واکنش عضو نظام پزشکی به سخنان دبیر شورای الگوی پیشرفت حوزه علمیه: مردم امروز را با مردم ۲۰-۱۰ قرن قبل اشتباه گرفته‌‌اند



حسین کرمانپور،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
«اگر وزارت بهداشت فقر دانشی و تخصصی پیدا کرد ما در حوزه علمیه متکفل آن می‌شویم و روایات سلامت را تبلیغ می‌کنیم.» این بخشی از گفته‌های دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی است.

به گزارش فراز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی کشوری، دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در نشست تخصصی تبیین اولویت‌های تمدنی دوازده‌گانه که با حضور جمعی از طلبه‌های حوزه علمیه و فعالان فرهنگی در سالن جلسات اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان سمنان برگزار شد، سومین اولویت تمدنی الگوی پیشرفت اسلامی را پیشگیری از بیماری و جلوگیری از ساخت بیمارستان و دارو خواند و عنوان کرد: متأسفانه سواد پیشگیری از بیماری در وزارت بهداشت وجود ندارد، وظیفه حوزه علمیه است که آن را احیا کند و این با احداث بیمارستان‌ها و نام‌گذاری آن‌ها به نام اهل‌بیت (ع) قابل حل نیست.

 

بحث طب اسلامی سال‌ها در کشور مطرح بوده و واکنش‌هایی هم به دنبال داشته است. به عنوان مثال سال ۱۳۹۸ فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که در آن شخصی به نام تبریزیان در نفی علم پزشکی مدرن، کتاب طب هاریسون را در آتش سوزاند. هر چند این اقدام واکنش‌های گسترده‌ای از طرف مردم، مسئولین ، جامعه حوزوی و جامعه پزشکی به دنبال داشت اما بارها شاهد اینگونه رفتار و گفتارها بوده‌ایم.

 

این در حالی بود که عباس تبریزیان که خود را به عنوان پدر طب اسلامی معرفی می‌کرد و معتقد بود تنها روش درمان بیماری‌های مختلف استفاده از طب اسلامی است و نیازی به استفاده از خدمات طب مدرن وجود ندارد، در ۸ شهریور همان سال در اثر واژگونی خودروی خود در محور قوچان - فاروج دچار مصدومیت و در بیمارستانی در قوچان بستری شد و درمان خود را به دست پزشکان طب مدرن سپرد.

 

در همین راستا حسین کرمانپور، مدیرکل سابق روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور و مدیر اورژانس بیمارستان سینا »  با اشاره به اینکه ارزش علم به این است که هیچ وقت احساس پُر بودن نمی‌کند، گفت:  ارزش علم به این است که هیچ وقت احساس پیری و ثروت و پُر بودن نکرده به همین خاطر هم است که همیشه در حال پیشرفت است.

 

وی ادامه داد: شاخصه و ارزش علم به این است که هر روز نسبت به روز قبل بیشتر رشد کند و یک قدم به جلو حرکت کند. جامعه پزشکی شبانه روز در دانشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی در حال تحقیق هست و داده‌ها لحظه به لحظه توسط بخش قابل توجهی از محققین تراز اول کشور که خیلی‌ها در دنیا صاحب نام هستند، ارزیابی می‌شوند و دوباره به داده‌های علمی تبدیل می‌شود و این چرخه ادامه دارد به همین دلیل است که امروزه شاهد پیشرفت تجهیزات هستیم.

 

مدیر اورژانس بیمارستان سینا گفت: من در پاسخ به این گفته (جامعه پزشکی فقر دانشی دارد) می‌گوییم: ما قطعاً فقر دانشی داریم و این فقر را احساس می‌کنیم و اگر این فقر را احساس نکنیم از مسیر پیشرفت جا می‌مانیم. جامعه پزشکی نه از امسال یا پارسال بلکه از همان روز اول احساس فقر کرده و همین فقر دانشی باعث پیشرفت آن شده است.

 

کرمانپور افزود: اگر یک روزی جامعه پزشکی به این نتیجه برسد که فقر دانشی ندارد آن روز باید فاتحه پزشکی، درمان و سلامت کشور را خواند و آن وقت است که باید به روش‌هایی که عده‌ای می‌گویند معجره آساست روی آورد. باید خودمان را تسلیم کسانی کنیم که می‌گویند از فرق سر تا نوک پا با یک انجیر یا ذکر درمان می‌شوید.

 

کرمانپور در پاسخ به این سؤال که چقدر این اظهارات در جامعه می‌تواند اثرگذار باشد؟ گفت: آن‌ها به اشتباه مردم امروز را با مردم ده یا بیست قرن قبل اشتباه گرفته‌اند. امروزه مردم به دانش روز دسترسی داشته و با جامعه پزشکی ارتباط دارند و به راحتی این اظهارات را قبول نمی‌کنند.

 

او گفت: همیشه تعداد کمی نه تنها از مردم عام که گاهی بزرگان و مسئولین تراز اول کشور هم تحت تأثیر این گونه بیانات قرار می‌گیرند، آسیب می‌بینند و بعد از آسیب دیدن دوباره به جامعه پزشکی بازمی‌گردند.

 

وی افزود: در دل این خرافات گروهی هم تحت عنوان پزشکی یا طب ایرانی در حال تحقیق هستند و‌امیدواریم بتوانند داده‌های موجود را به داده‌های که امتحان خود را پس داده‌؛ تبدیل کنند.

 

دین را آغشته به خرافات نکنید

مدیر اورژانس بیمارستان سینا در پاسخ به این سؤال که انتظار جامعه پزشکی از حوزه علمیه چیست؟ گفت: انتظار ما در واقع همان انتظاری است که مردم از حوزه علمیه دارند اینکه حوزه علمیه با پیشگیری قاطع از آغشته شدن حوزه به سخنان و روش‌های که هیچ جایگاهی حتی دینی هم ندارد جلو‌گیری کند. اجازه ندهند دین آغشته به خرافات شود.

 

وی افزود: علما خصوصاً از دوران همه‌گیری ویروس کرونا اشاره کرده‌اند که ما چیزی به نام طب اسلامی نداریم. همانگونه که فیزیک اسلامی، ریاضی اسلامی نداریم. دلیل قاطعی هم دارد علم یعنی آزمون و خطا. اگر با یک روشی که اسمش دینی است انسانی آسیب ببیند یا جان خود را از دست بدهد بستگان آن شخص همه چیز را به پای دین می‌نویسند. و این دین را آسیب‌پذیر می‌کند.

 

کرمانپوریادآور شد: اگر به خاطر خلع‌هایی که در علم است؛ بخواهیم دین را وارد علم کنیم هر اتفاقی که بیافتد به پای دین نوشته می‌شود.

 

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------