شوی تبلیغاتی دولت برای افتتاح بیمارستان غدیر



بیمارستان غدیر،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

روزنامه جهان صنعت نوشت: ساختمان جدید بیمارستان شهدای تجریش به نام بیمارستان غدیر با حضور «ابراهیم رییسی» رییس‌جمهوری افتتاح شد.

 

افتتاح این بیمارستان مانند افتتاح بیمارستان مهدی کلینیک حواشی‌های بسیاری به دنبال داشته است؛ بیمارستانی که پیش‌تر به دلیل عدم رعایت مسائل ایمنی آتش‌نشانی و عدم رعایت استانداردهای مورد نیاز بیمارستانی موجب جنجال رسانه‌ای شده بود. حال نامه شرح پروژه افتتاحیه بیمارستان غدیر در فضای مجازی و رسانه‌ها دست به دست می‌شود؛ نامه‌ای که خبر از هزینه گزاف وزارت بهداشت درخصوص انعکاس خبر افتتاحیه در رسانه‌ها دارد. طبق این نامه ۵ میلیارد تومان تنها هزینه تبلیغات افتتاحیه ساختمان جدید بیمارستان شهدای تجریش شده است.

 

البته در حالی مدیرکل روابط‌عمومی وزارت بهداشت برای تبلیغات رسانه‌ای افتتاح ساختمان جدید بیمارستان تجریش درخواست هزینه ۵ میلیاردی داده که هنوز معلوم نیست در نهایت چقدر از این هزینه در اختیار پدرام پاک‌آیین قرار گرفته است، اما صرف این مبلغ کلان در این شرایط موجب تعجب و تاسف بسیاری از کارشناسان این حوزه شده‌، چراکه براساس این نامه تنها یک میلیارد و نهصد میلیون تومان هزینه تبلیغات در ۵ مکان پربازدید تهران شده است! ۱۹۰ میلیون تومان نیز هزینه هشتگ‌سازی و طوفان توئیتری و ۳۰ میلیون تومان هم هزینه تولید کپشن اینستاگرامی شده است.

 

این در حالی است که توئیتر و اینستاگرام همچنان در ایران فیلتر هستند! البته این تمام هزینه‌های تبلیغات نیست، حدود ۷۵۰ میلیون تنها برای راه‌اندازی پورتال، ۳۸۰ میلیون برای چاپ کتاب تبلیغاتی، ۱۸۰ میلیون هزینه تشکیل ستاد خبری به منظور تولید مصاحبه و گزارش خبری و ۳۵۰ میلیون نیز هزینه توزیع محتوا در رسانه‌ها و برخی خبرنگاران شده است! به گفته برخی از منابع آگاه هزینه افتتاحیه این بیمارستان از دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخواست و پرداخت شده است.

 

البته این مقدار تنها هزینه تبلیغات افتتاحیه این بیمارستان است و هنوز مابقی هزینه‌ها رسانه‌ای نشده است، بنابراین در حالی که دولت در حال مانور روی تحویل ۱۵ هزار تخت بیمارستانی با هزینه چندین میلیارد تومانی بود، بارها زنگ هشدار بحران کمبود دارو و عدم دسترسی مردم به داروهای مورد نیازشان در رسانه‌ها مطرح شده است؛ مردمی که با یک برگه نسخه تمام داروخانه‌های سطح شهر را زیر پا می‌گذارند، اما مدام دست خالی روانه خانه می‌شوند، به همین دلیل نیمی از آنها برای تهیه دارو دست به دامان دلال‌های ناصر خسرو می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از داروهای بازار سیاه یا تاریخ مصرف‌شان گذشته یا تقلبی هستند، اما با این حال مردم چاره‌ای جز خرید داروها از بازار سیاه ندارند، زیرا جان عزیزان‌شان در خطر مرگ است. معمولا هزینه‌های دارو و درمان بیماران را شرکت‌های بیمه‌ای نمی‌پذیرند، اما وزیر بهداشت مدام این موضوع را تکذیب کرده و می‌گوید: «‌چه کسی گفته ۲۰۰ قلم کمبود دارو داریم؟»

 

او همچنان بر این عقیده است تمام عواملی که باعث می‌شود کمبود دارو ایجاد شود را در دو هفته اخیر کاملا از بین برده‌ و دیگر مشکلی وجود ندارد! وزیر بهداشت به‌طور کل منکر کمبود داروهایی ماند آلبومین‌، داروی مختص شیمی‌درمانی برای بیماران سرطانی و فاکتو ۸ بیماران هموفیلی و غیره شده است. این در حالی است که طبق نامه‌ای که طی دو روز گذشته به دست «جهان صنعت» رسیده‌، حدود قیمت بیش از ۴۰ دارو در عرض ۴۸ ساعت ۲ برابر شده است و وزیر بهداشت به جای افزایش بودجه و حل مشکلات نقدینگی تولیدکنندگان و واردکنندگان ۵ میلیارد تومان هزینه تبلیغات یک بیمارستان می‌کند؛ بیمارستانی که خواه‌ناخواه به دلیل موقعیت مکانی آن مورد استقبال مردم قرار می‌گرفت. آقای عین‌اللهی کاش برای رفع مشکلات درمانی مردم هم همین‌طور سخاوتمندانه هزینه می‌کرد! از طرف دیگر بسیاری از روسای بیمارستان‌های دولتی و خصوصی از کمبود تجهیزات پزشکی گلایه دارند و می‌گویند: «‌کمبود نقدینگی در بیمارستان‌ها خیلی فراتر از کمبود یک سوند یا شنت در اتاق عمل است.

 

امروز اگر دستگاه‌ ام‌آرآی یک بیمارستان، خراب یا مستهلک شود، امکان خرید دستگاه جدید تقریبا غیرممکن است، همچنین به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت ارز، امروزه هیچ‌کدام از بیمارستان‌ها، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، توان خرید تجهیزات جدید و مدرن را ندارند. یک بیمارستان برای برپا بودن، باید طی سال به‌طور میانگین حدود ۷۰ درصد گردش مالی داشته باشد تا به تهیه تجهیزات جدید و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها فکر کند.» در هر صورت انتشار هزینه افتتاحیه بیمارستان غدیر واکنش‌های زیادی را برانگیخته و هنوز مشخص نیست این هزینه‌ها برای کیفیت درمان هم برقرار خواهد بود یا فقط زمان بریدن روبان، مسوولان دست در دست همدیگر جلوی دوربین‌ها ظاهر شدند؟! با این حجم مهاجرت متخصصان پزشکی آیا در آینده‌ای نزدیک کسی هست که با این تجهیزات به مردم خدمت‌رسانی کند؟!

 

افزایش بار ترافیکی در تجریش

جدای از هزینه‌های افتتاح بیمارستان غدیر اعضای شورای شهر تهران درخصوص افزایش بار ترافیکی در آن محل انتقادات زیادی داشته‌اند. به قول «احمد علوی» عضو شورای شهر تهران افتتاح این بیمارستان محدوده خیابان تجریش و اطراف را به لحاظ ترافیکی قفل‌تر خواهد کرد. علوی گفته که برای ساخت این بیمارستان پارکینگی در نظر گرفته نشده و بیش از ۲ هزار کسری پارکینگ وجود دارد. این در حالی است که پس از آن افتتاحیه مقرر شده بود روزی که بیمارستان ساخته شود، ساختمان سابق به پارکینگ تبدیل شود، اما وزارت بهداشت با تغییر کاربری ساختمان سابق موافق نبود و هر دو ساختمان را با کاربری درمانی مورد استفاده قرار داد. این سوال مطرح می‌شود که آیا این دو هزار کسری پارکینگ در این بیمارستان حل می‌شود یا قرار است از شنبه با مراجعه حجم زیادی از مردم و کادر درمان به بیمارستان غدیر میدان تجریش قفل‌تر از همیشه شود؟!

 

این عضو شورای شهر با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی بیمارستان غدیر اظهار کرد: «‌شهرداری و دولت باید در مورد وضعیت قراردادهای جمع‌‌آوری پسماندهای بیمارستانی این بیمارستان نیز شفاف‌سازی کنند تا این اتفاق خوب و اضافه شدن یک بیمارستان هزار تختخوابی به شهر این شیرینی را به کام مردم تلخ نکند، چراکه بخشی از قنات‌های شمیرانات فعال‌ هستند و هنوز مشخص نیست درخصوص عدم نفوذ پسماندها به قنات‌ها چه تدابیری انجام شده است.»

 

بیمارستان هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی

بیمارستان مجهز غدیر با زیربنای ۲ هزار متر مربع در پنج بلوک و ۱۳ طبقه با ظرفیت ۸۲۱ تخت است. این بیمارستان شامل تجهیزات مدرن از جمله اتاق‌های عمل جراحی هوشمند با ۲۴ تخت، بخش‌های ویژه CCU، NICU، ICU، زایمان LDR، اورژانس پیشرفته مجهز به هلی‌پورت هوایی، آنژیوگرافی مغز، تصویربرداری، دیالیز، فیزیوتراپی، درمانگاه‌های فوق‌تخصصی، آزمایشگاه و بخش‌های بستری زنان‌، مردان و کودکان است. تجهیزات این بیمارستان از دی ماه سال ۱۴۰۰ توسط هیات امنای صرفه‌جویی ارزی تامین شده که ارزش این تجهیزات بالغ بر هزار میلیارد تومان است و این بیمارستان قرار است با تعرفه‌های دولتی و بیمه‌های پایه، پذیرای بیماران از سراسر کشور باشد. کل اعتبار هزینه شده برای ساخت بیمارستان غدیر هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، اعتبار هزینه شده بابت تجهیزات پزشکی و اداری ۴۱۲ میلیارد تومان، اعتبار هزینه شده برای عملیات عمرانی پروژه ۹۸۸ میلیارد تومان و اعتبار هزینه شده در دولت سیزدهم ۶۱۷ میلیارد تومان است.

 

شوی تبلیغاتی به چه قیمتی!

دکتر «امیرمحمود حریرچی» جامعه‌شناس با تاکید بر اینکه افتتاح هیچ بیمارستانی نیازی به تبلیغات ندارد گفت: بیمارستان شهدای تجریش دولتی و در موقعیت مکانی قدیمی است، بنابراین قاعدتا اصلا نیاز به هزینه ۵ میلیاردی درخصوص تبلیغات افتتاح یک بیمارستان نبوده، اما به نظرم این‌گونه هزینه‌ها تنها یک شوی تبلیغاتی برای رییس‌جمهوری بوده است. وگرنه چنین هزینه‌هایی برای معرفی یک بیمارستانی که از سال ۹۰ در حال ساخت بوده و به دلایل متعدد از جمله کمبود بودجه افتتاح آن به تعویق افتاده است، منطقی نیست. کاملا مشخص است چنین بریز و بپاش‌هایی تنها جنبه تبلیغاتی داشته است، چراکه پیش از این حضور رییس‌جمهوری برای افتتاح بیمارستانی مسبوق به سابقه نبوده اما این دومین ‌بار است که آقای رییسی برای افتتاح یک بیمارستان چنان هزینه تبلیغاتی می‌کند. اولین بار برای افتتاح بیمارستان مهدی کلینیک بود که البته این بیمارستان حواشی زیادی درخصوص ایمنی آتش‌نشانی و اطفای حریق داشت. در هر صورت شوی تبلیغاتی به چه قیمتی؟! آیا بهتر نبود همین ۵ میلیارد صرف درمان و تهیه برخی داروهای خاص برای بیماران می‌شد؟! در شرایطی که بزرگ‌ترین معضل ما بحران کمبود دارو است آیا این ریخت و پاش‌ها واجب است؟!

 

در حالی رییسی، ارتقا و گسترش گردشگری سلامت را از جمله مزایای افتتاح کلان بیمارستان غدیر برشمرده است که مطمئنا از عمان، عراق و ترکیه که مامنی برای مهاجرت کادرپزشکی و پرستاران ایرانی شده، گردشگری سلامت نخواهیم داشت.

 

وی افزود: به نظرم در این شرایط نا‌به‌سامان دارو و درمان آقای رییس‌جمهوری به جای اینکه جلوی تشریفات هنگفت افتتاحیه یک بیمارستان را بگیرد، خود در آن حضور داشته است، بنابراین به نظرم تمام هزینه‌ها در راستای تبلیغات دولت سیزدهم است. این در حالی است که افکار عمومی در واکنش به این اخبار نسبت به دولت‌ها اعتمادشان را از دست می‌دهند، زیرا بیمارستان غدیر که ساختمان جدید بیمارستان شهدای تجریش است، بیمارستان جدید یا خارج از شهر نیست، بلکه تقریبا همگان آن را می‌شناسند و حتی دیده‌اند! حدود ۶۰ درصد بیمارستان‌ها دولتی است، اما نیمی از آنها با مشکلات ریز و درشتی دسته و پنجه نرم می‌کنند. مشخص نیست این بیمارستان با کسری دو هزار پارکینگ چگونه افتتاح شده و در این وضعیت احتمالا کمبودهای دیگری نیز دارد که اطلاعی از آن نداریم. آقای رییس‌جمهوری باید بداند تنها افتتاحیه آن هم با هزینه میلیاردی ملاک عمل دولت ایشان نیست، عملکرد صحیح بیمارستان آن طی سال‌های آینده مهم است. دولت رییسی چه توجیهی برای حضور گران‌قیمت خود و دیگر افراد در افتتاحیه بیمارستان دارد؟! مشکلات بهداشت و درمان در سراسر ایران کم نیست و به جای این شوی تبلیغاتی باید آن را به مصارف بهتری می‌رساندند، چراکه این روزها مردم شدیدا درگیر دارو هستند. بنابراین مشاوران تبلیغاتی رییس‌جمهوری در این موضوع خاص برای ایشان ضد‌تبلیغ بودند، زیرا افکار عمومی نسبت به این ریخت و پاش‌ها واکنش منفی نشان می‌دهند و به موازات آن سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی نیز در جامعه کاهش پیدا می‌کند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------