به عفونت کافی ادامه دهند.

 

"کارل گوستاو شانزدهم" پادشاه سوئد سال 2020 را به دلیل شیوع کرونا، فاجعه‌بار خواند/ عکس: GETTY IMAGES 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,سوئد و بریتانیا

 

این راه حل در دوران 9 ماهه بحران کرونا در کشورهایی که از آن استفاده کردند، چندان جواب نداده است. کشورهایی مانند سوئد و بریتانیا که در ابتدای بحران از ایمنی گله‌ای استفاده کردند شکست خورده و با تعداد زیادی از جانباحتگان کرونایی مواجه شدند.

 

 بی‌بی‌سی نوشت: این انتقاد در مورد سوئد تا به امروز قویا رد شده است.

 

از طرفی رویکرد سوئد تکیه بر هزاران نفری است از خود محافظت می‌کنند و با محدودیت‌های ملایم دولتی کنار می‌آیند.

 

انتقاد پادشاه سوئد از مدیریت کرونا 

با این حال در هفته گذشته میلادی "کارل گوستاو شانزدهم" پادشاه سوئددر باره مدیریت کرونا گفت: بسیاری از مردم جان خود را از دست داده‌اند و کشور نتوانسته است به آنها کمک کند. او این مساله را بسیار ناراحت کننده خواند و از سال 2020 به عنوان یک فاجعه نام برد.

 

پادشاه سوئد همچنین گفت مردم سوئد تحت شرایط دشوار، رنج زیادی دیده‌اند.

 

تغییر رویه در استفاده از ماسک 

یورونیوز در این باره نوشت: سوئد دو روز پیش تغییر رویه داد و برای اولین بار برای مهار بیماری کرونا به شهروندان خود اعلام کرد تا در وسایل حمل و نقل  عمومی ماسک بزنند.

 

مقامات سوئد روز گذشته (جمعه) اظهار داشتند: لازم است شهروندان در ساعات پیک که ازدحام جمعیت در وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد، ماسک به صورت داشته باشند.

 

نخست وزیر سوئد نیز اعلام کرد: محدودیت‎های دیگری نیز در دستور کار قرار دارند. برای مثال از این پس افراد کمتری می‌توانند در یک رستوران بر سر یک میز بنشینند.

 

مقامات سوئد اعلام کردند که از این پس تعداد افراد در باشگاه‌ها و مراکز خرید نیز محدود می‌شوند. آنها از شاغلان گروه‌های غیر ضروری خواسته‌اند در خانه بمانند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------