از دست دادن کروموزوم Y می تواند روند سرطان را در مردان تسریع کند



کروموزوم Y،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
به گفته محققان، از دست دادن و ریزش بخشی از روند پیری مردان است؛ مانند ریزش مو، از دست دادن توده عضلانی، از دست دادن بینایی یا شنوایی.

به گزارش مهر به نقل از مدیسن نت، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مردان با افزایش سن، کروموزوم Yشان را از دست می‌دهند و می‌تواند آنها را در برابر سرطان آسیب‌پذیرتر کند.

 

به گفته محققان مرکز پزشکی سیدرز-سینای در لس آنجلس، از دست دادن کروموزوم Y می‌تواند به سلول‌های سرطانی کمک کند تا توسط سیستم ایمنی بدن شناسایی نشوند.

 

نویسندگان این مطالعه گزارش دادند که به طور خاص این روند منجر به سرطان مثانه تهاجمی در مردان می‌شود.

 

دکتر «دان تئودورسکو»، مدیر مرکز سرطان سیدرز-سینای و محقق ارشد این مطالعه، گفت: «ما کشف کردیم که از دست دادن کروموزوم Y به سلول‌های سرطانی مثانه اجازه می‌دهد تا از سیستم ایمنی فرار کنند و به شدت رشد کنند.»

 

همچنین محققان توضیح دادند که سرطان‌های مثانه ناشی از از دست دادن کروموزوم Y نیز در برابر مهارکننده‌های ایست بازرسی ایمنی، که داروهایی هستند که توانایی بدن برای هدف قرار دادن و تخریب سلول‌های تومور را افزایش می‌دهند، آسیب پذیرتر هستند.

 

هر سلول انسانی به طور معمول دارای یک جفت کروموزوم جنسی است. سلول‌های مردان دارای یک کروموزوم X و یک y هستند، در حالی که زنان دو کروموزوم X دارند.

 

با این حال، مردان با افزایش سن و پیر شدن، در طی تقسیم سلولی طبیعی کروموزوم Y را از برخی سلول‌ها از دست می‌دهند.

 

از دست دادن کروموزوم Y در چندین نوع سرطان در مردان مشاهده شده است، از جمله ۱۰ ٪ تا ۴۰ ٪ سرطان‌های مثانه. همچنین با بیماری قلبی و بیماری آلزایمر مرتبط بوده است.

 

کروموزوم Y حاوی طرح‌هایی برای ژنهای خاص است. تیم تحقیق نحوه بیان این ژن‌ها در سلول‌های طبیعی در پوشش مثانه را مورد بررسی قرار داد.

 

محققان دریافتند که سلول‌های تومور موش فاقد کروموزوم Y با سرعت بسیار بیشتری نسبت به تومورهای با کروموزوم Y دست نخورده رشد می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------