افزایش احتمال اعتیاد به مواد مخدر با استفاده از هوش مصنوعی



خطرات هوش مصنوعی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد: افرادی که با سیستم‌های هوش مصنوعی کار می ‌کنند، مستعد تنها بودن شده و امکان دارد از بی‌ خوابی رنج برده و همچنین احتمال اعتیاد به الکل و مواد مخدر در آن ها بیشتر است.

به گزارش سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید که به صورت آنلاین در مجله روانشناسی کاربردی منتشر شد، نشان دهنده خطرات روانی استفاده مستمر از فناوری های هوش مصنوعی روی کاربران است. محققان خاطرنشان کردند که این یافته ‌ها ثابت نمی‌کند که کار با سیستم‌ های هوش مصنوعی قطعا باعث تنهایی یا سایر مشکلات مشابه می ‌شود، بلکه بین این دو مقوله ارتباطاتی وجود دارد که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد. این تحقیق شامل چهار پروژه مطالعه و  آزمایش در ایالات متحده، تایوان، اندونزی و مالزی بود.

 

پوک من تانگ، محقق ارشد این تیم مطالعاتی و استاد دانشگاه جورجیا در رابطه با موضوع فوق می‌ گوید: پیشرفت سریع در سیستم‌ های هوش مصنوعی، جرقه انقلاب صنعتی جدیدی را زده است که در حال تغییر شکل محیط کار بوده ودارای فواید بسیاری است اما همچنین برخی از خطرات ناشناخته از جمله اثرات مخرب ذهنی و فیزیکی برای کارکنان نیز وجود دارد.

 

وی در ادامه توضیحاتش گفت: انسان ها حیوانات اجتماعی هستند و جداسازی کار با سیستم های هوش مصنوعی ممکن است اثرات مخربی بر زندگی شخصی کارکنان داشته باشد. محققان دریافتند کار با سیستم های هوش مصنوعی می تواند مزایایی داشته باشد. به‌عنوان مثال، کارمندانی که از سیستم‌ های هوش مصنوعی استفاده می ‌کنند به احتمال زیاد در کار خود موفق هستند، اما این موفقیت ممکن است ناشی از تنهایی و نیاز به تماس اجتماعی باشد.

 

محققان همچنین دریافتند: افرادی که دارای سطوح بالایی از اضطراب دلبستگی بوده و احساس ناامنی و نگرانی در مورد ارتباطات اجتماعی دارند، گزارش دادند که کار با سیستم‌ های هوش مصنوعی باعث می ‌شود آن ها بیشتر به دیگران کمک کنند. این افراد همچنین عموما از تنهایی و بی خوابی نیز رنج می بردند.

 

در یک آزمایش، از ۱۶۶ مهندس در یک شرکت زیست پزشکی تایوانی که با سیستم‌ های هوش مصنوعی کار می‌ کردند در مورد احساس تنهایی، اضطراب دلبستگی و احساس تعلق سؤال شد.

 

نتایج به وضوح نشان می دهد: افرادی که بیشتر با سیستم‌ های هوش مصنوعی کار می ‌کردند، بیشتر دچار تنهایی، بی‌خوابی و افزایش مصرف الکل بعد از کار می‌شدند، اما این گروه در عین حال رفتارهای کمک ‌کننده  و حامیانه بیشتری را نیز نسبت به همکاران نشان دادند.

 

در آزمایش دیگری با حضور ۱۲۶ مشاور املاک در اندونزی، به نیمی از آن ها گفته شد تا سه روز از سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده نکنند، در حالی که به بقیه گفته شد تا حد امکان از سیستم‌ های هوش مصنوعی کمک بگیرند. در این مطالعه نیز یافته‌ ها برای افرادی که با هوش مصنوعی کار می‌ کردند مشابه آزمایش اول بود، با این تفاوت که هیچ ارتباطی بین دفعات استفاده از هوش مصنوعی و مصرف الکل بعد از پایان کار وجود نداشت.

 

یافته های مشابهی از یک آزمایش آنلاین با ۲۱۴ کارگر در ایالات متحده و ۲۹۴ کارمند در یک شرکت فناوری مالزی مشاهده شد. تانگ در این رابطه گفت که توسعه ‌دهندگان هوش مصنوعی باید سیستم ‌های هوش مصنوعی را به ویژگی‌ های اجتماعی، مانند صدای انسان، برای تقلید از تعاملات انسان ‌مانند تجهیز کنند. کارفرمایان همچنین می توانند تعداد دفعات کار با سیستم های هوش مصنوعی را محدود کنند و فرصت هایی را برای کارمندان فراهم کنند تا ارتباط واقعی اجتماعی بیشتری داشته باشند.

 

تانگ در ادامه توضیحاتش گفت: برنامه های ذهن آگاهی و سایر مداخلات مثبت نیز ممکن است به تسکین حس تنهایی ناشی از معاشرت با هوش مصنوعی کمک کنند. این بدیهی است که هوش مصنوعی به گسترش خود ادامه خواهد داد، بنابراین ما باید از هم اکنون برای کاهش اثرات مخرب احتمالی برای افرادی که با این سیستم ها کار می کنند، اقدام کنیم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------