چسب زخم فراصوت؛ فناوری برای نظارت بر اعماق بافت‌ها



چسب زخم،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا «سان‌دیه‌گو» یک آرایه کشسانی فراصوت (آلتراسونیک) مشابه چسب زخم ابداع کرده‌اند که می‌تواند تصویربرداری سه‌بُعدی غیرتهاجمی از بافت‌ها را تا عمق چهار سانتی‌متری زیر پوست بدن انسان انجام دهد.

به گزارش ایرنا از «سای تک دیلی»، اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر درباره سفتی بافت‌ها می‌تواند به درمان بهتر بیماری‌های مختلف همچون سرطان و جراحت‌های ورزشی منجر شود. این شیوه نوآورانه از وضوح ۰.۵ میلی‌متری برخوردار است و راه حل غیرتهاجمی‌تری در مقایسه با تکنیک‌های موجود ارائه می‌دهد ضمن اینکه عمق نفوذ تصویر را نیز ارتقا داده است.

 

«هونگجیه هو» محقق پسادکترا در گروه تحقیقاتی تحت نظر «شنگ شو» استاد مهندسی نانو دانشگاه سن‌دیه‌گو می‌گوید: ما یک وسیله پوشیدنی ابداع کردیم که می‌تواند بطور متناوب سفتی بافت انسانی را ارزیابی کند. بطور خاص یک آرایه از عناصر فراصوت را با یک ماتریس الاستومر نرم یکپارچه‌سازی کرده و از الکترودهای مارپیچ کشسان برای متصل کردن این عناصر استفاده کرده ایم. به این ترتیب این وسیله قادر می‌شود که برای ارزیابی سفتی بافت ها با پوست انسان مطابقت پیدا کند.

این سیستم نظارتی الاستوگرافی چندین کاربرد کلیدی دارد. در تحقیقات پزشکی داده‌های سریالی درباره بافت‌های پاتولوژیک می‌توانند اطلاعات مهمی درباره پیشرفت بیماری‌هایی مانند سرطان فراهم کنند.

 

همچنین نظارت بر عضلات و تاندون‌ها می‌تواند به تشخیص و درمان مصدومیت‌ها و جراحات ورزشی کمک کند. درمان‌های حال حاضر برای بیماری‌های کبدی و قلبی عروقی در کنار برخی عوامل شیمی‌درمانی ممکن است بر سفتی بافت ها تاثیر بگذارد. الاستوگرافی مداوم می‌تواند به نظارت بر تاثیرگذاری این درمان‌ها یاری برساند.

 

این فناوری علاوه بر نظارت بر بافت‌های سرطانی می‌تواند در سناریوهای دیگری نیز به کار رود که نظارت بر فیبروز یا سیروز کبد از آن جمله است. متخصصان پزشکی با استفاده از این فناوری می‌توانند با دقت بر پیشرفت بیماری نظارت کرده و بهترین مسیر درمانی را مشخص کنند. این فناوری همچنین برای ارزیابی اختلالات ماهیچه‌ای – اسکلتی مانند «تاندونیت» (tendonitis) قابل استفاده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------