هورمون درمانی ریسک زوال عقل را در زنان افزایش می دهد



زوال عقل،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد زنانی که برای کاهش علائم یائسگی از هورمون درمانی استفاده می‌کنند، ممکن است در آینده با خطر زوال عقل مواجه شوند.

به گزارش مهر به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان، خطر ابتلاء به زوال عقل یا بیماری آلزایمر در زنانی که تحت درمان با استروژن- پروژستین قرار گرفتند، در مقایسه با زنانی که هرگز هورمون درمانی نکرده بودند، ۲۴ درصد بیشتر بود.

 

دکتر «نلسان پورهادی»، محقق ارشد مرکز تحقیقات زوال عقل دانمارک، گفت: «این خطر حتی در زنان یائسه ای که طبق توصیه فعلی، در سنین پایین‌تر و برای دوره‌های کوتاه، از هورمون درمانی استفاده کردند، وجود داشت.»

 

پورهادی گفت: «برای روشن شدن اینکه آیا می‌توان انتظار داشت که ارتباط مداوم بین هورمون درمانی یائسگی و زوال عقل، حتی در مصرف کنندگان کوتاه مدت در حوالی سن یائسگی، وجود داشته باشد، به تحقیقات بیشتری نیاز است.»

 

به گفته محققان، بیماری آلزایمر در زنان دو برابر مردان شایع است و بنابراین هر چیزی که به طور بالقوه خطر زوال عقل آنها را افزایش دهد مورد توجه محققان است.

 

برای این مطالعه، پورهادی و همکارانش از داده‌های نزدیک به ۵۶۰۰ مورد زوال عقل در زنان دانمارکی ۵۰ تا ۶۰ ساله بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ استفاده کردند.

 

آنها سپس این موارد را با تقریباً ۵۶۰۰۰ زن سالم تقریباً هم سن مقایسه کردند. هیچ یک از زنان سابقه قبلی زوال عقل نداشتند و هیچ یک دلیل پزشکی نداشتند که نتوانند از درمان هورمونی استفاده کنند.

 

نتایج نشان می‌دهد که استفاده از درمان استروژن-پروژسترون با خطر بالاتر زوال عقل، حتی در زنانی که در سن ۵۵ سالگی و کمتر تحت درمان قرار گرفته‌اند، مرتبط است.

 

علاوه بر این، هرچه زنان برای مدت طولانی‌تری تحت هورمون درمانی قرار داشتند، خطر افزایش می‌یافت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------