تشخیص دقیق احتمال سکته مغزی با گوشی هوشمند



سکته مغزی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
بر اساس تحقیقات جدیدی که در کشور تایوان انجام شده است، تجزیه و تحلیل ویدیوی ضبط شده از حرکات روی گردن با استفاده از گوشی هوشمند می تواند تخمینی عالی از وضعیت عروق تنگ شده در گردن دهد، عاملی مهم که از آن می توان برای تشخیص خطر سکته مغزی بهره برد.

به گزارش سیناپرس، رسوبات چربی یا اصطلاحا پلاک ها می توانند در شریان ها جمع شوند و باعث باریک شدن مجرا و تنگی آن ها شوند. در این میان، باریک شدن مجرای شریان کاروتید که در گردن واقع است، می تواند باعث سکته مغزی غیر ایسکمیک شود. این نوع سکته زمانی اتفاق می افتد که رگی که خون را به مغز می رساند توسط یک لخته مسدود گردد. 

 

به گفته مجریان این تحقیق از بیمارستان دانشگاه ملی تایوان، بین دو تا پنج درصد سکته‌های مغزی سالانه در افرادی رخ می‌دهند که هیچ علامتی ندارند. بنابراین تشخیص بهتر و زودتر خطر سکته مغزی، امری لازم و ضروری برای سلامت عمومی است.

 

آن ها می گویند: روش‌های تشخیصی موجود فعلی نظیر سونوگرافی، سی تی اسکن و MRI نیاز به غربالگری با تجهیزات و پرسنل تصویربرداری پزشکی تخصصی دارند. این در حالی است که تجزیه و تحلیل ویدیوهای ضبط شده در تلفن هوشمند، غیر تهاجمی است و انجام آن نیز بسیار آسان است.

 

بنابراین می تواند فرصتی عالی را برای افزایش میزان غربالگری فراهم کند. این روش اگرچه به تحقیق و توسعه بیشتری نیاز دارد،، می تواند از راه دور نیز قابل اجرا باشد. 

 

شریان های گردن، درست زیر سطح پوست هستند و تغییرات در سرعت و الگوی جریان خون از طریق آن ها در حرکت پوست پوشاننده آن ها منعکس می شود. با این حال، این تفاوت ها بسیار ظریف هستند و با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیستند.

 

در این مطالعه، محققان از بزرگنمایی حرکت گردن و تجزیه و تحلیل پیکسلی برای تشخیص تغییرات دقیقه‌ای در ویژگی‌های پالس روی سطح پوست استفاده کرده و همه این کار را با ضبط ویدیو در گوشی هوشمند انجام داده اند. 

 

در تحقیق مورد اشاره فوق، گروهی متشکل از 202 بزرگسال تایوانی با میانگین سنی 68 سال از یک بیمارستان تایوانی شرکت داشته اند. از میان شرکت کنندگان، 54 درصد تنگی قابل توجهی در شریان کاروتید داشتند، به این معنی که حداقل 50 درصد انسداد داشتند و این موضوع قبلاً با سونوگرافی تشخیص داده شده بود. اما 46 درصد افراد، تنگی قابل توجهی نداشتند. 

 

از تمام این افراد در حالی که به پشت دراز می‌کشیدند و سرشان به سمت عقب در یک محفظه خاص قرار می گرفت تا حرکات بیرونی را به حداقل برساند، فیلم هایی ضبط می شد.

 

بدین منظور محققان از گوشی آیفون 6 اپل 64 گیگابایتی که روی جعبه نصب شده بود استفاده کرده و از هر نفر، یک فیلم 30 ثانیه ای از گردن می گرفتند. آن ها از نسل قدیمی‌تر تلفن فوق استفاده کردند، زیرا معتقد هستند که برای کاربران عادی رایج‌تر است.

 

آن ها دریافتند : الگوریتم تجزیه و تحلیل حرکت ویدیویی که در این پژوهش استفاده کردند، دارای دقت 87 درصدی در تشخیص تنگی عروق گردن است. 

 

آن ها می گویند: تنگی شریان کاروتید گردن تا زمانی که سکته مغزی رخ ندهد بی‌صدا است. اما حالا با این روش، پزشکان می توانند ویدیویی از گردن بیمار با گوشی هوشمند ضبط کنند، آن را برای تجزیه و تحلیل آپلود کرده و گزارشی را در عرض پنج دقیقه دریافت کنند. امری که به تشخیص زودهنگام تنگی شریان کاروتید می انجامد.

 

این یافته های جالب توجه و ارزشمند پزشکی در نشریه انجمن قلب آمریکا، Journal of the American Heart Association منتشر شده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------