ساخت نخستین واکسن برای مقابله با ویروس نیل غربی



ویروس نیل غربی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
ویروس نیل غربی یکی از بیماری های واگیردار است که می تواند بین انسان، پرندگان و برخی حیوانات مانند اسب ها و سگ ها و حتی خفاش ها منتقل شده و خطراتی جدی و حتی مرگ بیمار را در پی داشته باشد. اخیرا دانشمندان روسیه مدعی ساخت واکسنی موثر علیه این بیماری شدند.

به گزارش سیناپرس، ویروس نیل غربی میکروارگانیسمی است که به طور معمول باعث شیوع بیماری‌ های مرگباری در اسب ها، پرندگان و انسان می ‌شود. این ویروس عمدتاً پرندگان را آلوده می کند، اما موارد متعدد انسان ها، سگ ها، اسب ها و خفاش‌ ها نیز توسط این ویروس گزارش شده است.

 

روز گذشته معاون موسسه تحقیقاتی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا اعلام کرد: پژوهشگران این مرکز در حال ساخت واکسنی علیه تب نیل غربی هستند.

 

گفتنی است، این ویروس برای اولین بار در سال ۱۹۳۷، در کشور اوگاندا مشاهده شده و بررسی های بعدی نشان داد:ویروس فوق دارای قدرت بالقوه زیادی برای ایجاد بیماری در انسان ها است.

 

دنیس لوگونوف، معاون موسسه تحقیقاتی گامالیا، در این رابطه گفت: ما اکنون در حال ساخت واکسنی علیه تب نیل غربی هستیم که می ‌تواند در هر نقطه از جهان افراد را آلوده کند زیرا این ویروس اگر چه در آفریقا شناسایی شده اما امکان ورود به سایر مناطق جهان را نیز دارد.

 

لوگونوف اعلام کرد که جوامع پزشکی باید نسبت به تب نیل غربی بسیار هوشیار باشند، زیرا این ویروس بیشترین پتانسیل همه گیری را در میان بیماری های بومی قاره آفریقا دارد.

 

وی در ادامه توضیحاتش گفت: این عفونت هنوز در بسیاری از کشورها مانند روسیه وارد نشده است اما می تواند تبدیل به یک همه گیری جدید شود، ما به طور طبیعی در حال ساخت واکسنی برای محافظت از خود هستیم. با این حال، این عفونت در حال حاضر مختص آفریقا است. بنابراین ما می توانیم  به نوعی برنامه ریزی کنیم که سد نخست دفاعی خود را از کشور های آفریقایی شروع کنیم.

 

به گزارش سیناپرس، به گفته لوگونوف، چندین نوع آنتی ژنی به طور خاص برای این واکسن و همچنین تعدادی از اشکال آنتی ژنی وجود دارد که باید توسط دانشمندان آزمایش شوند.

 

وی افزود: امسال حدود سه ، چهار یا پنج توالی ژنتیکی برای این واکسن ایجاد شده و در سه سال آینده به مرحله آزمایش‌های بالینی می ‌رسیم. به این ترتیب می توان یکی از ویروس های دارای خطر بالقوه تبدیل شدن به همه گیری جهانی را در نطفه کنترل کرده و جان انسان های بسیاری را نجات دهیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------