سیگارهای الکترونیکی باعث آریتمی قلبی می‌شود



سیگار الکترونیکی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یافته های یک مطالعه جدید نشان داده است که قرار گرفتن در معرض سیگار الکترونیکی چه به صورت ضربان قلب زودرس و چه به صورت نارس می تواند باعث آریتمی قلبی در مدل های حیوانی شود.

به گزارش سیناپرس، یافته های یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه لوئیزویل در موسسه محیط زیست کریستینا لی براون نشان داده است که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص در مایعات سیگارهای الکترونیکی باعث افزایش آریتمی و اختلال عملکرد الکتریکی قلب می شود.

 

در این راستا، الکس کارل (Alex Carll) استادیار گروه فیزیولوژی دانشگاه لوئیزویل و رهبر این مطالعات گفت: یافته های ما نشان می دهد که قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض سیگارهای الکترونیکی می تواند ریتم قلب را از طریق مواد شیمیایی خاص در مایعات الکترونیکی بی ثبات کند.

 

این یافته‌ ها نشان می ‌دهد: استفاده از سیگار الکترونیکی که شامل طعم‌ های خاص می‌ شود، ممکن است رسانش الکتریکی قلب را مختل کرده و باعث ایجاد آریتمی شود. این اثرات می تواند خطر فیبریلاسیون دهلیزی یا بطنی و ایست قلبی ناگهانی را افزایش دهد.

 

محققان اثرات قلبی آئروسل ‌های استنشاقی سیگار الکترونیکی را تنها از دو ماده اصلی موجود در مایعات الکترونیکی به نام های پروپیلن گلیکول بدون نیکوتین و گلیسیرین گیاهی یا مایعات سیگارهای الکترونیکی طعم‌ دار حاوی نیکوتین آزمایش کردند.

 

پژوهشگران دریافتند: برای همه آئروسل‌ های سیگار الکترونیکی، ضربان قلب حیوانات در هنگام قرار گرفتن در معرض دود کاهش می ‌یابد و پس از آن با کاهش تغییرپذیری ضربان قلب، تسریع می ‌یابد که نشان ‌دهنده پاسخ ‌های استرس جنگ یا گریز است. علاوه بر این، دود سیگار الکترونیکی از یک مایع الکترونیکی با طعم منتول یا از پروپیلن گلیکول به تنهایی باعث آریتمی بطنی و سایر بی نظمی های هدایت در قلب می شود.

 

پژوهشگران در این باره گفتند: یافته‌ های این مطالعه مهم هستند، زیرا شواهد تازه‌ای ارائه می ‌دهند که استفاده از سیگارهای الکترونیکی می ‌تواند با ریتم طبیعی قلب تداخل داشته باشد، چیزی که قبلاً نمی ‌دانستیم. با توجه به رشد سریع استفاده از سیگار الکترونیکی به ویژه در میان جوانان، این یافته ها بسیار نگران کننده است.

 

همانطور که استفاده از سیگار الکترونیکی رشد کرده است، مزایا و مضرات بالقوه سیگار کشیدن مورد بحث قرار گرفته است. از آنجایی که این سیگارها دارای شعله نیستند، در مقایسه با سیگارهای معمولی، کاربران و اطرافیان را در معرض مقدار کمی مونوکسید کربن، قطران یا نیتروزامین های سرطان زا قرار می دهد.

 

با این حال، سیگارهای الکترونیکی می تواند آلدئیدها، ذرات و نیکوتین را در سطوحی قابل مقایسه با سیگارهای قابل احتراق عرضه کنند. ویپینگ ممکن است به افراد سیگاری کمک کند تا سیگارهای قابل احتراق را ترک کنند، اما جذابیت و اعتیادآور بودن سیگارهای الکترونیکی ممکن است جوانان را تشویق کند تا در میان خطرات ناشناخته بلند مدت سیگار بکشند یا سیگار بکشند.

 

بیش از ۲۵ درصد از دانش آموزان دبیرستانی و ۱۰ درصد از دانش آموزان دبیرستانی در ایالات متحده گزارش داده اند که قبل از همه گیری از سیگار الکترونیکی استفاده کرده اند.

 

کارل در پایان گفت: یافته‌ های تیم ما مبنی بر اینکه ترکیبات خاصی در مایعات سیگار الکترونیکی باعث ایجاد آریتمی می ‌شوند، نشان می ‌دهد که نیاز فوری به تحقیقات بیشتر در مورد اثرات قلبی این اجزا در حیوانات و انسان‌ها وجود دارد.

 

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Nature Communications منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------