آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمادگی اسرائیل برای عملیات رفح؛ برپایی چادرهای اسکان در خان‌یونس

تصاویر ماهواره‌ای شرکت «مکسار تکنولوژیز» نشان می‌دهد اردوگاه‌هایی با چادرهای سفید به‌ تازگی در منطقه «خان یونس»، در پنج ‌کیلومتری رفح، برپا…

فیس بوک: حساب کاربری طالبان مسدود می شود | درخواست جورج بوش از بایدن درباره افغانستان



وضعیت کشور افغانستان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
فیس بوک اعلام کرد که از نزدیک وضعیت کشور افغانستان را زیر نظر دارد و در صورت شناسایی هر حساب مرتبط با سازمان های تحت تحریم این شرکت، اقدام به حذف حساب یا گروه کاربری خواهد کرد. 

تصرف سریع افغانستان از سوی طالبان چالش جدیدی را برای کمپانی‌های بزرگ فناوری آمریکایی در زمینه مدیریت محتوای این گروه‌ها و حامیان آنها در بستر  رسانه‌های اجتماعی است. برخی دولت‌های جهان طالبان را تروریست می‌دانند و این موضوع می‌تواند برای مدیران رسانه های اجتماعی دردسر ساز باشد.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، غول رسانه ای فیس بوک روز دوشنبه اعلام کرد که طالبان را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی و فعالیت این گروه یا ایجاد محتوایی با مفاهیم حمایتی از آنها را ممنوع کرده است.

 

از طرفی گفته می‌شود طالبان از سرویس پیام رسان رمزگذاری شده فیس بوک و واتس آپ برای ارتباط مستقیم با افغان ها استفاده می‌کند. این در حالیست که فیس بوک براساس قوانین، استفاده از این سرویس‌ها را برای سازمان های خطرناک ممنوع کرده است.

 

پیام‌ها و مکالمات کاربران در نسخه‌ی رمزگذاری‌شده‌ی دو سویه از نفوذ و جاسوسی در امان خواهد ماند.

 

سخنگوی کمپانی فناوری فیس بوک گفت این شرکت از نزدیک وضعیت کشور افغانستان را زیر نظر دارد و واتس اپ دیگر شرکت زیرمجموعه فیس بوک در صورت شناسایی هر حساب مرتبط با سازمان های تحت تحریم این شرکت، اقدام به حذف حساب یا گروه کاربری خواهد کرد.

 

سخنگوهای طالبان از زمان پیشروی و تصرف در این کشور توییت های خود را برای صدها هزار دنبال کننده در توییتر ارسال و بازنشر کرده اند.

 

توییتر با اشاره استفاده طالبان از این رسانه اجتماعی به سیاست خود در باره سازمان های خشن و رفتارهای نفرت انگیز اشاره کرد اما به سوال رویترز درباره نحوه طبقه بندی این گروه یا حساب های کاربری پاسخ نداد. قوانین توییتر می‌گوید به گروه هایی که تروریسم یا خشونت علیه غیر نظامیان را تبلیغ کنند، اجازه فعالیت نمی دهد.

 

 طراحی سه بعدی دو لوگوی رسانه های اجتماعی واتس اپ و فیس بوک در کنار هم/ عکس: رویترز

وضعیت کشور افغانستان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

 

 بازگشت طالبان این نگرانی را ایجاد کرده که آزادی بیان و حقوق بشر به ویژه حقوق زنان بار دیگر در این کشور سرکوب خواهد شد و این کشور می‌تواند بار دیگر به پناهگاهی برای تروریسم جهان تبدیل شود.

 

مقامات طالبان با صدور بیانیه هایی گفته اند که خواهان روابط مسالمت آمیز بین المللی هستند و قول محافظت از افغان ها را می‌دهند.

 

شرکت های بزرگ رسانه های اجتماعی امسال تصمیمات مهمی درباره مدیریت رهبران و گروه های قدرتمند در جهان گرفتند و برخی از آنها را عملیاتی کردند.

 

برای مثال رسانه های اجتماعی حساب ‌های کاربری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را به خاطر تحریک خشونت و ایجاد شورش در کاخ کنگره در 6 ژانویه 2021  بستند و حساب های کاربری ارتش میانمار در میان کودتای این کشور را مسدود کردند.

 

فیس بوک مدت هاست که به خاطر شکست در مبارزه با نفرت پراکنی در میانمار مورد انتقاد قرار دارد در این باره می‌گوید که عدم فعالیت این رسانه در زمان کودتای میانمار ریسک صدمات از سوی ارتش این کشور که سابقه مشارکت در اقدامات ضد بشری را داشته افزایش می‌دهد.

 

این شرکت های بزرگ فناوری به دلیل نفوذ گستره سیاسی و اقتصادی زیر انتقاد آتشین قانونگذاران و نهادهای نظارتی نیز قرار دارند.

 

 در برخی موارد مجوز دسترسی به سایت ها به تشخیص نهادهای دولتی یا رسمیت یافتن آنها از سوی نهادهای بین‌المللی بستگی دارد.

 

با این حال تفاوت بین مواضع شرکت های فناوری نشان می‌دهد که این رویکردها یکنواخت نیست.

 

"یوتیوب" به عنوان زیر مجموعه شرکت "الفبت" در مورد ممنوعیت یا محدودیت طالبان از اظهار نظر طفره رفت اما اعلام کرد که سرویس اشتراک ویدئو برای شناسایی "سازمان های تروریستی خارجی" و اجرای قوانین مربوط به گروه های خشن به دولت ها متکی است.

 

یوتیوب به لیست وزارت خارجه آمریکا از سازمان های تروریستی خارجی اشاره کرد که طالبان در آن قرار ندارد. اما این گروه در لیست "تروریست های ویژه جهانی" است که آمریکایی ها را از همکاری با این گروه منع می‌کند.

 

با پیچیده تر شدن مسائل اگرچه کشورها نشانه های زیادی در رسمیت شناختن این گروه به صورت دیپلماتیک نشان نمی‌دهند اما احتمال تغییر موقعیت طالبان در صحنه جهانی و تقویت موقعیت و قدرت آنها وجود دارد.

 

"محمد سینان سیچ" محقق حوزه امنیت در جنوب آسیا و کاندیدای دکتری در دانشگاه ادینبورگ با اشاره به گفت و گوهای چین و آمریکا با این گروه گفت: طالبان در سطح روابط بین  الملل بازیگر نسبتا پذیرفته شده ایست".

 

وی افزود: اگر طالبان به رسمیت شناخته شوند در تصمیمات شرکت هایی مانند فیس بوک و توییتر که آنها را به عنوان گروه های بد می‌شناسند پیچیدگی‌هایی ایجاد می شود.

 

درخواست جورج بوش از بایدن درباره افغانستان

به دنبال تسلط گروه شبه‌نظامی طالبان بر افغانستان، رئیس جمهوری پیشین آمریکا از جو بایدن درخواست کرد تا موانع بروکراتیک را کاهش داده و اجازه دهد تا پناهجویان افغان سریع از این کشور خارج شوند.

 

وضعیت کشور افغانستان ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه نیویورک پست، جورج بوش، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در واکنش به سقوط دولت تحت حمایت واشنگتن در افغانستان، در بیانیه‌ای گفت افغان‌هایی که "در معرض بیشترین خطر قرار دارند، همان‌هایی هستند که در خط مقدم پیشرفت در داخل این کشور بوده‌اند."

 

جنگ هزینه‌بر و تحت امر آمریکا در افغانستان، ۲۰ سال پیش به دنبال حملات یازده سپتامبر و در حالی که جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا بود، آغاز شد.

 

بوش در بیانیه خود اشاره کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا قول داده است تا افغان‌های همکار با آمریکایی‌ها و متحدان آن در ناتو طی دو دهه گذشته را تخلیه کند.

 

این رئیس جمهوری اسبق آمریکا گفت: دولت ایالات متحده این اختیار حقوقی را دارد که در وضعیت بحران‌های انسانی، موانع بروکراتیک را برای پناهجویان بردارد. و اکنون ما مسوولیت و منابع آن را داریم که عبور امن را برای آنها بدون تاخیر بروکراتیک تامین کنیم.

 

در این بیانیه همچنین آمده است: من و لورا (همسرش) اطمینان داریم که تلاش‌های تخلیه موثر خواهد بود زیرا توسط مردان و زنان برجسته نیروهای مسلح ایالات متحده، نیروهای دیپلماتیک و جامعه اطلاعاتی انجام می‌شود.

 

روز یکشنبه گروه طالبان مدعی تسلط کامل بر افغانستان شد و از آن زمان، صدها افغان، آمریکایی و دیگر متحدان برای خروج از این کشور جنگ زده به تکاپو افتاده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------