کاهش اثرات مضر نیکوتین با باکتری‌های روده



کبد،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، باکتری‌های روده احتمالا می‌توانند اثرات مضر نیکوتین روی کبد را کاهش دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از چاینادیلی، نیکوتین یک ماده مضر در تنباکو است که باعث اعتیاد و خطرات زیادی برای سلامتی دارد و می‌تواند سبب بیماری کبد چرب شود.

 

نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد، افراد سیگاری با کُلنی خاصی از باکتری‌های روده که قادر به تجزیه نیکوتین هستند، به بیماری‌های کبد با شدت کمتری مبتلا می‌شوند و آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها حاکی از آن است که احتمالا میکروب‌ها می‌توانند از آسیب کبدی پیشگیری کنند.

 

گروهی از دانشمندان چینی و آمریکایی در این پژوهش، نوعی باکتری را در روده شناسایی کرده‌اند که از پتانسیل تجزیه نیکوتین برخوردار است. بر اساس آخرین مطالعه منتشر شده در مجله نیچر، مشخص شد که کُلنی خاصی از باکتری‌های روده، غلظت نیکوتین روده را در موش‌های در معرض نیکوتین کاهش داده است.

 

پژوهشگران دانشگاه‌های پکن، ژجیانگ، فودان، بیمارستان وابسته به دانشگاه پزشکی ونژو و مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده دریافتند که "Bacteroides xylanisolvens" می‌تواند نیکوتین‌های انباشته‌شده در روده افراد سیگاری را تجزیه کند.

 

طبق گفته پژوهشگران این مطالعه، نیکوتین به عنوان فعال‌کننده نوعی مولکول روده به نام AMPKα شناخته شده است و این مولکول‌ها به پیشرفت بیماری کبد چرب غیرالکلی (Non-alcoholic fatty liver disease) (به اختصار NAFLD) کمک می‌کنند.

 

بیماری کبد چرب غیرالکلی نوعی از کبد چرب است که در نتیجه تجمع چربی به دلیلی غیر از مصرف زیاد الکل در کبد بروز می‌کند. التهاب کبدی غیر الکلی (NASH) شدیدترین و پیشرونده‌ترین نوع از بیماری کبد چرب غیر الکلی است و بیماری کبد چرب غیر الکلی شایع‌ترین بیماری کبدی در کشورهای پیشرفته محسوب می‌شود.

 

یافته‌های این مطالعه یک استراتژی احتمالی را برای کاهش پیشرفت بیماری کبد چرب غیرالکلی ناشی از استعمال دخانیات، با استفاده از باکتری‌هایی که به طور طبیعی در روده انسان وجود دارند و به طور ایمن در تولید مواد غذایی استفاده شده‌اند، پیشنهاد می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------